Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hur mycket kan man belasta samma uttag/säkring

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604

    Hur mycket kan man belasta samma uttag/säkring

    Jag bor i lägenhet och har 3st uttag i vardagsrummet, men alla 3 går längs samma kabel, som man kan följa upp till boxen & jag tror det sitter en 10A säkring där.
    Alltså så spelar det ingen roll var jag pluggar in prylarna för de går ju på samma.
    Men utan att lusläst vad mina saker nu drar så undrar jag hur mycket dem drar?

    Om man tänker:
    TV
    Box till TV
    Hemmabio
    PS4
    DVD spelare
    Dator
    Extern HDD
    Skrivare
    Någon lampa

    Vad kan man tänka sig dessa summerar vid drift?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tror det är lusläsning som gäller då det varierar väldigt mycket från pryl till pryl. En hemmabio kan t.ex vara allt från små utspridda satellithögtalare kopplat till förstärkare på några få watt, till ett komplett system med dolby atmos som får hela huset att skaka.

    Sakerna drar ju olika mycket också beroende på användning. Men går inte säkringen så är inte den totala effekten ett problem. Går säkringen så kanske du får låta bli att skriva ut något samtidigt som du spelar PS4.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Tror det är lusläsning som gäller då det varierar väldigt mycket från pryl till pryl


    Eller så köper du en effektmätare och kollar vad de faktiskt drar under normalt användande.