Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Dags för en första 9-5 Aero. Kombi vs Sedan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    Question Dags för en första 9-5 Aero. Kombi vs Sedan

    Tjenare! Nu är det såhär att jag hade tänkt införskaffa mig min första 9-5 Aero, men har hittat två stycken relativt bra så är lite osäker.

    Sedan:
    5 tidigare ägare
    24.8K mil på nacken
    3000kr dyrare än kombin
    Besiktigad till 2019-03-28
    Bild här: https://i.imgur.com/yj76qVv.jpg


    --------------------

    Kombi
    2 tidigare ägare
    Färre mil(23.3K)
    Billigare
    Besiktigad till 2019-03-31
    Bild här: https://i.imgur.com/rpzxD3x.jpg



    Nu är det såhär att jag ska kolla noga med service-logg, hur den har blivit körd och hela det köret också. Men tänker mest utifrån ett designperspektiv och den faktan som redan finns här vilken ni skulle lutat er mot.

    Mest designmässigt, det skiljer ju inte så värst mycket på dem annars.

    Tack på förhand

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    beror ju mycket på vad du skall ha den till.

    Sedanen är snyggare enligt mig. Men kombin är väldigt praktisk om man vill ha plats för grejer. Inte så mycket skillnad när baksätet är uppfällt som man kanske kan tro dock. Detta eftersom golvet är uppjöjt bak på kombin, vilket det inte är på sedanen. Men när man fäller ner baksätet så har man ett stort plant golv på kombin som man inte har på sedanen.

    sedanerna har en skidlucka om jag mins rätt, vilket inte kombin har, utan man måste fälla ett av sätena för att kunna lasta långa smala saker.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    http://forum.saabturboclub.com/showt...%C3%96PA-9-5-)

    Jag prioriterar låga mil och bra skick i förhållande till priset samt sedan då jag aldrig har behov av kombi. Sedan är oftast billigare på grund av lägre efterfrågan samt ofta mindre slitna.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Nu vid närmare koll på sedanen så ser man en liten rostplutt på motorhuven, kanske något att akta sig för?

    Ska använda den som en mix av glädjekörning under sommaren och som pendlarbil.
    Senast redigerat av albinalm den 2018-03-18 klockan 11:26.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Förövrigt är det någon skillnad i väghållningen i kurvor på dom två? Kan tänka mig att kombin har lite sämre väghållning eller är det fel?

  6. #6
    XUM089 är nyare (samt importerad). Märkligt att siste ägare redan vill sälja den. I den här åldern måste bilarna synas noga för en korrekt bedömning.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    XUM089 är nyare (samt importerad). Märkligt att siste ägare redan vill sälja den. I den här åldern måste bilarna synas noga för en korrekt bedömning.
    Värt att tillägga är att båda bilarna står hos en bilhandlare.

    Finns det några nackdelar med att den är importerad?

  8. #8
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    En rostplutt på huven är nog det minsta problemet, bättra på det med ett lackstift så det inte sprider sig.

    Motormässigt så är dessa bilar väldigt känsliga för misskötsel. Dricker ofta mycket olja när de kommer upp i milen, om man inte kollar oljan regelbundet utan istället fyller på när oljelampan tänds så varar de inte länge. Detta är det jag skulle lägga prioritet på. att ta den bilen som är friskast i motorn. Kolla så de inte ryker mycket vid kallstart, kolla så oljan är fin och inte nivån är låg.

    Skillnader i väghållning har inte jag märkt av.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Svårt att se på bilderna men sedanen verkar har klarat hundbenen bra, där brukar dom ju alltid vara rostiga. Jag gillar den skinnklädseln, liknar den i min og9-3.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Antar att det blir att köra båda och ta den som känns bäst i motor då! Men jag kan strunta oroa mig att sedanen gått 1300 mil mer? Kanske bara jag som nojjar mig över en siffra.

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Skillnaden på 23.5k mil eller 25k mil är obefintlig , det är helt skicket som avgör och du kommer oavsett att åka på många reparationer på en bil i denna prisklass vilket jag hoppas och tror att du förstår.

    2 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Jajjamensan, förväntar mig inte att den ska gå 100% felfritt hela tiden driekt. Men med ordentlig vård och omtanke tror jag att den kommer rulla ett tag till

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Har själv en sedan 9-5 aero och en kombi och ända skillnaden som jag kan tycka är att sedanen är tystare vilket dom oftast är mot kombi. Som Zimm skriver så dricker många långmilare skapligt med olja DOCK INTE alla båda dessa har gått en bra bit så ha det i åtanke. Om jag får fråga vad har du satt som budget för inköp?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Ger firman dig någon form av garanti?
    Såna här gamla saabar är ofta väldigt billiga privat så om du ska betala lite mer på en firma så vad får du?

    Vem gör service/underhåll, du eller någon annan?

  15. #15
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Jag brukar alltid börja med att lyfta på motorhuven och se om det ser välvårdat ut.
    Väl rostiga bultar, ett vitpullvrigt topplock och smuts/slagg nere på botten av
    motorrummet vid plastsjok etc brukar betyda att tidigare ägare inte ägnat något
    större intresse för bilvård. En annan snabbgrej är att vika undan gummilisten ovanför
    dörrarna och kontrollera hur takräcke/lasthållarfästena ser ut (saknas nog på kombin).

    En recondfirma kan göra ett bra jobb med att fixa till biltvättsrepig lack och matterade
    lyktglas. Svårare har dom för motorrummet och alla småveck mellan chassie och sidokjolar.

    Serviceboken säger naturligtvis hur oljebyten osv gjorts, men inget om antalet
    kallstarter. Otyget idag heter långa serviceintervaller i kombination med
    många korta körsträckor. Sådant tar knäcken på dagens motorer.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Har själv en sedan 9-5 aero och en kombi och ända skillnaden som jag kan tycka är att sedanen är tystare vilket dom oftast är mot kombi. Som Zimm skriver så dricker många långmilare skapligt med olja DOCK INTE alla båda dessa har gått en bra bit så ha det i åtanke. Om jag får fråga vad har du satt som budget för inköp?
    Max 20.000 har jag satt, kombin går för 13.000kr

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Ger firman dig någon form av garanti?
    Såna här gamla saabar är ofta väldigt billiga privat så om du ska betala lite mer på en firma så vad får du?

    Vem gör service/underhåll, du eller någon annan?
    Tror inte jag får någon garanti för köpet. Har en släkting som är mekaniker som kan göra allt för en billig peng!

    - - - Uppdaterad - - -

    Finns servicebok till bilen och firman påstår att den varit regelbundet servad. Talar om kombin nu Verkar som det kommer bli den av dem två.

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Som andra skrivit, den lilla skillnaden i mil är helt ointressant, skicket är MYCKET viktigare, det bästa är ju om du kan ta med dej nån som är van vid 9-5 som kan provköra båda, då märker man ganska väl hur dom är i chassi och konstiga ljud osv.

    Regelbunden dokumenterad service är värt mycket, en bil utan dokumenterad service kan ju vara välskött den med, men det är ju omöjligt att veta.

    Kombi Vs Sedan.. Tja.. 9-5 är nog bland dom absolut mest lyckade kombibilarna designmässigt tycker jag (kan inte komma på någon som ser bättre ut), men jag tycker rent allmänt att kombi är fult, det är dock väldigt praktiskt om man ska lasta lite högre saker, i mitt fall var det barnvagn som gjorde att jag tog steget från sedan till kombi, men precis som andra säger så är inte bagaget större förutom på höjden. (Jag har ju både en 9-5 kombi och en 9-5 sedan så det är lätt att jämföra)

    En kul sak är ju att jag tycker mycket bättre om Aeron, och då inte bara pga motorn, utan mycket för att chassit är så mycket bättre, och stolarna så mycket skönare, MEN, min Sambo föredrar sedanen (2.0t) eftersom hon tycker Aeron är stötig (framförallt när man kör över vägskarvar osv) och hon sitter inte bra i stolarna, alltså helt motsatt mot vad jag tycker. Dessutom gillar hon inte kopplingen i Aeron och tycker den är svårdoserad, jag känner ju lite skillnad men inte så jag tycker det spelar roll.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Har personligen sedanen och älskar utseendet! Dock så är kombin mkt mer praktiskt om du inte har tillgång till en annan kombi närheten och handlar mkt stort

    https://www.blocket.se/vastmanland/S....htm?ca=15&w=3

    Hade nog kört på denna! Saknar taklucka men annars har den de mesta Automat e oxå ruskigt nice

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero -02 Kombi: Hängig bakdel och dags för nya stötdämpare
    Av Etnoy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-10-23, 11:42
  2. Dags att skaffa extraljus för första gången!
    Av SaabTurbo95 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 19:34
  3. Dags för min första bil
    Av Wirre i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 21:44
  4. E det dags för första Saaben?
    Av kanyloff i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 13:48
  5. Finns reflexramp till både sedan,kombi 9-5 av första modell?
    Av tornros i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 04:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •