Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Värd att laga? 9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Värd att laga? 9-3

    Hej!
    Okunnig om bilar som jag är så skriver jag ett inlägg här om hopp om lite tips!
    Jag köpte mig en Saab 9-3 för ca 2 år sedan. Har använt bilen som pendlingsbil och kört ca 100 mil i månaden, minst. Jag köpte den för ca 13000 kronor och har inte lagt ner så mycket pengar på den mer än service och däckköp/byte.
    Nu står den avställd med en lös handbroms, ett hängande avgasrör (hela) och en trasig elhiss (fönstret är silvertejpat runt om för att det inte ska kasa ner). Nu till min fråga : Är bilen värd att lägga pengar på? Har räknat ut att kostnaderna för lagning / nya däck / skatt och försäkring samt besiktning landar på ca 6000-8000 kr.
    Totalälskar bilen i övrigt, men är inte i så stort behov av den då jag bor i stan med ca 2-3 pendlingar om 100 mil om året 2018/2019.

    / Malin

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Malin09 Visa inlägg
    Hej!
    Okunnig om bilar som jag är så skriver jag ett inlägg här om hopp om lite tips!
    Jag köpte mig en Saab 9-3 för ca 2 år sedan. Har använt bilen som pendlingsbil och kört ca 100 mil i månaden, minst. Jag köpte den för ca 13000 kronor och har inte lagt ner så mycket pengar på den mer än service och däckköp/byte.
    Nu står den avställd med en lös handbroms, ett hängande avgasrör (hela) och en trasig elhiss (fönstret är silvertejpat runt om för att det inte ska kasa ner). Nu till min fråga : Är bilen värd att lägga pengar på? Har räknat ut att kostnaderna för lagning / nya däck / skatt och försäkring samt besiktning landar på ca 6000-8000 kr.
    Totalälskar bilen i övrigt, men är inte i så stort behov av den då jag bor i stan med ca 2-3 pendlingar om 100 mil om året 2018/2019.
    Om den är i fint skick i övrigt skulle jag lagt dem pengarna på att laga felen! Bra bilar till ett billigt pris.
    Senast redigerat av Vfr den 2018-03-15 klockan 08:43. Anledning: Fixat trasig citering

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Malin09 Visa inlägg
    Hej!
    Okunnig om bilar som jag är så skriver jag ett inlägg här om hopp om lite tips!
    Jag köpte mig en Saab 9-3 för ca 2 år sedan. Har använt bilen som pendlingsbil och kört ca 100 mil i månaden, minst. Jag köpte den för ca 13000 kronor och har inte lagt ner så mycket pengar på den mer än service och däckköp/byte.
    Nu står den avställd med en lös handbroms, ett hängande avgasrör (hela) och en trasig elhiss (fönstret är silvertejpat runt om för att det inte ska kasa ner). Nu till min fråga : Är bilen värd att lägga pengar på? Har räknat ut att kostnaderna för lagning / nya däck / skatt och försäkring samt besiktning landar på ca 6000-8000 kr.
    Totalälskar bilen i övrigt, men är inte i så stort behov av den då jag bor i stan med ca 2-3 pendlingar om 100 mil om året 2018/2019.

    / Malin
    Allt fixande ovanför borde inte kosta dig mer än max 800-1000kr i material och jobb. Dock får du gå till en mindre verkstad , kolla runt med vänner om de känner nån bra
    Fälgar med däck begagnat går att hitta med bra mönster för runt 1500kr

    resten är upp till dig om du tycker de e värt

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Det bästa är ju annars att laga fel när de uppkommer. Inte att samla ihop dem till en jättehög och det blir dyrt. Förvisso samma pengar ändå men det känns åtminstone bättre att dela upp kostnaderna över året. Det du lägger ut är ändå bruksvärdet för dig och det finns ingen bil som är gratis att bruka så stirra dig inte blind på vad den är värd, det är en helt annan sak.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Rent allmänt: Bor du i stan och inte har något bilbehov (mer än 2-3 långresor per år) ska du inte ha bil, det kostar mer än det smakar.

    De skavanker du nämner förhållandevis enkla att fixa, så sannolikt lönar det sig att fixa, besiktiga och sälja mot att göra sig av med den i befintligt skick.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GeneralPucko Visa inlägg
    Om den är i fint skick i övrigt skulle jag lagt dem pengarna på att laga felen! Bra bilar till ett billigt pris.
    Jo nog är den i fint skick.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jo, det blir ganska dyrt inte endast med skatt och försäkring men även bränsle, den drar som tusan i stan! Kanske får fundera på hyrbil för de långa resorna.. tack för svar!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Allt fixande ovanför borde inte kosta dig mer än max 800-1000kr i material och jobb. Dock får du gå till en mindre verkstad , kolla runt med vänner om de känner nån bra
    Fälgar med däck begagnat går att hitta med bra mönster för runt 1500kr

    resten är upp till dig om du tycker de e värt
    Hur kommer du fram till det priset? Där jag var och fick den kollad (precis efter jag märkt att avgasröret va knas bilen lät som en traktor) sa han att det skulle kosta ca 3000 för att fixa det. Handbromsen och fönstret har varit sönder i över ett år, klarat mig bra utan men tänker att det kanske vore bra att laga, handbromsen iallafall. Även för att den ska gå igenom besiktningen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Föressten, vad tror ni bilen kan säljas för i befintligt skick? Kollat runt lite på blocket och tänker mig att 2-3 tusen ? Men känns så elakt mot pärlan att sälja henni för en sån billig peng

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Det beror ju lite på hur man kan parkera osv också, parkering i stan kan kosta allt från ingenting till tusenlappar i månaden.

    När jag bodde i stan och hyrde garagepats tror jag att jag betalade ca 2000/mån, när jag stod på gatan typ 700/mån, när jag fick den hyrda platsen på innergården som jag köade i åratal för så betalade jag typ 500/mån.

    ..Nu parkerar jag på egen tomt för 0kr/mån,. (Tur det för jag har fem bilar..)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Repkostnaden beror ju helt på vad som är trasigt? handbromsen kanske är frisk men kräver justering. Avgassystemet kanske går att svetsa. Räknar man med byte av samtliga delar är det klart att det drar iväg långt över en tusenlapp.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det beror ju lite på hur man kan parkera osv också, parkering i stan kan kosta allt från ingenting till tusenlappar i månaden.

    När jag bodde i stan och hyrde garagepats tror jag att jag betalade ca 2000/mån, när jag stod på gatan typ 700/mån, när jag fick den hyrda platsen på innergården som jag köade i åratal för så betalade jag typ 500/mån.

    ..Nu parkerar jag på egen tomt för 0kr/mån,. (Tur det för jag har fem bilar..)
    Jag står på gratisparkering som finns här i hela området pga platsbrist för det finns för många hushåll med bil så vi fick slåss om gratis istöllet det finns alltid parkering. Flyttar bilen lite då och då för att undvika böter (om bilen står längre tid).

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Repkostnaden beror ju helt på vad som är trasigt? handbromsen kanske är frisk men kräver justering. Avgassystemet kanske går att svetsa. Räknar man med byte av samtliga delar är det klart att det drar iväg långt över en tusenlapp.
    Ja, det är klart..
    får åka iväg med den snart och se, som du sa går det att svetsa och justera så kanske det inte blir så dyrt och då är det ju bra! Fönstret är inte så viktigt att laga för mig personligen, får luft från ac och passagerarutan hehe. Får se om jag hittar nån mindre verkstad. Är alltid skeptisk när det gäller bilar, känns som många utnyttjar sin position lite när man själv inte är så kunnig... tyvärr.. vars är alla hederliga folk?

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Kan inte se att det står vilken stad vi pratar om?

    Tänkte om det fanns någon person eller verkstad att rekommendera.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Malin09 Visa inlägg
    Jo, det blir ganska dyrt inte endast med skatt och försäkring men även bränsle, den drar som tusan i stan! Kanske får fundera på hyrbil för de långa resorna.. tack för svar!
    Jag vågar med säkerhet säga att bränslekostnaden är nära på försumbar i sammanhanget. Det är ofta den folk tänker på (eftersom man påminns varje gång man tankar), men du måste köra kopiöst mycket för att bränslekostnaden skall börja spela roll för valet av bil.

    Tänk efter själv: Vad har din bil kostat de 2 åren du ägt den totalt? Ska vi gissa:
    skatt: 2*2500
    Besiktning: 2*500
    Trafikförsäkring: 2*2500
    Däck: 4000
    Service: 2*2500
    Värdeminskning: 10000 (ditt inköpspris-nuvarande värde)
    Bränsle (antaget 1000mil/år): 2*15000

    Alltså 30 lakan exklusive drivmedel (det dubbla inklusive drivmedel), man kan åka ganska mycket taxi och hyrbil för de pengarna under två år. Men framförallt så inser man att även om du skulle sänka bränsleförbrukningen med 0,2L/mil (bättre än så kan du inte räkna med om du byter till bil i samma prisklass) så har det en väldigt marginell påverkan på totalkostnaden.


    Citat Ursprungligen postat av Malin09 Visa inlägg
    Föressten, vad tror ni bilen kan säljas för i befintligt skick? Kollat runt lite på blocket och tänker mig att 2-3 tusen ? Men känns så elakt mot pärlan att sälja henni för en sån billig peng
    Nu har du ju inte sagt vad det är för bil (årsmodell, motor, utrustning, miltal, övrigt skick, besiktningsstatus) men av ditt inköpspris att döma gissar jag på en årsmodell 98-02, snikigt utrustad, 20000+ mil och att den är obesiktigad.

    Halvdefekta sådana dräller det av på blocket, så får du 3000 ska du vara glad (tänk på att de du ser på blocket är osålda). Om du fixar felen, får du den genom besiktningen och den för övrigt ger ett fräscht intryck kan du nog få något i närheten av ditt inköpspris.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag vågar med säkerhet säga att bränslekostnaden är nära på försumbar i sammanhanget. Det är ofta den folk tänker på (eftersom man påminns varje gång man tankar), men du måste köra kopiöst mycket för att bränslekostnaden skall börja spela roll för valet av bil.

    Tänk efter själv: Vad har din bil kostat de 2 åren du ägt den totalt? Ska vi gissa:
    skatt: 2*2500
    Besiktning: 2*500
    Trafikförsäkring: 2*2500
    Däck: 4000
    Service: 2*2500
    Värdeminskning: 10000 (ditt inköpspris-nuvarande värde)
    Bränsle (antaget 1000mil/år): 2*15000

    Alltså 30 lakan exklusive drivmedel (det dubbla inklusive drivmedel), man kan åka ganska mycket taxi och hyrbil för de pengarna under två år. Men framförallt så inser man att även om du skulle sänka bränsleförbrukningen med 0,2L/mil (bättre än så kan du inte räkna med om du byter till bil i samma prisklass) så har det en väldigt marginell påverkan på totalkostnaden.




    Nu har du ju inte sagt vad det är för bil (årsmodell, motor, utrustning, miltal, övrigt skick, besiktningsstatus) men av ditt inköpspris att döma gissar jag på en årsmodell 98-02, snikigt utrustad, 20000+ mil och att den är obesiktigad.

    Halvdefekta sådana dräller det av på blocket, så får du 3000 ska du vara glad (tänk på att de du ser på blocket är osålda). Om du fixar felen, får du den genom besiktningen och den för övrigt ger ett fräscht intryck kan du nog få något i närheten av ditt inköpspris.
    Hej. Årsmodell är 2003. Supersnygg invändigt och utvändigt. Surt med din uträkning om totalkostnad men ganska sann. Jag gasar nog på rejält vill snabbt upp i fart efter trafikljus osv så möjligtvis att det är därför det drar lite extra bränsle. Annars så är det all upp och nedväxlingar som drar antar jag.
    Får se vad jag gör med bilen. Tycker den är superbekväm att köra och bra utrymme för ben och passagerare och bästa bagageutrymmet. Funderade ett tag på att låta skroten hämta den för att slippa ta itu med alla problem själv men jag blev nog lite emotionell

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Kan inte se att det står vilken stad vi pratar om?

    Tänkte om det fanns någon person eller verkstad att rekommendera.
    Malmö

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Om du fixar felen, får du den genom besiktningen och den för övrigt ger ett fräscht intryck kan du nog få något i närheten av ditt inköpspris.
    DVS: kan du reparera den för mindre än 13000kr lönar det sig...
    Troligen kostar det väl mellan 1000+jobb och 8000, så naturligtvis lönar det sig.
    Kan du parkera gratis, tycker jag du skall behålla den. Det kostar inte så många kr per år att ha den kvar. Reparera fel direkt, så håller den många år. Då har du alltid tillgång till bil. Att hyra bil blir knappast billigare, när man jämför med en äldre bil utan värdeminskning. Det är skillnad om bilen hade kostat 300000kr.

    Se till att hitta en bra verkstad. Här på forumet finns hjälp om du talar om var bilen finns. Sedan åker du till samma verkstad varje gång. Risken att de blåser dig minskar kraftigt om de ser dig som en återkommande stamkund. Därför skall man oxo visa dem alla fel direkt. Även om man väntar med att fixa dem.
    (Malin09 är du tjej, ta med vilken kille som helst när du åker till verkstaden. De kommer att tro att han är en expert, eftersom du tagit med honom. Då slipper man de värsta "lura tjej"-försöken. Sorgligt, men alldeles för ofta sant)
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Malin09 Visa inlägg
    Hej. Årsmodell är 2003. Supersnygg invändigt och utvändigt. Surt med din uträkning om totalkostnad men ganska sann.
    Fast reparerar du bilen har du ingen värdeminskning, så då stämmer inte kalkylen. Ställer du sedan av bilen de perioder du inte behöver den minskar skatt och försäkring rejält.
    Vad bilen kostat hittills är ganska ointressant jämfört med vad den kommer att kosta framöver. Det kanske blir samma, eller inte...
    Citat Ursprungligen postat av Malin09 Visa inlägg
    Jag gasar nog på rejält vill snabbt upp i fart efter trafikljus osv så möjligtvis att det är därför det drar lite extra bränsle. Annars så är det all upp och nedväxlingar som drar antar jag.
    Får se vad jag gör med bilen. Tycker den är superbekväm att köra och bra utrymme för ben och passagerare och bästa bagageutrymmet. Funderade ett tag på att låta skroten hämta den för att slippa ta itu med alla problem själv men jag blev nog lite emotionell
    Det skrotas många fina bilar av emotionella skäl, när det hade varit lönsamt att reparera. Grejen är att reparera direkt. Då är bilen fin hela tiden!
    Citat Ursprungligen postat av Malin09 Visa inlägg
    Malmö
    Finns många skåningar här på forumet redan. Så tipsen kommer nog...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    DVS: kan du reparera den för mindre än 13000kr lönar det sig...
    Troligen kostar det väl mellan 1000+jobb och 8000, så naturligtvis lönar det sig.
    Kan du parkera gratis, tycker jag du skall behålla den. Det kostar inte så många kr per år att ha den kvar. Reparera fel direkt, så håller den många år. Då har du alltid tillgång till bil. Att hyra bil blir knappast billigare, när man jämför med en äldre bil utan värdeminskning. Det är skillnad om bilen hade kostat 300000kr.

    Se till att hitta en bra verkstad. Här på forumet finns hjälp om du talar om var bilen finns. Sedan åker du till samma verkstad varje gång. Risken att de blåser dig minskar kraftigt om de ser dig som en återkommande stamkund. Därför skall man oxo visa dem alla fel direkt. Även om man väntar med att fixa dem.
    (Malin09 är du tjej, ta med vilken kille som helst när du åker till verkstaden. De kommer att tro att han är en expert, eftersom du tagit med honom. Då slipper man de värsta "lura tjej"-försöken. Sorgligt, men alldeles för ofta sant)
    Tack

    - - - Uppdaterad - - -

    [QUOTE=Malin09;1475966]Jo nog är den i fint skick.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jo, det blir ganska dyrt inte endast med skatt och försäkring men även bränsle, den drar som tusan i stan! Kanske får fundera på hyrbil för de långa resorna.. tack för svar!

    - - - Uppdaterad - - -



    Hur kommer du fram till det priset? Där jag var och fick den kollad (precis efter jag märkt att avgasröret va knas bilen lät som en traktor) sa han att det skulle kosta ca 3000 för att fixa det. Handbromsen och fönstret har varit sönder i över ett år, klarat mig bra utan men tänker att det kanske vore bra att laga, handbromsen iallafall. Även för att den ska gå igenom besiktningen.

    [COLOR="silver"]- - - Uppdaterad - - -[/COLOR

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Behöver man bara bil 2-3ggr per år hade jag nog övervägt att göra mig av med den och hyra dom gånger jag behöver. Som inbiten Norrbottning är det dock svårbegripligt hur man inte kan behöva bilen varje dag.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Behöver man bara bil 2-3ggr per år hade jag nog övervägt att göra mig av med den och hyra dom gånger jag behöver. Som inbiten Norrbottning är det dock svårbegripligt hur man inte kan behöva bilen varje dag.
    Hehe. Jag använder ju bilen lite mer än så - låt oss säga två handlingar i veckan och kanske ett eller två besök till någon närstående i veckan. Väldigt centralt men smidigt att ta bil istället för kollektivt. Så iallafall några kilometer i veckan
    Sedan när jag väl åker långa sträckor så stannar jag där i ett par veckor och behöver då bilen för det är på landet. Det är en svår karamell jag sitter och suger på kan jag säga.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Fast reparerar du bilen har du ingen värdeminskning, så då stämmer inte kalkylen. Ställer du sedan av bilen de perioder du inte behöver den minskar skatt och försäkring rejält.
    Vad bilen kostat hittills är ganska ointressant jämfört med vad den kommer att kosta framöver. Det kanske blir samma, eller inte...
    Det skrotas många fina bilar av emotionella skäl, när det hade varit lönsamt att reparera. Grejen är att reparera direkt. Då är bilen fin hela tiden!
    Finns många skåningar här på forumet redan. Så tipsen kommer nog...
    Ja det ser jag fram emot! Tips mottages gärna. Tack för dina svar!

  18. #18
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    [QUOTE=Malin09;1475992]Tack

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Malin09 Visa inlägg
    Jo nog är den i fint skick.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jo, det blir ganska dyrt inte endast med skatt och försäkring men även bränsle, den drar som tusan i stan! Kanske får fundera på hyrbil för de långa resorna.. tack för svar!

    - - - Uppdaterad - - -



    Hur kommer du fram till det priset? Där jag var och fick den kollad (precis efter jag märkt att avgasröret va knas bilen lät som en traktor) sa han att det skulle kosta ca 3000 för att fixa det. Handbromsen och fönstret har varit sönder i över ett år, klarat mig bra utan men tänker att det kanske vore bra att laga, handbromsen iallafall. Även för att den ska gå igenom besiktningen.

    [COLOR="silver"]- - - Uppdaterad - - -[/COLOR
    För 3000 får du ett nytt avgasrör
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Malin09 Visa inlägg
    Hehe. Jag använder ju bilen lite mer än så - låt oss säga två handlingar i veckan och kanske ett eller två besök till någon närstående i veckan. Väldigt centralt men smidigt att ta bil istället för kollektivt.
    Först måste du bestämma dig om du vill äga en bil eller inte. Meckar man inte själv är kostar en bil från säg 3000:-/månaden och uppåt inkl. bränsle för en normalstor bil.

    När du bestämt dig för att äga en bil är det bara att inse att det kostar pengar. Antingen väljer man att reparera det som går sönder eller så skiter man i det. I ena fallet betalar man pengar till verkstaden, i andra fallet tappar bilen i värde.

    Men för att återgå till din ursprungsfråga "värt att laga?": Ställ dig istället frågan "vad är alternativet och vad kostar det?".

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Malin09 Visa inlägg
    Jo nog är den i fint skick.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jo, det blir ganska dyrt inte endast med skatt och försäkring men även bränsle, den drar som tusan i stan! Kanske får fundera på hyrbil för de långa resorna.. tack för svar!

    - - - Uppdaterad - - -



    Hur kommer du fram till det priset? Där jag var och fick den kollad (precis efter jag märkt att avgasröret va knas bilen lät som en traktor) sa han att det skulle kosta ca 3000 för att fixa det. Handbromsen och fönstret har varit sönder i över ett år, klarat mig bra utan men tänker att det kanske vore bra att laga, handbromsen iallafall. Även för att den ska gå igenom besiktningen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Föressten, vad tror ni bilen kan säljas för i befintligt skick? Kollat runt lite på blocket och tänker mig att 2-3 tusen ? Men känns så elakt mot pärlan att sälja henni för en sån billig peng
    Vajern om den är av: https://shop.klracing.se/sv/artiklar...bla-wire-.html : 285kr

    Helt avgas system i bra skick går att få för 500kr på köp och sälj på fejan

    Däck: 4st för 600kr som ska vara i bra skick

    https://www.blocket.se/goteborg/SAAB....htm?ca=15&w=3

    Tror du borde kolla på en annan mek gällande göra jobbet om du inte vill göra det själv, men byta avgas och däck klarar du definitivt göra själv eller tsm med en vän tar er max en timme!

Liknande ämnen

  1. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •