Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hur mycket kan man belasta samma uttag/säkring

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604

    Hur mycket kan man belasta samma uttag/säkring

    Jag bor i lägenhet och har 3st uttag i vardagsrummet, men alla 3 går längs samma kabel, som man kan följa upp till boxen & jag tror det sitter en 10A säkring där.
    Alltså så spelar det ingen roll var jag pluggar in prylarna för de går ju på samma.
    Men utan att lusläst vad mina saker nu drar så undrar jag hur mycket dem drar?

    Om man tänker:
    TV
    Box till TV
    Hemmabio
    PS4
    DVD spelare
    Dator
    Extern HDD
    Skrivare
    Någon lampa

    Vad kan man tänka sig dessa summerar vid drift?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tror det är lusläsning som gäller då det varierar väldigt mycket från pryl till pryl. En hemmabio kan t.ex vara allt från små utspridda satellithögtalare kopplat till förstärkare på några få watt, till ett komplett system med dolby atmos som får hela huset att skaka.

    Sakerna drar ju olika mycket också beroende på användning. Men går inte säkringen så är inte den totala effekten ett problem. Går säkringen så kanske du får låta bli att skriva ut något samtidigt som du spelar PS4.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Tror det är lusläsning som gäller då det varierar väldigt mycket från pryl till pryl


    Eller så köper du en effektmätare och kollar vad de faktiskt drar under normalt användande.

    En TV kan dra allt från något tiotal W till säg 500W beroende på storlek och TV-teknik (plasma, LCD, LED, ...). En lampa kan också dra allt mellan enstaka W och hundratals W.

    Men om du aldrig poppar säkringar finns det väl inga skäl att koppla om något...

  4. #4
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    De grejor du anger ska inte vara några problem på 10amp. Har du problem med att säkringen på 10amp löser ut och det inte går att fördela om förbrukarna så kan man säkra upp till 13amp.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Har du problem med att säkringen på 10amp löser ut och det inte går att fördela om förbrukarna så kan man säkra upp till 13amp.
    Du ska aldrig säkra upp om du inte samtidigt byter ledningsnätet som hör till, annars riskerar du brand...

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    De grejor du anger ska inte vara några problem på 10amp. Har du problem med att säkringen på 10amp löser ut och det inte går att fördela om förbrukarna så kan man säkra upp till 13amp.
    Man kan absolut inte generellt säga att man kan byta från 10 till 13A utan att kontrollera förutsättningarna. I vissa fall går det med befintlig 1,5mm2, i andra fall inte utan att riskera överhettning av kabeln. Är det utanpåliggande kabel som inte är för lång så går det nog ofta. Kabel i rör/vägg är det känsligare och måste räknas på.

    Elektriker Bo förklarar förtjänstfullt: https://www.byggahus.se/forum/thread.../#post-1365010

    Är skrivaren en större laserskrivare så kan den dra flera kilowatt när fusern smälter plastpulvret på papperet, men det är endast momentant, men det räcker för att lösa ut en säkring som redan ligger på gränsen. Bläckstråle drar väldigt lite däremot.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg

    Eller så köper du en effektmätare och kollar vad de faktiskt drar under normalt användande.
    Svårt att hitta en normalt prissatt sådan som faktiskt visar rätt när man har annat än rent resistiva belastningar.

    Jag har sett en mätare som visade typ 350W på en dator, och om man sen kopplade in en glödlampa på samma list så SJÖNK effekttuttaget enligt den billiga mätaren.

    Det är flera problem med att mäta strömförbrukning på moderna prylar, men grundproblemet är switchade nätdelar.

    För övrigt är vanliga schuko-uttag (våra vanliga vägguttag) godkända för 16A, men då ska givetvis ledningarna fram vara dimensionerade för det också.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Voltcraft visar rätt utan att kosta särskilt mycket https://www.conrad.se/Energim%e4tare..._93243_1114014

    Vanliga Schuko må vara godkända för 16A men det har visat sig att det lätt blir problem med den belastningen kontinuerligt, iom elbilarnas intåg. Varmgång är vanligt och man bör använda CEE istället vid så höga effekter.
    Senast redigerat av MultiMan den 2018-03-22 klockan 10:45.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det är flera problem med att mäta strömförbrukning på moderna prylar, men grundproblemet är switchade nätdelar.
    Jag håller med dig delvis dock så finns det inom eu krav på PFC i dom switchade nätdelarna.
    I princip alla datorer som sålts senaste 10åren har aktiv eller passiv pfc.
    För dom oinsatta så handlar pfc om att belasta växelspänningskurvan jämnt vilket inte all aktiv elektronik gör.
    Problemet är att belastningen kommer för tidigt innan spänningskurvan hunnit bli hög vilket gör att det går onödigt mycket ström genom kablarna.
    För att motverka problemet så sköter pfc:n om att fördela belastningen jämnt efter hela kurvan.
    I värmepumparna sitter ofta väldigt fina PFC

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Voltcraft visar rätt utan att kosta särskilt mycket https://www.conrad.se/Energim%e4tare..._93243_1114014
    Det skulle jag INTE sätta pengar på att den gör förvisso, inte i alla tänkbara fall.

    Vanliga Schuko må vara godkända för 16A men det har visat sig att det lätt blir problem med den belastningen kontinuerligt, iom elbilarnas intåg. Varmgång är vanligt och man bör använda CEE istället vid så höga effekter.
    Dom är godkända för 16A kontinueligt, och ska alltså kunna belastas på det sättet, däremot finns det ju en del inbyggda problem med kontakttypen, speciellt när man börjar koppla i och ur dom under belastning, så jag håller med om att CEE är en bättre kontakttyp i många fall, men det är iaf inget fel att säkra moderna schuko till 16A (om man nu har dimensionerat ledningarna för det.)

    pellej: Jo, men det funkar ju allt från inte alls, till "sådär" till bra, och man vet sällan hur bra det faktiskt funkar, och hur mätaren mäter, "hackad" ström är alltid krångligt, till och med "riktiga" elmätare för debitering kan ha problem med detta.

    Just datorer är allmänt svårmätta, och då räknar jag inte ens med "noname kinesladdare" och sånt som kan vara hur dåliga som helst.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Poängen är att elsystem är inget man ska chansa med.

    Om någon med fackkunskaper gjort den ursprungliga installationen så är systemet säkert. Man kan i princip koppla in vilken pryl som helst i vilket vägguttag som helst och så länge ingen säkring löser ut så är allt lugnt. Hela poängen är att säkringen ska vara den svagaste länken i elkedjan så det är den som pajar först när överbelastning sker. Om man säkrar upp utan att ha koll på resten av kedjan finns risken att någon annan länk (en ledning i väggen, en kopplingsdosa, en strömbrytare - you name it) i kedjan blir den svaga länken och när den utsätts för överbelastning kan det sluta illa.

    Börjar säkringar lösa ut kan man som amatör endast försöka fixa det genom att testa sig fram och se vilken/vilka förbrukare som löser ut säkringen och sedan koppla dessa till andra uttag/grupper.

    Om det inte räcker behövs fackkunskaper för att avgöra lämplig åtgärd (kan innefatta omfördelning av grupper, omsäkring, omdragning av ledningsnät, utbyte av kopplingsdetaljer och effektbalansering).

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Man ska förvisso inte utgå ifrånb att saker är korrekta för att en fackman har gjort det, jag har sett riktigt dumma grejer gjorda av fackmän..

    En kul grej var f.ö när vi på moppetiden brukade mecka moppe i en kompis garage, det var ouppvärmt så vi kopplade in först en och sen två kupevärmare i vägguttaget för att få lite värme på vintern och noterade glatt att lyset lös märkbart svagare för varje kupevärmare vi startade.

    Undrar om kablarna låg och glödde i väggarna..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Voltcraft visar rätt utan att kosta särskilt mycket https://www.conrad.se/Energim%e4tare..._93243_1114014
    Jag vet inget om denna. Men när den beskrivs som "Proffsinstrument som avslöjar hemliga elslukare" skulle jag fundera en extra gång...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Jag bor i lägenhet och har 3st uttag i vardagsrummet, men alla 3 går längs samma kabel, som man kan följa upp till boxen & jag tror det sitter en 10A säkring där.
    Alltså så spelar det ingen roll var jag pluggar in prylarna för de går ju på samma.
    Men utan att lusläst vad mina saker nu drar så undrar jag hur mycket dem drar?

    Om man tänker:
    TV
    Box till TV
    Hemmabio
    PS4
    DVD spelare
    Dator
    Extern HDD
    Skrivare
    Någon lampa

    Vad kan man tänka sig dessa summerar vid drift?
    Det beror på! Som redan skrivits.
    Har du normala grejor och inget extremt har jag svårt att tro att detta drar mer än 1000W.

    En 10A säkring klarar just 10A, men kan kortvarigt klara högre strömmar. 230V spänning ger 230*10=2300W. Dvs du har god marginal.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Grundladd Martin_Fs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Skara
    Inlägg
    169
    Medlem#
    10566
    Du kommer högst troligtvis att klara dig alldeles utmärkt på 10A till den listan som du har angett. 2300w är betydligt mer än vad många uppskattar.

    Sen skiljer det sig oftast lite i uppdelningen av rum på olika säkringar beroendes på antal rum i lägenheten, ålder på fastighet osv.
    Under den stora byggboomen 48’-52’ när det byggdes trevåningskåkar i blåbetong så var ju standarden 1 vägguttag, 1 strömbrytare och 1 lampa per rum. 3 säkringar på 2 rum och kök, avsäkrat 6A på bel och vu samt 20A på spis.
    Idag är det minst 1 vägguttag per vägg i ett rum..

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Tack för alla svar. Jag har inte haft problem ännu.
    Får väl som skrivet lusläsa o räkna lite om jag vill ha mer exakta siffror

  17. #17
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av http://energyusecalculator.com/electricity_gameconsole.htm
    PS4 Energy Usage

    Mode Watts
    PS4 Standby 10
    PS4 Standby (Downloading) 70
    PS4 Idle on Menu 90
    PS4 Idle with Disc 95
    PS4 Blue-Ray 95
    PS4 Netflix 93
    PS4 Game Install 115
    PS4 Gaming 130-150
    PS4 Charging Controller Plus 4 watts
    Lite data att börja med. Visar även vad jag menade att sakerna drar lite olika beroende på användning.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Tack för alla svar. Jag har inte haft problem ännu.
    Får väl som skrivet lusläsa o räkna lite om jag vill ha mer exakta siffror
    Du har väldigt stor marginal. Så att göra några noggrannare beräkningar tycker jag känns som overkill. Men det är ju relativt enkelt att se vilken effekt det står märkt på var och en av dina el-förbrukare. Det som anges är den maximala effekten. Addera alla dessa och se vad det blir. I princip är det omöjligt att komma upp till denna totalförbrukning i praktiken, eftersom det finns marginaler och alla förbrukare går inte på max samtidigt.

    Annars kan du ju alltid koppla in en vattenkokare eller två i vardagsrummet och se hur mycket marginal du har till säkringen löser ut.

    Men du har marginal. Det kommer inte att bli några problem i fortsättningen heller.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. mycket skumt fler saker på samma gång
    Av alex_svenne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 13:13
  2. Hur mycket kan jag belasta cigguttaget i min 9-3?
    Av simonbertilsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 22:06
  3. [LÖST] Säkring 19 går sönder (bränslepumpssäkring) OG9-5 B308 -99
    Av fejjn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 21:23
  4. Hur mycket kan jag belasta elsystemet i watt?
    Av Stefan_Nhn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •