Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Trasiga kablar till utetempgivaren

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Trasiga kablar till utetempgivaren

    Bil: SAAB 9-3 LINEAR SPORTCOM -07

    Jag är mer eller mindre novis när det kommer till bilar, men brukar kunna lösa mycket med hjälp av Google och hjälpsamma hobbymekaniker där jag bor.

    Utetempen har börjat pendla något fruktansvärt i bilens display, vilket påverkar ACC:n. Provade att byta givare, men upptäckte samtidigt att en kabel till dosan (?) sladden går till hade lossnat och att dosan såg allmänt sliten ut. Misstänker att den har släpat i backen då plastskyddet under vänster framljus är borta.

    Frågan är nu om det här går att lösa själv? Om ja, hur gör man och vilka delar behövs? Måste man köpa helt ny kabelhärva? Behöver också ett nytt plastskydd. Vilket?

    Om nej, vad kan kalaset annars tänkas kosta på en verkstad?

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Har haft brott precis i 10cm före det kontaktstycke jag antar du syftar på, jag skarvade i ny kabel och stiftade i den i kontaktstycket.

    Tog ca 30min inklusive hitta lämplig kabel på skrotbil

    Krävs nog lite bilder för att bedömma skadan om den släpat i backen.

  3. #3
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Har man brott en bit ifrån kontakten (+5cm?) är det ännu enklare att helt sonika skarva den där, värre om kabeln går av i kontakten, då får man byta ut eller stifta om. Om det sistnämnda vore fallet och kontakthuset är slitet skulle jag bytt ut det.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Skarva kablarna kan du göra med valfri 0,5 mm2 kopplingstråd (flertrådig), det är inget specialkablage. Crimpkontakt är bättre än lödning om du inte kan bunta fast kabeln före och efter lödskarven (om kabeln rör sig kan den gå av vid lödningen med tiden, det blir stelt).
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jag skulle letat upp ett likadant kontaktdon på skroten och klippt av det en bit ifrån. Jag vet inte hur många kablar det är till utetempmätaren men det kan inte vara många. Sen hade jag klippt av kablaget på din bil på samma ställe och satt splice-hylsor (typ http://www.abkati.se/produkter/fordo...kabelskor.html) som innehåller smältlim. Efter du krimpt ihop skarvhylsorna så värmer du på så blir dom vattentäta.
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. Kablar till ABS bak, og9-3 -00
    Av fransson1321 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-06-17, 13:49
  2. Trasiga splines osv till ratten efter inbrott
    Av redhat i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 22:25
  3. Vad är denna trasiga slang till?
    Av Randulf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •