Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Saab 9-5 aero automat

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    15

    Saab 9-5 aero automat

    Funderar på ett chip till min aero... men automatlådan gör mig osäker, jag varken orkar eller vill ha ett ras i lådan. Vad pallar en a-låda med? Snackat med tre personer.. Verkstadskille på saabverkstaden, han sa att han inte ville svara för det gällde inte saab original... Forssgrens (han som har chippet) han sa att det inte vara några problem alls att ta ut 300hk, "moderna a-lådor håller för allt!" person tre jobbar på scania växellådor i s-tälje, han sa att bilen och lådan var konstruerade för 330nm. Han menade på att det var newtonmeter som var boven, att om man ökade NM skulle det rasa lådan.. Sen svamlade han om att chip skulle vara allmänt dåligt för bilen, att många chip ändrade mer än bara luft/bränsle och turbo. T ex menade han att chip kunde pajja ABS-systemet och TCs osv.. vad göra?
    Saab 9-5 Aero, automat

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    822
    När det gäller trim och automatlåda finns det två saker att tänka på. Oljetemp och vridmoment. Oljetempen i lådan stiger om du trimmar och därför behöver du byta olja oftare och eventuellt montera en extra luftoljekylare, men det senare är nästan aldrig nödvändigt. När det gäller vridmoment vet jag inte vilken låda du har men min äldre 4-stegade är god för 350Nm utan problem, jag har frågat minst tio olika firmor som borde veta och dragit slutsatsen från det. Och elektronikproblem? Det har jag aldrig märkt av...
    9-3 SE 2,0T220 -99 SÅLD
    Spakar numera en Toyota

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Josh
    Oljetempen i lådan stiger om du trimmar ...
    Oljetempen stiger inte i sig av att det är trimmat, det beror på hur man kör. Oljetempen kan bli för hög även om man kör original.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    822
    Hihi... kanske det... men är du en sån som trimmar är du nog en sån som kör så att tempen kanske stiger...
    9-3 SE 2,0T220 -99 SÅLD
    Spakar numera en Toyota

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    15
    Men "god för 350nm" det är mig veterligen 350nm i aero manuell original... 330nm i automatbilarna.. trimma 20nm det känns ganska meningslöst, eller?
    Saab 9-5 Aero, automat

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av rcn
    Men "god för 350nm" det är mig veterligen 350nm i aero manuell original... 330nm i automatbilarna.. trimma 20nm det känns ganska meningslöst, eller?
    Det är väl 350nm i sentronicautomatarna också med +20nm i overboost i de manuella.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    15
    Ja, men frågan kvarstår - kan jag bara trimma från 330nm -> 350nm utan att pajja lådan? isf lär jag byta bil :P vill ha mer effekt...
    Saab 9-5 Aero, automat

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av rcn
    Ja, men frågan kvarstår - kan jag bara trimma från 330nm -> 350nm utan att pajja lådan? isf lär jag byta bil :P vill ha mer effekt...
    Hirsch plockar väl ut 400Nm ur Aerospisen till 9-5 Sentronickautomatarn.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    15
    Hirsch förstärker inte lådan då? Kan man förstärka en automat? Vad skulle det kosta ungf. ?
    Saab 9-5 Aero, automat

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av rcn
    Hirsch förstärker inte lådan då?
    Nej! Då Hirsch är "fabrikstrimmare" så får man väl anse att det finns lite marginaler också.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Hirsch plockar väl ut 400Nm ur Aerospisen till 9-5 Sentronickautomatarn.
    Men jag har ju inte senstroniclådan.. jag har en -00:a dvs gamla 4-stegaren. Vad håller den för?
    Saab 9-5 Aero, automat

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Hirsch plockar väl ut 400Nm ur Aerospisen till 9-5 Sentronickautomatarn.
    T.o.m. 420 Nm numera tror jag.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    822
    Citat Ursprungligen postat av rcn
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Hirsch plockar väl ut 400Nm ur Aerospisen till 9-5 Sentronickautomatarn.
    Men jag har ju inte senstroniclådan.. jag har en -00:a dvs gamla 4-stegaren. Vad håller den för?
    Vet inte riktigt vad lådan i din 9-5 håller för, trots att både din och min är fyrstegade skiljer dom väl sig åt. Min kan du alltså öka på vridet med ca 100 Nm...

    Enklast är väl att maila/ringa runt till trimfirmor, växellådsverkstäder osv för att få en bra uppfattning.
    9-3 SE 2,0T220 -99 SÅLD
    Spakar numera en Toyota

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Hirsch plockar väl ut 400Nm ur Aerospisen till 9-5 Sentronickautomatarn.
    T.o.m. 420 Nm numera tror jag.

    Mvh

    KK
    Tar de 420Nm ur "Saab Performance by Hirsch" eller "Hirsch Performance"

    Om det är ur "Saab Performance by Hirsch" så är det inte uppdaterat här: http://www.saab-performance.com/SE_sv/5 ... _data.html

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Tar de 420Nm ur "Saab Performance by Hirsch" eller "Hirsch Performance"

    Om det är ur "Saab Performance by Hirsch" så är det inte uppdaterat här: http://www.saab-performance.com/SE_sv/5 ... _data.html
    Till 9-5 Aero är det samma programvara om man köper via Saab eller direkt av Hirsch i St. Gallen.

    Jag är inte 100% säker, mina uppgifter kommer från Hirsch hemsida. Har alltså inte dubbelkollat med dem om de verkligen plockar ut 420 ur automatversionen eller om det är tryckfelsnisse på deras sida.

    Att www.saab-performance.com inte skulle vara uppdaterad är väl inget nytt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av rcn
    Men jag har ju inte senstroniclådan.. jag har en -00:a dvs gamla 4-stegaren. Vad håller den för?
    Min gissning är att någonstans runt 380 Nm skulle funka med ett bra program.

    När det gäller automat så är det ju inte bara fråga om statiskt vrid utan hur vridmomentet ser ut vid växling och hur bra programvara och växellåda lirar tillsammans. Således än viktigare att välja trimleverantör som vet vad de pysslar med...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Att www.saab-performance.com inte skulle vara uppdaterad är väl inget nytt...
    Det är sant & det går väl inte att anklaga http://www.hirsch-performance.ch för att vara detta heller. Något om 420Nm kan jag i.v.f. inte finna någonstans där.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    822
    Trimfirmor, 9-5 Aero -00, man/aut, max vrid i standardutbud (innan dom råder förändringar i koppling)

    Nordic, 440/380 Nm
    MapTun, 450/??? Nm
    ChipCenter, 420/370 Nm

    Fingervisning om att du borde kunna gå upp emot strax under 400 Nm?
    9-3 SE 2,0T220 -99 SÅLD
    Spakar numera en Toyota

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Det är sant & det går väl inte att anklaga http://www.hirsch-performance.ch för att vara detta heller. Något om 420Nm kan jag i.v.f. inte finna någonstans där.
    Stod i förra numret av "Drive".

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    15
    Hur rangordnar ni som har erfarenhet av många trimmade saabar? Jag har haft kontakt med Forssbergs i södertälje - hur står dem sig till detta med vridmoment, kvalitet, vrid vid växlingar osv? Vilket företag skall man välja för automatlådor?
    Saab 9-5 Aero, automat

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 2,3t aero -00 automat
    Av kick96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-22, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •