Hej,

Inget bra år vad gäller problem med trotjänaren. Efter att ha haft kollektivt haveri av rostiga bromsrör och sen måsta renovera huvudbromscylindern så har nu urtrampningslagret direkt börjat bli skramligt och kvittrande ibland. Hade in den på verkstad för kopplingsbyte 2014 och nu kört knappt 8000 mil. Allt utom tryckplatta byttes då den såg bra ut enligt verkstaden. Anledningen till bytet då var att den högg när man skulle iväg från stillastående så motorn skakade när den blivit varm. När den inte var driftsvarm gick det bra dock. Den hade gått ca 25000 mil vid det tillfället. 8000 mil för ett urtramningslager är ju inte bra direkt(de flesta milen har avverkats på landsväg dessutom) - är det så dålig kvalité på dem eller har jag bara haft otur?


Förra gången var det en verkstad som öppnade upp - den här gången tänkte jag försöka mig på det själv och lära mig "hitta" i det här området också som jag inte är särskilt bevandrad i och hittade en bra steg-för-steg instruktion för att byta växellåda här på forumet. Några frågetecken finns dock.

- Man ska hissa fronten HÖGT - allt är relativt. Hur högt är HÖGT i det här fallet för att kunna få loss växellådan? Jag kanske inte har tillräcklig domkraftskapacitet.

- Behöver man verkligen ta loss startmotorn? Jag har inte tittat om bultarna som håller den också håller kåpan så det kanske ÄR ett måste.

- Man ska försiktigt vicka loss lådan och dra ut den i vänsterskärmen - hur får man ut den där? Jag menar den är ju inte lätt så man måste väl ha någon slags vagn som den får vila på så man kan dra ut den. Och i så fall - sitter inte framen i vägen då?

- Man kan lyfta eller stödja motorn innan man tar bort stödet som växellådan ger. Var är bäst och hållbarast ställe att stödja motorn?

- Rekommendationen var att lossa centrummuttern och dra loss lådan med drivaxlar istf att lossa inre drivkoppling då det blir mycket slabb då med fettet som i stort sett var flytande - den högra axeln ut från lådan skulle sitta med splines vad jag förstod och skulle bara vara att dra ut men då behövs det nåt stöd som den får "landa" på när man drar då? Eller finns det nåt annat knep?