Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Svampig bromspedal OG9-3 -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Svampig bromspedal OG9-3 -00

    Har sökt och läst andra trådar med samma problem men tyvärr är trådarna gamla och saknar bilder osv. Har fått mig en gammal saab som skruvbil då jag tycker det är kul. Bromsar runtom är slut och idag bytte jag framskivor och belägg , något som jag gjort 10 ggr tidigare på andra bilar. Dock är pedalen lika svampig dvs går långt ner i backen och är inte stum när man bromsar. Har läst att den jävla fjäderbygeln man pressar dit på oken tydligen kan ha stor betydelse här (hur fattar jag inte). Jag tycker jag satt dit den rätt men då det verkar känsligt undrar jag om någon har en bild på hur den ska sitta respektive eventuellt hur den sitter fel om möjligt.

    Tänkte börja där innan jag byter cylinder och luftar etc etc etc

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 499
    Medlem#
    6973
    Helt nya skivor och belägg fram?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Monteringsbygel på bakre bromsar felmonterade ger detta fel.

    Finns bild på rätt monterade här http://blog.nosdelar.se/2011/07/sa-h...omsskivor.html

    Edit: Ändrat meningsbyggnad
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2018-03-18 klockan 19:16.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Korrekt

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Helt nya skivor och belägg fram?
    Helt nya skivor och belägg och fjäderbyglar fram. De sistnämna är tydligen ett vanligt skäl till svampiga bromsar men jag fattar inte hur de ska kunna sitta på något annat sätt än dom gör... därav undrar jag om någon har bild på sina frambyglar korrekt monterade...

    Ska slå isär bakbromsarna och byta dem ikväll får se om det hjälper något då dom också är slut.

  5. #5
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    det går att sätta bygeln fel, här är en bild som jag fått från en för ett tag sen där bygeln är felmonterad:



    som synes i denna bild så har man inte spännt upp bygeln över okhållaren, utan har bara stoppat i den och låtit den vara på den sidan där den naturligt hamnar om man gör så.

    den gröna pilen pekar på att bygeln skall ligga på den sidan om okhållaren.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Mina verkar sitta så... kan inte posta bild från mobilen verkar det som...(?)

    Bytt allting bak utom oken nu också. Bromsarna är lite stummare men ändock inte ok. Tyckte det var lite väl mkt bromsvätska i burken med , vet ej omndet kvittar men ska ta ut lite så det går ner till max strecket iaf.

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Lufta

    ....och passa på att byt bromsvätska om det är mer än 2år sedan!


    Jag har varit med om flera gånger att det lyckas bli luft i systemet när kolvarna varit ute riktigt långt (pga slut skivor och belägg). Antar det är lite smuts under damasken och det i kombination med att det ofta brukar kunna bli i princip lufttätt mellan gummidamask och kolv (gummit brukar "rosta" fast) så lyckas det antagligen pressas in lite luft i systemet, kanske i samband med att ev smuts pressas förbi gummitätningen.

    Efter luftning har jag testat bromsarna under högt tryck (90kg på bromsbepdalen med full servoverkan) och sökt läckage efteråt (genom att t om lyfta på damasken på samtliga bromsok) utan att hittat något i samtliga fall.

    Vill du vara "petig" så skall det även sugas fram ny vätska även till kopplingen/slavcylindern, men det är väl inget krav så klart för att få bilen rullandes igen men om du ändå håller på så

    Du får även lustig pedalkänsla om beläggen inte löper fritt i bromsoket (bak dvs) och byglarna (fram), en ansatsfil är bra till detta samtidigt som du testar passformen på beläggen. Fila inte för mycket! Då blir det glapp/klonk istället... Smörj glidytorna med metallfri pasta avsedda för glidytor.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av joH900 den 2018-03-23 klockan 21:27.

Liknande ämnen

  1. Svampig pedal, 314mm på 9-5
    Av MicEE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2021-05-21, 10:31
  2. Kaross svamp ist för clay?
    Av kIM0h i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 10:35
  3. Vilken svamp väljer du?
    Av Favst i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2004-10-27, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •