Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Oljud ifrån högtalarna NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Oljud ifrån högtalarna NG9-3

    Har en 9-3 ss -04 som när man lyssnar på radio eller CD kommer det plötsligt ett högt ljud ifrån högtalarna, låter som om man får ett stenskott på rutan. Efter det stänger radion av sig själv, displayen slocknar. Radion startar sen om av sig själv igen. Händer både om motorn är på eller ej. Vad kan det vara? Är lite inne på slutsteget som sitter under förarstolen. Felet kom för några veckor sen och har ökat sista tiden.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Du verkar vara på rätt spår
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-11 klockan 14:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Ett fel som jag sett är att man varit oförsiktig när man lastat. Då kan man knäcka kontakterna på högtalarna bak som tyvärr är oskyddade. Hade en polare vars svärmor hade precis det där felet och då var det höger 6x9a där anslutningen knäckts så ibland stötte polerna emot varandra och det tycktes verkligen inte om av systemet så det startade om och det blev ett läskigt "popp" i högtalarna.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för förslaget, men har kollat bakre högtalarna och anslutningarna ser fina ut, är inte skadade. Något annat förslag?

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    OM du har mulighet for å høre at dette fenomenet ikke gjelder de to ytre høyttalerene i instrumentpanelet, styrker dette sannsynligheten for at det er forsterkeren som er å mistenke. De ytre høyttalerene "mates" direkte av radioenheten (EHU).
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Solna / Sthlm
    Inlägg
    11
    Jag hade liknande problem på min 9-3 SS -03 för ett tag sedan. Stereon fungerade normalt i X-antal minuter för att sedan poppa i högtalaren, efter ha gjort det startade den alltid om stereon. Jag testade att byta AMP1, under förarsätet utan någon förändring. Det jag hittade var att -03 samt tidiga -04 hade problem med kondensatorerna i EHU:n vilket gav detta fel. Jag bytte då till en nyare modell av EHU:n art: 12761502. Sedan dess har stereon fungerat utmärkt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Weazel, menar du att du bytte till en nyare "stereoenhet"? Passade anslutningarna då? Så det var inget fel på AMP1? som jag är inne på

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Solna / Sthlm
    Inlägg
    11
    Precis, jag bytte, min tidigare stereoenhet/EHU var en art. 12799470. Enda skillnaden mellan den och den nyare är på insidan, anslutningarna etc. är exakt samma. Bestämde mig för att köpa den nyare då den skall vara bättre, enligt info ska den programmeras in på verkstad när man byter EHU. Jag gjorde inte detta och det har fungerat. På min bil var det inget fel på AMP1, jag köpte en bättre begagnad AMP1 och testade och det hjälpte inte. Om du vill kolla om det är AMP1:an det är fel på så kan du antingen låna någons och testa alternativt förbikoppla fiberloopen inuti AMP1:an.

    Film på hur min stereo lät:

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Weazel den 2018-03-24 klockan 20:53. Anledning: La till film

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för all info verkligen bra att du la till en film så man fick höra. Min låter lite annorlunda radion fungerar till en början helt felfritt sen kommer plötsligt "ett" högt ljud typ att man får ett stenskott på rutan. Efter det starar radion om sig så håller den på.
    Men jag skall se om man kan testa AMP 1 som du sa annars försöker jag få tag på en annan EHU. Sitter den bakom stereopanelen?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Solna / Sthlm
    Inlägg
    11
    Precis som min gjorde, när man startade bilen första gången så fungerade stereon alltid normalt. Efter x-antal minuter så börja den ploppa för att sedan starta om sig, som du ser i filmen mot slutet. Även om jag stängde av och starta bilen igen så fanns ploppljudet där direkt. EHU:n sitter bakom ACC-panelen, du behöver första ta bort askkoppen sedan cd/acc. EHU:n sitter i samma ram som cd:n. Finns säkert guider här på forumet, annars finns videos på youtube. Tipset om du köper en ny EHU är att köpa en med art: 12761502 från en -05 eller senare.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jag har löst problemet.
    Det var förstärkaren AMP1 det var fel på. Köpte en begagnad AMP1 och bytte ut den gamla. Det var svårt att komma åt under stolen men till slut fick jag i kontakten. Så nu låter radion och CD som den ska. Jag behövde inte koda in den utan den fungerade från början.
    Tack för alla tips.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Bengtsfors
    Inlägg
    9

    Missljud i högtalare

    Har fått ett högt klickande ljud i högtalaren på instrumentbrädan, har inget sammanhang med volymen eller varvtal på motorn. Har aldrig hört något liknande. Nån som har en teori om detta? 9-3 2006
    SAAB 9-3 1,8t Linear kombi -06
    SAAB 9-5 2,3t SE -01
    Kabe Royal 720 King Size -09

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Bengtsfors
    Inlägg
    9

    Förstärkare

    Finns det en separat förstärkare för basen eller är det samma och var sitter den på en 9-3 5-dörrars? Är den som spökar med det knackande ljudet i radion tror jag. Det finns ingen bas i högtalarna iallafall.
    SAAB 9-3 1,8t Linear kombi -06
    SAAB 9-5 2,3t SE -01
    Kabe Royal 720 King Size -09

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljud ifrån motorummet NG9-3
    Av xfz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 13:55
  2. Hur bra e 3,5 högtalarna i en 9-3 -02 AS3?
    Av Davids i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 14:34
  3. [LÖST] Hur demontera högtalarna bak i en 9000 CS
    Av andersl9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-29, 13:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •