Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Trög växellåda NG9-3 6-vxl manuell

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Ska testa att koppla loss vajrarna.... annars får det bli MTL olja....

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Lossade kablarna... går hur mjukt och fint som helst.... får byta olja.

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    När man byter till mtl oljan ska man hålla kvar vid den nyare rek av oljevolym 2,2L vid oljebyte? Eller gå tillbaka till 3L? Kanske lite nojig i detta ämne☺

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    44
    Som jag förstått det så började man att köra med just den mindre volymen olja för att få lådan lite mer lättväxlad. När jag bytte olja valde jag den mindre volymen. Har också för mig att WIS uppger att det är just 2.2 liter man ska använda sig av.

  5. #25
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Patlon00 Visa inlägg
    När man byter till mtl oljan ska man hålla kvar vid den nyare rek av oljevolym 2,2L vid oljebyte? Eller gå tillbaka till 3L? Kanske lite nojig i detta ämne☺
    Har inte WIS framför mig just nu men är nästan hundra på att de sänkte från 3 liter till 2,4 liter men det är 2,2 liter man får ut när man byter.
    Som RSJ80 skriver är det för att få den mer lättväxlad som SAAB rekommenderade minskad oljemängd så har man problem ska man absolut köra med mindre tycker jag.
    Jag hällde hursomhelst i 2,2 liter + ca 1 dl extra för att kunna sova gott om natten

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Nu är det bytt. ... med extra dl.... så får vi se om det gör någon nytta.... kanske sover gott i alla fall

  7. #27
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Har läst att någon/några fått gradvis förbättring under ett antal mil så man kan få köra ett tag, typ två veckor, innan man kan konstatera om det blivit bättre

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Vi får hoppas det.... enda skillnaden nu är att lådan är mjukare seg. Inte metalliskt seg. Inbillar mig också att bilen går tystare.....hela detta "felet" sitter nog i mitt huvud

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    12089
    Lyfter tråden för att se om TS nu nästan ett år senare har känt någon förbättring över tiden efter oljebytet?
    9-3 2,0t BP Vector SC Glacier Silver -10

  10. #30
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag har fått för mig att det är vanligt på de 6-växlade att växlingstornet blir dåligt vilket gör växlingarna tröga, varförallt känns det på att spaken blir seg i sidled.

  11. #31
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288

    Trög växellåda NG9-3 6-vxl manuell

    Tror som Bollman. Man kan smörja med typ 5-56 och få det att funka ett tag till. Annars finns det nya bussningar att köpa på tex Ebay.

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    12089
    Ja jag har läst att folk bytt ut tornet samt att vissa bytt en “bussning” man kan köpa. Men min känns inte direkt stum i sidled och den går alltid fint tillbaka till neutral.
    Jag tycker mest att det kärvar lite när 1an samt 2an skall i, mestadels när bilen är kall. Ibland så får jag lägga i 1ans växel lite halvt, sen bak till neutral sen i med 1an igen, då brukar det gå smidigare.
    Oljan är troligtvis aldrig bytt i lådan, så jag tänkte beställa hem ny olja och byta. Men ville mest få lite feedback om jag kan förvänta mig någon märkbar förbättring?
    Såg även "utbytes delarna" från GS som jag funderar på att köpa hem.
    9-3 2,0t BP Vector SC Glacier Silver -10

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Säljes billigt via SAAB web handel just nu.

  14. #34
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Sida 1 i denna tråd:
    Citat Ursprungligen postat av Cyklisten Visa inlägg
    Problemet med växeltornet gör bara att växelspaken är trög i sidled. Själva växlingen påverkas inte nämnvärt av det då rörelsen fram/bak inte använder den bussning som är felorsaken. Däremot är det väl möjligt att allt upplevs som segt när spaken är seg i sidled.
    Är det trögt att få i en växel, främst kall, är det osannolikt att det är växeltornet som är problemet, är spaken trög i sidled är det däremot med all sannolikhet växeltornet. GV90 nämner att hans inte är seg i sidled.

    Vill påstå att tröga växlar och att man får "ta om" växeln förmodligen beror på själva lådans konstruktion och/eller att något slits ut i förtid i lådan.

    Det man kan göra i min mening är att byta olja och justera växelkablarna och hoppas på det bästa. MTL-oljan gjorde stor skillnad för mig, att jag fixade tornet hjälpte mig inte alls med det problemet.

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Michael Rasmussen Visa inlägg
    Säljes billigt via SAAB web handel just nu.
    Växelförartornet?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    3

    Trög växelstyrning, manuell 6-vxl f40

    Hej!

    Bil: 9-3 2007 1.9 tid 6-växlad manuell låda. F40.
    Miltal: 28.000
    Växelspaken var jättetrög med alla växlar samt i sidled. Speciellt svårt att få i 1:an samt 2:an, måste lägga i 2:an först för att sedan gå till 1:an.



    Smörjde upp växeltornet på lådan så allt vart mycket bättre förutom just 1:an och 2:an. Fortfarande lika kärvt, känns nära på stumt men lite fjädrande. Gör ingen skillnad att leka kopplingsläget.

    Jag vet att det kom en servicebulletin på att justera oljemängden i lådan från 3.0 liter till 2.4.

    Men känns väl inte så aktuellt på min bil, känns som de borde vara gjort tidigare samt att problem skulle uppenbara sig tidigare.


    Problemet uppstod efter att bilen stod still avställd en vinter utomhus och skulle sedan startas upp på våren.
    Inga problem sen tidigare med lådan.

    Vad tror ni jag ska gå vidare med?

  17. #37
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Steg ett är väl att utröna om det kärvar i tornet ? Haka av wirarna och känn på mekanismen som lyfter och sänker axeln. Den ska ju gå fingerlätt upp och ner och fjädra tillbaks till neutral. Om inte så kärvar det.

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Landvetter
    Inlägg
    86
    Det kanske hjälper någon:

    Växelspaken i min 9-3 SC aero V6 2006 med manuell 6 vxl (F40 alltså) var väldigt trög i sidled. 5 + 6 gick bara i om jag lyfte backspärren, ingen återfjädring i sidled och svårt att hitta växellägen.
    Beställde ett kit från X8r i england (det finns gott om kinakopior på amazon och ebay som jag var för snobbig för att köpa ). Man kan söka på Gear turret Saab 9-3 till exempel.
    Det är trångt att lyfta ur växelföraren ur lådan men det är inte svårt. Ta tid på er. Eller stå utomhus under en presenning i regn om ni tycker det är roligt... Det gjorde jag. Men det var inte så värst roligt
    Det blev en väldig skillnad att växla! Mycket nöjd!
    9-3 Äro -01. Nästan en aero. Och en peppargrön 9-5 biopower -08. Och en silver 9-3 Aero V6 -06.

  19. #39

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Landvetter
    Inlägg
    86

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Äro -01. Nästan en aero. Och en peppargrön 9-5 biopower -08. Och en silver 9-3 Aero V6 -06.

Liknande ämnen

  1. Seg/trög växellåda
    Av noniz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 14:17
  2. Trög växellåda 9-5 2007
    Av motoxmadman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 21:06
  3. Lite trög växellåda 9-5 -02
    Av DrOOling i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •