Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Tips på firmor som fixar lacksläpp och ytrost på bakskärmarna

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -

    Tips på firmor som fixar lacksläpp och ytrost på bakskärmarna

    Söker lite tips på olika firmor som är duktiga på att "laga" rost på bakskärmarna och lacka om. Förstår att ingen lämnar garantier på ett sånt jobb då rosten alltid kommer tillbaka. Jag vill dock ändå hitta någon med engagemang och som tar sitt jobb på största allvar. Har pratat med bl.a Proline i Högdalen. Dom verkar väldigt trevliga och har bra recensioner, men skulle vilja få lite fler tips innan jag bestämmer mig. Dom jag har pratat med kommer isåfall bara att lacka hela skärmen upp mot taket och få det att gå ihop snyggt med gammal lack.

    Jag har en budget på 15-20k. Vansinne tycker mina vänner på en bil som gått 31k mil, men jag har bestämt mig. Så ge mig gärna era bästa tips på personer som brinner för att fixa sånt här. Kan så klart åka en bit, men helst runt Stockholm eller i Hälsingland.

    Mvh,
    Fredrik
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Vad har du för vänner?
    Det är inte vansinne att sköta om en bil så att den går 31k mil till, men det är inte gratis förstås. Bara nästan!

    Om något är vansinne så är det väl att betala 30-50 gånger så mycket pengar för en bruksbil?! Finns inte en chans att det är ekonomiskt fördelaktigare. Ändå gör väldigt många just det.

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Haha! Ja, det kan man ju undra Precis så jag tänker. Älskar ju min Saab och vill göra allt för att hålla den i ett fint skick och förbättra på så många punkter jag kan och har råd med.

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Vänta tills det blir lite varmare ute, och ta sedan och skrapa rosten för ta den kemiskt med fosforsyra (som i Biltemas rostätare och rostomvandlare). Det är inte mycket arbete, och du kan låta det ligga på ett tag medans du kör, man får ändå bättra på med foforsyra så det varken sköljs bort eller torkar ut (och det behöver inte vara rentför att fungera) - uttorkningsskydd kan vara glad pack eller hushållspapper man håller indrånkt/fuktat. Eftersom detta är något som ofta tar veckor för att gå ner och ta hand om porerna så är det inget firman gör, men om man låter det gå hela vägen ut så det blir plåtrent där all rost varit så har man samma förutsättningar som ny plåt (problemet är att nå all rost, men men...). Kvarvarande rester av fosforsyran fungerar dessutom som rostskydd så det är inte kritiskt att få bort allt. Funkar att göra utomhus på sommaren - utfrätningsprocessen är kraftigt temperaturberoende.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Skaffa nya vänner,, jag är en

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Vänta tills det blir lite varmare ute, och ta sedan och skrapa rosten för ta den kemiskt med fosforsyra (som i Biltemas rostätare och rostomvandlare). Det är inte mycket arbete, och du kan låta det ligga på ett tag medans du kör, man får ändå bättra på med foforsyra så det varken sköljs bort eller torkar ut (och det behöver inte vara rentför att fungera) - uttorkningsskydd kan vara glad pack eller hushållspapper man håller indrånkt/fuktat. Eftersom detta är något som ofta tar veckor för att gå ner och ta hand om porerna så är det inget firman gör, men om man låter det gå hela vägen ut så det blir plåtrent där all rost varit så har man samma förutsättningar som ny plåt (problemet är att nå all rost, men men...). Kvarvarande rester av fosforsyran fungerar dessutom som rostskydd så det är inte kritiskt att få bort allt. Funkar att göra utomhus på sommaren - utfrätningsprocessen är kraftigt temperaturberoende.

    Tack för grymma tips. Så chansen finns att jag klarar mig bättre och längre med denna procedur än om jag lämnar in? Känns som att jag är lite novis på det här och är rädd att göra fel. Det är väl därför jag vill lämna in antar jag.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Skaffa nya vänner,, jag är en
    Grymt! Tack

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Sonefors93sc Visa inlägg
    Tack för grymma tips. Så chansen finns att jag klarar mig bättre och längre med denna procedur än om jag lämnar in? Känns som att jag är lite novis på det här och är rädd att göra fel. Det är väl därför jag vill lämna in antar jag.
    Om du lämnar in och de inte tar rosten helt utan bara lackar har du rosten tillbaka efter något fåtal år. För du har säkert lite djupa porer också.

    Vad jag menar är att om du gör rostborttagningen själv innan du lämnar in för finputs och lackjobb så bör det fungera mycket bättre (utöver aningen billigare). Att ta rosten på djupet kräver tid som blir dyrt på firma eftersom det drar ut på tiden, men är rätt enkla moment att göra själv, speciellt om man tar det kemiskt.
    Senast redigerat av Långmilare den 2018-03-10 klockan 15:40.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om du lämnar in och de inte tar rosten helt utan bara lackar har du rosten tillbaka efter något fåtal år. För du har säkert lite djupa porer också.

    Vad jag menar är att om du gör rostborttagningen själv innan du lämnar in för finputs och lackjobb så bör det fungera mycket bättre (utöver aningen billigare). Att ta rosten på djupet kräver tid som blir dyrt på firma eftersom det drar ut på tiden, men är rätt enkla moment att göra själv, speciellt om man tar det kemiskt.
    Nä, det är ju det man är rädd för. Att dom inte tar det på allvar och slarvar eftersom dom ändå inte lämnar någon garanti. Vill du ha jobb?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Jag kan inget om sånt här men skulle inte en firma, iaf för den prislappen, blästra? Och då får man väl bort på djupet?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Visst, om man betalar för allt jobb, så kan man ta det mesta så. Sista måste dock tas med forsforsyra om man ska få bort alla porer och det inte är ren ytrost, men kortare behandlingstid än om man inte blästrar först. Sedan är en ren syrabendling snällare mot plåten, inget annat än rost försvinner.

    Det är dock osannolikt att det är lätt att blästa den så den blir tillräckligt rostfri, eftersom man normalt i så fall byter till ekonomiplåt istället. Ingången från TS var att de skulle "laga" rost och lacka, och med den utgångspunkten så antog jag att det inte var tanken att byta plåt. Speciellt med kommentaren att det inte var några garantier och att rosten alltid kommer tillbaka.

    Troligen har man mindre rostangrepp i varierande grad över hela skärmkanten när det ser ut sådär, och det är enkelt att låta penseln svepa över allt sådant utan att maskera i förväg, och min erfarenhet är att lacken fransar om den inte sitter fast i metall under med reslutat att med lite uppmärksamhet så kan man få med allt på det sättet med begränsad nerlagd tid bara man ger fosforsyran lite tid att verka. Med lite tålamod är fosforsyra en utmärkt metod, men den passar inte in i tempot som behövs på en firma för att hålla uppe omsättningen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Visst, om man betalar för allt jobb, så kan man ta det mesta så. Sista måste dock tas med forsforsyra om man ska få bort alla porer och det inte är ren ytrost, men kortare behandlingstid än om man inte blästrar först. Sedan är en ren syrabendling snällare mot plåten, inget annat än rost försvinner.

    Det är dock osannolikt att det är lätt att blästa den så den blir tillräckligt rostfri, eftersom man normalt i så fall byter till ekonomiplåt istället. Ingången från TS var att de skulle "laga" rost och lacka, och med den utgångspunkten så antog jag att det inte var tanken att byta plåt. Speciellt med kommentaren att det inte var några garantier och att rosten alltid kommer tillbaka.

    Troligen har man mindre rostangrepp i varierande grad över hela skärmkanten när det ser ut sådär, och det är enkelt att låta penseln svepa över allt sådant utan att maskera i förväg, och min erfarenhet är att lacken fransar om den inte sitter fast i metall under med reslutat att med lite uppmärksamhet så kan man få med allt på det sättet med begränsad nerlagd tid bara man ger fosforsyran lite tid att verka. Med lite tålamod är fosforsyra en utmärkt metod, men den passar inte in i tempot som behövs på en firma för att hålla uppe omsättningen.
    Du verkar ju riktigt duktig på det här Långmilare. Men jag förstår inte riktigt hur jag ska gå tillväga isåfall. Skrapar jag bort all lös lack med en kniv då och sen penslar(?) jag på fosforsyra på alla ställen sedan blöter jag papper med fosforsyra, trycker fast det med plastfolje och försöker tejpa fast det(?) och låter det verka i en vecka typ?, därefter åker jag till en firma som får blästra, spackla och lacka? Om den proceduren är bättre så får jag ju helt enkelt göra så.

    Jag trodde inte att ekonomiplåt var ett alternativ? Trodde inte ens att man kunde byta ut bakskärmarna på en ng9-3 SC. I såfalll vore ju det att föredra antar jag?

    Uppskattar verkligen alla svar. Tack som fan.

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Det är inte dumt att läsa alle de projekttrådar som finns här. Börja med de som är aktiva. Eller om någon direkt kan tipsa om någon bra. Du är inte den förste som har detta problem. Flera har testat att fixa rost med varierande framgång. Projekttrådarna med flest inlägg och längst livslängd är riktiga guldgruvor. Visst kan det ta lite tid, men ofta är det både lärorikt och riktigt underhållande.

    Har man ett genuint Saab-intresse, och hänger här får man snabbt nya vänner, som synes!

    3 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det är inte dumt att läsa alle de projekttrådar som finns här. Börja med de som är aktiva. Eller om någon direkt kan tipsa om någon bra. Du är inte den förste som har detta problem. Flera har testat att fixa rost med varierande framgång. Projekttrådarna med flest inlägg och längst livslängd är riktiga guldgruvor. Visst kan det ta lite tid, men ofta är det både lärorikt och riktigt underhållande.

    Har man ett genuint Saab-intresse, och hänger här får man snabbt nya vänner, som synes!
    Har faktiskt läst väldigt många projekttrådar det senaste året, vilket också inspirerat mig att behålla min bil och göra så mycket jag kan för den. Bor dock i lägenhet mitt i centrala Stockholm och har svårt att fixa sånt här. Däremot älskar jag att titta på grejer, planera och hitta rätt person för respektive jobb. Men det här är lite trixigt. Mycket av kunskapen finns ute i stugorna och går från min till mun och jag rör mig väl i fel kretsar för att få bra tips, så därför hänger jag här, hehe. Lagade skärmkanterna och sparklådorna på min första Saab en gång i tiden. En guldfärgad Saab 9000 som hade gått 36 000 mil. Jag var 18 år och hade aldrig gjort något sånt förr. Men det gick. Höll i ett år iallafall. Sen sålde jag den.

    Men nu vill jag ju satsa på det här och är väl rädd för att ta fel beslut eller göra fel. Därför är det bäst om något proffs gör det

  14. #14
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Alltid kul att läsa om Saab-ägare som håller klenoderna borta från skroten.
    I forumets FAQ-avdelning finns många guider till alla möjliga åtgärder, bland annat rostlagning.
    Ett exempel, med metod som inte lämpar sig för stora plåtdelar så som skärmar, men säkerligen kan vara till hjälp inför framtida rostbehandling:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ndlingsmetoder
    Dessutom är den tråden ett lysande exempel på vad som händer med bilder som laddas upp utanför forumet.

    Tillägg: Många gånger har jag läst rekommendationer av Hagmans gula 2-komponentsfärg som grund, så det kan vara något att sikta in sig på.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-03-11 klockan 01:35.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Alltid kul att läsa om Saab-ägare som håller klenoderna borta från skroten.
    I forumets FAQ-avdelning finns många guider till alla möjliga åtgärder, bland annat rostlagning.
    Ett exempel, med metod som inte lämpar sig för stora plåtdelar så som skärmar, men säkerligen kan vara till hjälp inför framtida rostbehandling:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ndlingsmetoder
    Dessutom är den tråden ett lysande exempel på vad som händer med bilder som laddas upp utanför forumet.

    Tillägg: Många gånger har jag läst rekommendationer av Hagmans gula 2-komponentsfärg som grund, så det kan vara något att sikta in sig på.
    Ja, man gör ju vad man kan. Ibland tappar jag hoppet. Skulle egentligen gjort det här förra sommaren, men hittade inget företag som kändes rätt och avvaktade därför. Har tittat på andra "rostfria" och lågmilade objekt hela vintern, men på något sätt vill jag ge min "gamla" Saab sin forna glans. Det är ju roligt också. Att göra något eget och inte bara köpa en nyare för att man kan som många gör.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Sonefors93sc Visa inlägg
    Skrapar jag bort all lös lack med en kniv då och sen penslar(?) jag på fosforsyra på alla ställen sedan blöter jag papper med fosforsyra, trycker fast det med plastfolje och försöker tejpa fast det(?) och låter det verka i en vecka typ?, därefter åker jag till en firma som får blästra, spackla och lacka? Om den proceduren är bättre så får jag ju helt enkelt göra så.
    Det är ungefär så, ja. Dock så är det inte riktigt så enkelt att man bara stryker på det en vecka. Dels måste man se till att hålla det fuktigt för att det ska verka, samt byta ut förbrukad syra med tiden där det är mycket rost. Tiden för behandling är svår att beräkna, men 1 vecka kan vara otillräcklig om man stöter på några djupa porer. Glad pack och papper har olika fördelar, men det gäller att fosforsyran har kontakt och inte torkar ut så att processen inte avstannar. Till en viss del så går det att fukta med vatten på en sprayflaska om man använder papper ovanpå Biltemas rostätargel (men tyngdlagen begränsar). Typiskt får man titta till det så ofta det går i början för att få häng på det.

    Citat Ursprungligen postat av Sonefors93sc Visa inlägg
    Bor dock i lägenhet mitt i centrala Stockholm och har svårt att fixa sånt här.
    ...
    Lagade skärmkanterna och sparklådorna på min första Saab en gång i tiden. En guldfärgad Saab 9000 som hade gått 36 000 mil. Jag var 18 år och hade aldrig gjort något sånt förr. Men det gick. Höll i ett år iallafall.
    Det blir knepigt att göra ovanstående om man parkerar på gatan, men det går definitivt att göra utomhus på sommaren om man tänker sig för. Ett garage är dock att klart att föredra för man slipper vind som torkar ut fosforsyran och/eller får saker att blåsa bort. Men du verkar ju ha lite erfarenhet av vad du har att göra med.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är ungefär så, ja. Dock så är det inte riktigt så enkelt att man bara stryker på det en vecka. Dels måste man se till att hålla det fuktigt för att det ska verka, samt byta ut förbrukad syra med tiden där det är mycket rost. Tiden för behandling är svår att beräkna, men 1 vecka kan vara otillräcklig om man stöter på några djupa porer. Glad pack och papper har olika fördelar, men det gäller att fosforsyran har kontakt och inte torkar ut så att processen inte avstannar. Till en viss del så går det att fukta med vatten på en sprayflaska om man använder papper ovanpå Biltemas rostätargel (men tyngdlagen begränsar). Typiskt får man titta till det så ofta det går i början för att få häng på det.



    Det blir knepigt att göra ovanstående om man parkerar på gatan, men det går definitivt att göra utomhus på sommaren om man tänker sig för. Ett garage är dock att klart att föredra för man slipper vind som torkar ut fosforsyran och/eller får saker att blåsa bort. Men du verkar ju ha lite erfarenhet av vad du har att göra med.
    Blir ju nästan lite sugen på att ge mig på det själv Har iofs plats att göra det i sommar, men hade tänkt att ha bilen "klar" till sommaren, så jag kan åka på nån skön träff och inte behöva skämmas över mina bakskärmar, hehe. Men det viktigaste är ju så klart att det blir ordentligt gjort.

    Men är det ingen som har tips på någon seriös firma som älskar Saab? Jag kan åka om det är så. Bara jag får lite tips

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Den enda jag kan komma på är Gebestam Sundbyberg/Märsta. I Märsta finns det utrymme för att ha bilen inomhus under en längre tid, men budgeten kan bli svår att hålla. Det är också så att om man angriper den ena kanten så kommer han även att se andra svagheter du kanske vill ta själv eller vänta med - Gebestam är proffs så han kommer att se allt du missat...

    Men att göra (underarbetet för) den här typen av jobb på verkstad är tidsödande och dyrt, och grovjobbet innan lack är ett högst lämpligt jobb att göra själv eftersom det tar kalendertid (och blir bättre om det får fräta ut fullständigt med fosforsyra) samt inte kräver stort mer än tålamod.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Du kan höra med http://www.karossdoktorn.se/ eller kanske en fordonsskola.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Uppdaterar tråden med att jobbet utfördes av Karossericenter i Kilafors. Dom har gjort ett riktigt bra jobb. Bl.a så användes tenn för att återställa skärmarna.
    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

Liknande ämnen

  1. Tips på hur man fixar lackskada
    Av Krille-R i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-08-15, 10:25
  2. Lacksläpp baklucka tips
    Av dave66_swe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-30, 20:00
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 16:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •