Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Alternativ placering av knacksensor Saab 900S -91

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Alternativ placering av knacksensor Saab 900S -91

    Hej!
    Håller på att bygga färdigt en 900S som jag köpt, ett påbörjat projekt.
    Vill i framtiden eventuellt konvertera till fulltryck med APC då jag har alla prylar till detta. Tyvärr så sitter det en avknäckt bult i det hål som knacksensorn ska monteras i.
    Då bulten verkar ha bestämt sig för att stanna kvar så funderade jag över en alternativ placering av sensorn, i ett av de tomma skruvhål som finns i blocket, strax under insugsgrenröret.
    Kan detta fungera bra eller kommer det inte att fungera alls? Sensorn är ju ganska känslig...kontaktytan mot blocket blir något mindre med den här placeringen..bifogar bild!

    Hoppas någon har någon bra idé! :-)

    Tack på förhand!

    Mvh Mattias
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av mrhogberg den 2018-07-04 klockan 10:46.

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    T5-konvertering? Då behövs inte knacksensorn utan signalen tas från joniseringsmätningen istället. Fast det är klart enklare att behålla det som är om man inte har speciella behov...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Det får bli plan C :-) Fin motorstyrning till fin motor men samtidigt är det kul att ha orginal. Apc var ju för sin ett revolutionerande system. Inga teorier om hur knacksensorn kommer uppföra sig?
    Mvh

  4. #4
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Plan A hade för mig varit att försöka borra bort skruvresterna och använda original placering. Borde gå borra och trixa med torxbits alternativ borra bort hela skiten och sätta i helicoil. Eftersom insuget är demonterat finns det gott om plats till detta.
    Plan B med annat skruvhål kommer ge knacksensorn ett annorlunda lyssningsställe än vad APC-boxen är inställd för.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Jag började på plan A. Borrade och fick ett bits att gripa fint i bulten. Tyvärr så måste gängorna ha skurit fast för det var helt omöjligt att rubba bulten, och tjurskallig som man är så försökte man ju lite för mycket så nu sitter det ett bits i hålet också :-D därför hoppas jag att en annan placering skulle kunna funka. Annars får det bli t5. Stort tack för era svar!
    Mvh

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Det fungerar troligen lika bra däruppe. Den kanske blir lite känsligare men givaren som sådan sitter på ungefär samma ställe på volvo så placeringen i sig kan inte vara fel.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Ja. Vibrationerna i blocket borde ju vara ganska lika på det nya stället, det ligger ju ganska nära originalstället. Får prova och hoppas att det funkar :-) annars får man justera knackkänsligheten i boxen men det är nog ingen lätt match :-)

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Funderar vad som normalt sitter i det hålet ?
    Tror också det kommer funka bra för knackavkänning
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Ja.. Jag kan inte komma på något som sitter där på T16, kanske något när det sitter en T8topp? Eller används samma block till andra bilmärken måntro?

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Tror också det kommer funka bra för knackavkänning
    Hur räknar ni ut den nya monteringsvinkeln i förhållande till vevaxeln med den nya placeringen, jag tänker på att detta är angivet i VHB... (20 grader, eller hur var det..)

    Jag tror inte att det kommer fungera på ett tilfredställande sätt med den placeringen.

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Räkna ut vinkeln går väl att göra men frågan är vad man gör med värdet, ändrar knackkänslighet i boxen? Borde inte styrka och karaktär på "ljudet" i blocket vara detsamma? Det fortplantar sig ju ut i hela blocket? Har inte tillgång till original VHB, hade varit intressant att se vad står om knacksensorn där, förutom åtdragningsmomentet..
    Tack för svaret!
    Mvh

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Nog omöjligt att veta om det är "OK" eller inte och kalibrering lär inte gå att göra utan väldigt mycket kunskap om exakt hur det fungerar och korrekt utrustning för att utföra kalibrering.

    För info så har inte ens APC ECUs för T16 och T8 samma filtrering/kalibrering på knackdetektion.

    Bygg T5 direkt så slipper du göra det sen nästa säsong

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Hur räknar ni ut den nya monteringsvinkeln i förhållande till vevaxeln med den nya placeringen, jag tänker på att detta är angivet i VHB... (20 grader, eller hur var det..)

    Jag tror inte att det kommer fungera på ett tilfredställande sätt med den placeringen.

    Mvh

    Tänkte inte på det
    Är nog inte helt enkelt att reda ut om det blir rätt.
    Sen kan man nog också fråga sig vad som är tillräckligt bra. Kanske räcker det med att den detekterar de värsta spikningarna ?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Nog omöjligt att veta om det är "OK" eller inte och kalibrering lär inte gå att göra utan väldigt mycket kunskap om exakt hur det fungerar och korrekt utrustning för att utföra kalibrering.

    För info så har inte ens APC ECUs för T16 och T8 samma filtrering/kalibrering på knackdetektion.

    Bygg T5 direkt så slipper du göra det sen nästa säsong
    Ja, med T5 blir ju knackdetekteringen klockren på en B202
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Jag funderar på hur stor risken är för knackningar, med oskruvad apc-box och 9000-intercooler. Om risken är osannolikt liten så räcker det ju att knacksensorn precis hör det "slammer" den ska för att inte inaktiva överladdning, då kanske placeringen inte är superpetig. Vad tror ni, hur stor är risken för spikar? Oskruvad box?
    Ja t5 kunde vara ett trevligt alternativ men e d inte rejält klyddigt att få till? Jag tänker främst på vevaxelgivare... Har någob en trevlig bygg-guide måntro?

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Nu tycker jag du krånglar till det

    Jag har aldrig sett eller hört om någon som bytt placering på knacksensorn och det finns nog ingen som kan svara på om det "funkar" eller inte.

    Du får borra ur resterna av bulten som är av och dra i insatsgäng och montera den på originalplacering om du vill garantera och behålla fullgod funktion på APC.

    Med bra borr är det inga problem om nu insuget är demonterat, har tvingats göra det själv på min bil


    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Ja, med T5 blir ju knackdetekteringen klockren på en B202
    Haha, funkar för de flesta utom dig och mig i alla fall...

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Nej det är sant. Det är bara att plocka fram maskinen.. Men det är lite segt med ett bits i bulten...

  17. #17
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Nu tycker jag du krånglar till det
    Du får borra ur resterna av bulten
    +1



    Skickat från Honor 9 Tapatalk
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

Liknande ämnen

  1. SAAB 93 Aero V6T -06 i USA, alternativ?
    Av ex-lear i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 00:44
  2. knacksensor på 900s?
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 14:46
  3. Alternativ till Saab 9-5
    Av Jimmy2626 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-04-25, 20:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •