Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Polera en bil efter nylack ?

  1. #1
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Polera en bil efter nylack ?

    Hej,

    Tänkte fråga, när får man polera och lägga lackskydd på en nylackad yta ?

    Min lackerare säger att efter 1 månad kan jag polera bilem men rekomenderar 3 månader innan jag lägger på lackskydd och det låter ganska länge om det frågas mig.

    Men jag har kanske fel ?Vi kunde vaxa nya bilar typ direkt när jag jobbade inom bilvården förut.

    Nån vettig person som kan svara på min fråga ?

    Mvh Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Det undrar jag oxo.

    Dessutom undrar jag hur man lagar stenskott i lacken efter att man använt lackskydd? Krävs någon speciell åtgärd för att bättringsfärgen skall fästa ordentligt?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Polaren lackade hela bilen i höstas. Han blev rekommenderad 6 månader i värme innan lacken kunde anses fullt härdad.
    Den står fortfarande i sitt varmgarage och har inte sett dagens ljus än

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Och till mig har dom sagt minst 2 månader.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Vad är skillnad på en nylack från fabrik mot lack från nån firma i Sverige ?Med tanke att lackskydd kan gå på lacken direkt typ.?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Skillnaden är väl möjligheten till härdning. När bilen lackas på fabrik så "bakas" den ju i ugn så lacken härdar. Vid +20 tar det betydligt längre tid, och vid +10 eller ner mot noll så kan det ju ta absurt lång tid.

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Min har varit i ugnen nån timme i 50 grader sen stått där i rumstemperatur i 12 timmar.
    Det skall tydligen räcka för att den skall sedan härda klart i utomhustemp.
    Något skillnad måste det väl vara mellan fabrikhärdning och dessa som härdas i boxen under kort tid.
    Antingen lägre tid har tillverkare bilen i ugnen ellee i högre temp med tanke på att en ny bil kan vaxas direkt medan dessa vanöiga tar längre tid?
    Hoppas att du har förstått Bollman vad jag ville få fram ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej,

    Tänkte fråga, när får man polera och lägga lackskydd på en nylackad yta ?

    Min lackerare säger att efter 1 månad kan jag polera bilem men rekomenderar 3 månader innan jag lägger på lackskydd och det låter ganska länge om det frågas mig.

    Men jag har kanske fel ?Vi kunde vaxa nya bilar typ direkt när jag jobbade inom bilvården förut.

    Nån vettig person som kan svara på min fråga ?

    Mvh Kemal
    Hej,
    Jag är bara glad amatör-lackerare men har hållit på en del med lackering på mina egna bilar endast och lär mig fortfarande duktigt av mina misstag. Ska försöka svara på din fråga.
    Först så tänker jag att dom nya bilar som du fick polera på bilvården kanske inte var så pass nya från lackering som 1månad? Jag kan ha fel.

    Billackeraren är kanske den vettigaste personen att fråga, han vet vilken klarlack och härdare som har använts på din bil, det är lite olika beroende på fabrikaten hur länge man ska vänta. Sen vill han inte att du ska polera nästa dag för att lacken är då väldigt mjuk och det är ganska mycket lättare att polera igenom lacken ner till färgen då om man inte är van att polera "dagsfärska" klarlacker, det är därför han säger 1 månad innan polering, mindre risk att sabba då. Det är också flera fördelar att vänta längre eftersom det kan komma (läs, kommer) eftersjunkningar dom första månaderna från underarbetet (spackel slipgrunder och så som vill krympa lite grann) Slipar man en klarlack slät veckan efter lack och polerar upp den så kan man ge sig katten på att efter någon månad börjar man se sjunkningar efter små stenskottslagningar som kommer underifrån och så i den tidigare helt släta lacken.
    Bättre då vänta "helst ett helt år" om det har varit mycket småreparationer och lagningar under färgen så att allt spackel hinner sjunka klart först, sen våtslipar man lacken slät och polerar upp en fin finish. Att slipa klarlacken helt platt är inget man måste innan man polerar, men om man vill ha utställningsskick på lackeringsarbetet så..

    Med detta sagt så kan jag villigt erkänna att jag några ggr har slipat/polerat klarlack redan 2 dagar efter lackeringsarbetet på mina bilar och jag har ingen lack-ugn så det är ändå bara härdad lack i varmt garage +22-25°C. Jag tycker att min klarlack (Glasurit 923-335) är fördelaktig att våtslipa redan en par dagar efter lackering när lacken är mjuk, tex. om man lyckats få lite apelsinskal struktur i ytan. Det tar mycket längre tid att slipa ner till bottengroparna i apelsinskalet efter några dagar då lacken har blivit lite hårdare. Går även att polera klarlack med roterande maskin redan dag-2 om man vet hur försiktig man då måste vara. Lackskydd vet jag inte mycket om, men gå på lackerarens linje där också.

    Med vänlig hälsning, Farbror skum

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. B-stolpe Polera 9-5 -08
    Av LasseH i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-09-13, 23:04
  2. Polera jet black met 9-5-07
    Av MattA i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 10:59
  3. När kan man polera ny lack?
    Av zebzz i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 12:24
  4. Polera bort damm efter lackering??
    Av sku i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •