Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Trög växellåda NG9-3 6-vxl manuell

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Trög växellåda NG9-3 6-vxl manuell

    Tjenare STCS, jag har börjat uppleva att växellådan har blivit rätt trög. Typ som att det vore sirap i hela växellådan. Tvåan är det mest motstånd i. 3-6 går bra att få i utan några som helst problem dock är det ju motstånd i dem också men inte alls lika farligt. Men jag har testat ett par andra växellådor i olika bilar som ww caddy, opel corsa, mazda och dem har typ inget motstånd i växellådan. Någon som vet vad problemet kan vara?


    Mvh Christoffer

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Är det kallt hos dig är det ganska normalt beteende (så länge det blir bättre när motor/låda blivit varm).
    Oljebyte kan vara en idé, kostar inte så mycket för några liter olja.
    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php?t=115208

    Växellådstornet har en bussning som kan bli dålig med tiden, något av ett standardfel på dessa 6-växlade.
    Finns renoveringskit att köpa:
    https://x8r.co.uk/saab-9-3-sport-sti...-speed-gearbox
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-03-17 klockan 23:46.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Har märkt att den blir lättare att växla med när den har blivit varm faktiskt, ska absolut testa detta. Är det svårt att byta?

    Växellådstornet vad är det för något?

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Jag har faktiskt inte gjort det på den 6vxl lådan, men om det är lika som på den 5vxl är det bara att skruva bort avtappningspluggen och tömma ut oljan, och sedan fylla på ny i påfyllningshålet på ovansidan.
    Är din bil XWD ska det vara 1.6 liter olja enligt WIS, annars 2.2 liter.

    Växellådstornet sitter ovanpå växellådan och vidarebefodrar växelspakens rörelser, ska vara enkelt att ta loss och instruktioner för hur du byter bussningen finns på x8r:s hemsida (Instructions-fliken).
    http://www.x8r-instructions.co.uk/Sa...urret-Repa.pdf

    Ser nu också att det nämns i Saab WIS att man skall justera växelvajrarna om växlingarna är tröga. Det kanske finns någon annan på forumet som kan berätta om det blivit bättre av en sådan procedur.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Okej, tack för all hjälp! Finns det ingen annanstans man kan köpa det renoveringskitet så man inte behöver vänta så länge? Verkar inte hitta någonting på google. Men tack för all hjälp!

  6. #6
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Har inte sett något annat ställe, det är nog framtaget av just x8r.
    Men så lång tid att vänta är det inte från UK? Några dagar högst.

    Blir det bättre när lådan är varm gissar jag att bussningen inte är huvudproblemet, utan att ett oljebyte kan vara en bättre investering av hundralapparna. Är det bussningen så skulle den vara svårväxlad hela tiden eller med trög växelspak som "fastnar" mellan växlarna. Eller vajerjustering, men det vet jag inget om.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Får hoppas att någon kan berätta om växelvajer justering har hjälpt till med att motverka trögheten i växellådan. Vad för olja rekommenderas till växellådan? 75w90? Fungerar någon olja från Castrol bra till växellådan?

  8. #8
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Är ganska vanligt att de 6-växlade F40 lådorna är tröga mellan 1 till 2 och 3 till 2. Saab minskade mängden olja i lådorna till 2,4 liter (från 3l har jag för mig) för att råda bot på detta. Bytte själv i höstas från Saab MTF 0063 till Redline MTL i min 6-växlade och upplever en påtaglig förbättring i hur växellådan känns att växla, blev mycket bättre att få i 1an också vid kall låda. Redline MTL har ju något lägre viskositet med 70w-80 mot MTF 0063 som är 75w-90 som jag förstått det. Är ju en djungel det här med oljor vad som är bäst och inte men det är mina erfarenheter i alla fall.

    Saab har även släppt ett servicemeddelande om att justera vajrarna vid problem mellan just 1 till 2 och 3 till 2 så en justering av vajrarna kan ju vara värt ett försök.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Okej tack! Har du någon erfarenhet om att justera vajrarna?

  10. #10
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Nej har själv inte gjort det någon gång, men det är inte något större ingrepp men lite pyssel och pill verkar det vara.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Har du någon guide som kan hjälpa? Har sett att det finns guider till dem äldre 9-3 men inte de nyare.. Verkar inte heller hitta något på nätet om det tyvärr.

  12. #12
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Har skickat ett PM åt dig

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hej. har själv exakt samma upplevelse med tröghet i lådan. Har gjort: Oljebyte, Justerat vajrar och smort överallt det kan gå trögt. Inget har direkt hjälpt. Det ända som hjälper lite är när lådan är varm. Spännande vad du får för resultat.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Byt vxl torn, problemet är där. utgår från att spaken är trög även i sidled om den ligger i friläge?
    Beställde från UK och det kom på ca 3 dagar. Dock utbytes så det gäller att skicka tillbaka den gamla snarast.
    Arbetstid ca 1,5 tim, jobbigast att få bort batterilådan då en av dessa skruvar rostat fast.
    Bil: 9-3 ttid -08

  15. #15
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Michael Rasmussen Visa inlägg
    Byt vxl torn, problemet är där. utgår från att spaken är trög även i sidled om den ligger i friläge?
    Beställde från UK och det kom på ca 3 dagar. Dock utbytes så det gäller att skicka tillbaka den gamla snarast.
    Arbetstid ca 1,5 tim, jobbigast att få bort batterilådan då en av dessa skruvar rostat fast.
    Bil: 9-3 ttid -08
    Problemet med växeltornet gör bara att växelspaken är trög i sidled. Själva växlingen påverkas inte nämnvärt av det då rörelsen fram/bak inte använder den bussning som är felorsaken. Däremot är det väl möjligt att allt upplevs som segt när spaken är seg i sidled.

  16. #16
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169
    Jag har samma fel på min. Men det är ju som sagt bara när den är riktigt kall..
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  17. #17
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Ja det verkar vara så vanligt på F40-lådorna att det är att anse som en funktion snarare än ett fel

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Funderar på om det kan vara vajrarna. Har försökt smörja dessa och tycker det hjälper lite.... så ett par nya kanske inte vore fel?

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  20. #20
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Patlon00 Visa inlägg
    Funderar på om det kan vara vajrarna. Har försökt smörja dessa och tycker det hjälper lite.... så ett par nya kanske inte vore fel?
    Du kan lossa kablarna från växellådan och tomköra växelspaken så känner du om det är något motstånd i själva kablarna. Böt du till MTF 0063 olja? Skulle i ditt fall överväga att byta till Redline MTL i sådana fall.

Liknande ämnen

  1. Seg/trög växellåda
    Av noniz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 14:17
  2. Trög växellåda 9-5 2007
    Av motoxmadman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 21:06
  3. Lite trög växellåda 9-5 -02
    Av DrOOling i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •