Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nya bilförsäkringar premierar säker körning


  1. #1
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja

    Nya bilförsäkringar premierar säker körning


    Hittade denna artikel.
    Nya bilförsäkringar premierar säker körning


    Flera försäkringsbolag erbjuder numera sänkta premier för skötsamma bilförare och ”sällan-bilister”. En dosa i bilen mäter köregenskaper och körsträcka.
    Långsammare accelerationer och inbromsningar premieras. Men är det verkligen trafiksäkert att premiera långsammare omkörningar och högre fart i korsningar och övergångsställen? För det skulle ju kunna vara ett sätt att verka "skötsam". Det verkar fel tänkt, eller?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Jag ställer mig också kritisk till dessa.

    Skall man upp på motorvägen eller köra om så skall man ju inte söla.

    Tycker inte heller det är något fel med att bromsa hårt ibland om situationen kräver det. Om man alltid stannar genom att tvärnita så kanske det kan tyda på en lite hetsig förare.

    Sen måste man ha sin telefon aktiv under turen som loggar allt, eftersom de använder dess gps och internetanslutning för att kolla hastighetsbegränsningar osv. Jag är inte så förtjust i att allt man gör skall loggas.

    De jämför i artikeln mot en försäkring där man måste ta 1000 mil, och sen säger de detta:

    "Kör man lugnt och få mil kan man sänka sina premier med upp till 40 procent jämfört med en konventionell försäkring, enligt Andreas Broström."

    Detta tolkar jag som att om man kör med bilen nästan inget alls och helt exemplariskt enligt deras modeller så kan man komma upp i 40% besparing. Frågan är hur jäkla dyrt det blir om man skulle köra 1000 mil och ha en blandad körstil. Så som vanliga premier är gjorda för.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Håller med zimm!
    Sen är skulle de vara ruskigt enkelt att fejka datan från canbusen för en billig peng om man skulle vilja göra de...så detta kommer öppna en annan marknad

  4. #4
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Det börjar med att "lyssna" på hastighet och accelleration/retadation.
    Därefter kopplar man in sig på navigatorn och kollar var Du är
    och hur Du kört dit. Kör man för fort kan man koppla detta
    automatiskt till Trafikverket som då kan utdela böter per automatik.
    Detta parar man ihop med alla "cookies" som
    finns i Din dator. Mail och ev chatt avlyssnas. Facebook och LinkedIn
    levererar information om vad Du är för en person och vad Du gillar.
    Windows 10 delar med sig av alla appar som tillåtits
    ta del av allt från himmel till jord. (Oavstängbart i "Home"-editions).
    Din mobiltelefon roamar in på basstationerna titt och tätt och då
    vet myndigheterna var exakt Du är utanför bilen.

    Jag ser allt sådant här som intrång i mitt privatliv
    och stänger av alternativt vägrar haka på dessa trender.

    "We are here to help you"

    My a**...

    För några år sedan noterade jag att Californiska hyrbilar
    skulle vara utrustade med navigator som kopplas till hyrbils-
    företagen så att om man körde för fort debiterades böter
    per automatik. Om detta är sant vet jag inte, men var så säkra
    på att plåtpoliserna är bara ett första steg...

    3 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Långsam acceleration har inga bränslefördelar utan om man istället låter gasspjället vara mera öppet så sjunker pumpförlusterna i motorn.
    Försiktiga inbromsningar gör att dom bakre bromsarna används för lite och rostar ihop vilket gör att dessa måste bytas i förtid därför är jag tveksam till någon ekonomisk vinst.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Det här tror jag kommer vara standard inom 10-20 år. Ju fler som har en sådan försäkring, ju mer kommer det betyda att det är osäkra förare som har vanlig försäkring, och desto dyrare kommer en vanlig försäkring bli.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Att bolagen sätter högre premier om risken är större och lägre om risken är liten är bara rättvist och seriöst. Vissa faktorer som påverkar risken har de 100% koll på. Typ bostadsort och olika statistik hur olyckor/försäkringsärenden relaterar till förarens kön, ålder, bostadsort, bilens ålder och modell. Det finns väldigt mycket info om detta hos försäkringsbolagen. Så premie baserat på fakta/statistik är väl inget problem.

    Men när det gäller körsätt finns inga data. Det hela bygger på en massa antaganden om körstil. Ryckig = högre risk för skada. Högre hastighet = större risk för skada. Kortare körsträcka = lägre risk för skada.

    En oerfaren förare kanske tar det lite lugnare än genomslittet och missar inbromsningar samt gör onödigt långsamma omkörningar, långsam acceleration vid motorvägspåfart, minskar farten ute på motorvägen innan avfarten, kör lite och tappar kunskap, snarare än att bygga upp erfarenhet. Det tycker jag borde öka risken för skada.

    Jämför man med någon som pendlar 10mil per dag och använder bilen i tjänsten 20-30mil om dagen och gör motsatt mot exemplet ovan. Ja då är det väl ganska självklar vem man helst liftar med!

    Det stora problemet i riskbedömningen är att den inte bygger på fakta.
    När det gäller att vara övervakad, kan jag bara hålla med inläggen innan
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    I Sverige finns dom som kör i 70 på motorvägarna "Jag-har-inte-bråttom". Inte bra men frågan är om sådant
    snigelkörande på motorväg uppfattas av försäkringsbolags"appen" som något positivt och något som ger sänkt premie?

    Man har också nu det beteendet att eftersom man kommer från höger när man kör på motorvägen tror man att man har förkörsrätt.

    Lugnt och makligt...

    Långtradarna tvingas bromsa in eller går ut i ytterfilen och blockerar vägen för de som kommer i 110.

    På min tid kalldes påkörningssträckan "Accellerationsfält", dvs här skulle man dra på så man kom upp i hastighet
    och dessutom lämna företräde för bilar på motorvägen.

    Annars har jag en mer avslappad stil idag. Lägger mig 50-75 meter bakom en tradare om den håller hyfsad
    hastighet. Slipper alla idioter som kör om och in 2 meter framför mig. Dom passar på att ta tradaren också.
    Jag sparar spolarvätska.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Det finns även folk som kör typ 70-80 på motorvägen för att deras färddator säger att bilen drar minst bränsle då.

    ..Sen att det orsakar mycket farliga situationer och att alla andra får högre bränsleförbrukning pga inbromsning osv struntar dom i.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Lite saker Og9-3
    Av Puttel i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-12-05, 15:17
  2. Saker som gör dig förbannad?
    Av Helgonet i forum Off Topic
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-10-15, 19:57
  3. Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel
    Av lehegarat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 22:38
  4. Vesta bilförsäkringar. Har de upphört?
    Av H-M i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 15:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •