Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hur mycket sämre är 205 mm däck till ng9-3 än 215 mm?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Hur mycket sämre är 205 mm däck till ng9-3 än 215 mm?

    Jag har nu 215/55/R16 på min NG9-3 1.8t SC -06. Inget trim. Däcken är Kingstar, nåt budgetmärke från förra ägaren som dock tjänat oss bra. Jag har 5-6 mm bak och framdäcken är mer slitna och ska bytas. Borde väl egentligen byta alla fyra, men även vinterdäcken behöver förnyas (4 mm fram, 5 mm bak, Michelin) och det känns lite tråkigt att köpa åtta däck till vår gamla bil på ett år, det blir ju halva värdet på bilen.

    Noterade på prisjakt att priset skiljer radikalt om man går ner en centimeter i bredd till 205/55/R16. Med indexet 94W blir det 20 % billigare, (839 vs 1025 kr) och går man dessutom ner till 91V (662 vs 1025 kr) så blir det 35% billigare! Märker jag på nåt sätt om jag går ner till 205, förutom att bilen blir liiiite mindre snygg bakifrån?
    Skarmklipp.PNG
    Senast redigerat av masthugg den 2018-03-16 klockan 11:39.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    vad har värdet på bilen med däcken att göra?

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    vad har värdet på bilen med däcken att göra?
    Vad har den frågan med däcken att göra? Det är väl naturligt att man ogärna köper dyra saker till bil med lågt värde. Men visst, man kan ju se det som att däck är en basutgift som liksom bensin är konstant oavsett val av bil. Men jag skulle ju teoretiskt kunna sälja bilen och köp en med åtta bättre däck för ungefär samma pengar.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Vad har den frågan med däcken att göra? Det är väl naturligt att man ogärna köper dyra saker till bil med lågt värde. Men visst, man kan ju se det som att däck är en basutgift som liksom bensin är konstant oavsett val av bil. Men jag skulle ju teoretiskt kunna sälja bilen och köp en med åtta bättre däck för ungefär samma pengar.
    Diskussioner på temat "hur mycket ska jag spendera på min bil med lågt värde" finns det gott om här på forumet, t.ex. denna som pågår just nu. Min personliga åsikt är att så länge man inte tänker göra sig av med bilen i närtid så bör man investera i långsiktigt bra lösningar (t.ex. kvalitetsdäck, reparera saker som är på väg att paja o.s.v.) oavsett prisklass på bil.

    Men nu tillbaka till topic:
    205/55R16 är en av de allra vanligaste däckdimensionerna, därför tillverkas de i stora volymer av många tillverkare vilket håller nere priserna jämfört med t.ex. 215/55R16 som är lite ovanligare.
    Det går alldeles utmärkt att köra 205/55R16 istället för 215/55R16, det skiljer bara knappa 6mm i radie (vilket är ungefär samma som skillnaden mellan ett nytt och ett slitet däck).
    Lastindex 91 mot 94 handlar om bärigheten på däcket (se den här tråden. Många däckmodeller finns i en "extra load" (XL)-variant med förstärkta väggar, därför finns ofta två olika lastindex för samma däck och dimension. Ng9-3 SC är ganska tung, därför rekommenderade saab lastindex 94 eller högre. Jag har dock sett flera som kör på 91-däck och det verkar ju gå bra det med...

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    För vinterdäcken anses 91H räcka, se min instruktionsbok:
    foto_no_exif.jpg

  6. #6
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag bytte till 215/55-16 på vinterdäcken (Hakka 9) med belastningsindex 97 och bilen är radikalt mycket stabilare, speciellt vid mycket last. Satt Michelin X-ice 205 med index 91 när jag köpte bilen. Mycket stor skillnad, så på tunga bilar där man lastar ofta märker man nog lättare skillnaden.

    Edit: Inköpspriset/netto skiljde 120kr mellan 215 och 205 med Hakka 9 per däck, men sedan tillkommer ju moms och annat tråkigt, men inga dramatiska skillnader ändå.
    Senast redigerat av MultiMan den 2018-03-16 klockan 13:10.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Kör du relativt mycket & lite last emellanåt tycker jag du starkt ska ta de lite dyrare.
    Om inte blir det nog helt ok med de billigare.
    Är det vinter eller sommardäcken det gäller?
    Jag bytte vinterdäck från 205 till 215 och är mycket nöjdare med det.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Hur mycket sämre är 205 mm däck till ng9-3 än 215 mm?

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Kör du relativt mycket & lite last emellanåt tycker jag du starkt ska ta de lite dyrare.
    Om inte blir det nog helt ok med de billigare.
    Är det vinter eller sommardäcken det gäller?
    Jag bytte vinterdäck från 205 till 215 och är mycket nöjdare med det.
    Sommardäck. Vad menar du med billigare och dyrare, jag nämnde 205 med lågt belastningsindex och 205 med högre belastningsindex samt 215 med högre belastningsindex.

    Var det enbart bredden som skiljde när du gick från 205 till 215 eller ändrades belastningsindex också?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av masthugg den 2018-03-16 klockan 14:04.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Om du tar två likadana däck som är 205 resp 215 breda, sätter dom på fälgar som är anpassade till resp däck och "vardagskör" dvs inte bana, inte tar kurvor med däckstjut, sällan gör "svarta streck" i asfalten osv så kommer du med all säkerhet inte att märka någon skillnad.

    Men börjar du jämföra olika däcksfabrikat, "kina"-däck med märkesdäck, olika fälgbredder mm så kan jämförelserna utfalla till fördel för vilken av de två bredderna som helst

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Sen får man ju tänka på att hjulen blir mindre också.......profilen är ju i procent av bredden så allt hänger ju ihop.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    För vinterdäcken anses 91H räcka, se min instruktionsbok:
    foto_no_exif.jpg
    Inte för 16-tummarna....

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Inte för 16-tummarna....
    Vikten på hjulaxeln är väl densamma oavsett fälg. Belastningsindexet svarar ju mot en viss vikt. Tror du inte saabs rekommendation för vinterdäck bara rent generellt är mer ballongartad? Mindre fälg, lägre bel. index, smalare, högre profil.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    fast belastningsindex brukar skilja beroende på däck också. Det är ju inte så man kan välja hur man vill. Finns liksom ingen anledning att göra större däck med belastningsindex för småbilar.

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Märker jag på nåt sätt om jag går ner till 205, förutom att bilen blir liiiite mindre snygg bakifrån?
    Det blir väl liiite mindre stensprut/blästring.
    Hur bilen ser ut bakifrån tror jag knappast man ser skillnad på. Ta en bild innan och efter och jämför om det blir aktuellt...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    vad har värdet på bilen med däcken att göra?
    Normalt sett inte ett dyft! Om inte bilen skall säljas mycket snart räknas värdet inte i kronor utan i funktion.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Blir det någon märkbar skillnad i bränsleförbrukningen mellan 205 och 215?

    Sen funderar jag också på om man skulle låta motorn få fler hästar, hur stor fördel är det med bredare däck då? Måste man kanske rent av gå upp i bredd för att få ner kraften i backen?
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Generellt sett är det nog bättre med bredare däck om man vill ha ner stor effekt men jag tror inte att du kan märka skillnaden mellan 205 och 215.
    Även här är det viktigare med vilka däck du väljer. Nya premiumdäck är säkert bättre på att hantera effekt än gamla budgetdäck. Det är säkert också skillnad mellan premiumdäcken. Jag har tex för mig att ECO-däck är (eller åtminstone har varit) sämre än andra premiumdäck

    Så tex har jag till min BMW 635CSi en omgång gamla budgetdäck som slirar loss väldigt enkelt om det är det mista fukt på asfalten. Då får jag också ta det väldigt försiktigt i rondeller annars är det risk för att jag får sladd.

    1 användare gillar detta inlägg

    Kal


  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Jag bytte till 215/55-16 på vinterdäcken (Hakka 9) med belastningsindex 97 och bilen är radikalt mycket stabilare, speciellt vid mycket last. Satt Michelin X-ice 205 med index 91 när jag köpte bilen. Mycket stor skillnad, så på tunga bilar där man lastar ofta märker man nog lättare skillnaden.
    Jag skulle säga att det är förväntat i det fallet, eftersom du har tre förbättrande faktorer, utöver bredden så är dubbdäck generellt styvare än friktionsdäck samt att Nokian 9 är en betydligt senare konstruktion.

    Om man tänker efter lite så gör 5% ökad bredd på slitbanan gör att styvheten för böjning i sidled ökar 10% (tänk på slitbanan som ett band utlagt på marken). Detta bör vara tillräckligt i sig för att känna skillnad på hur motkraften i ratten blir, samt att bredden i sig påverkar spårkänsligheten.

    Sedan blir det en annan geometri för avtrycket på marken om man inte byter till smalare fälgar, vridningen av slitbanan kommer att bli annorlunda - dock konstaterar jag att i rallysammanhang och vinterdäck så kör man ofta med fälgar som är bredare än slitbanan, så det behöver inte vara dåligt.

    Vad jag däremot konstaterat erfarenhetsmässigt är att mängden fälgskador på vinterdäcken blir markant högre med 15x6"-fälg och 185/65/15-däck än samma däck på 15x5.5"-fälg, detta högst sannolikt då de extra 6 mm i marginal i sidointryckning som man vinner på den bredare fälgen ligger i de kritiska området mellan skador och icke skador när man felbedömt avståndet till trottoarkanten.

    Detta betyder att 205/55-16 på 16x6,5"-fälgar kan vara lite riskablare ur skadesynpunkt än 215/55-16.

    Detta sammantaget gör att jag inte skulle byta storlek, det kommer att märkas tydligt på styrningen (gämfört med samma däck i större storlek), när det gäller sommardäck.

    När det gäller vinterdäck så är väggrepp och inte stabilitet/styrkänsla viktigast för mig, så ihopvägningen av faktorerna där ger ett helt annat svar.

    Pay once, cry once, helt enkelt.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    fast belastningsindex brukar skilja beroende på däck också. Det är ju inte så man kan välja hur man vill. Finns liksom ingen anledning att göra större däck med belastningsindex för småbilar.
    Lågt belastningsindex betyder normalt också mindre tåliga däckssidor, dvs större skaderisk.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Super Aero 16” med mycket bra däck
    Av LiPoMannen i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-04, 21:36
  2. Gamla däck, hur mycket sämre?
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 02:38
  3. Punkteringsfria runflat däck, sämre väghållning?
    Av b10tax i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 22:25
  4. Hur mycket sämre acceleration med 17"?
    Av Andreas Plars i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2005-05-16, 18:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •