Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Innebär trimning av OG9-5 ett problem vid besiktningen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266

    Innebär trimning av OG9-5 ett problem vid besiktningen?

    Nu är min OG9-5a godkänd vid besiktningen och nu är det dags att ta det steget jag funderat på länge; att trimma den! Överväger det i alla fall och det blir ingen ”tok-trimning”, utan något som ger bilen 270-280hk efteråt. Tänke på Maptun eller Nordic, inkl halvsats avgassystem. Valet står nog emellan dessa två.

    Men innebär detta broblem vid besiktningen? Har läst en del trådar, men har mestadels funnit relativt gamla sådana. Läste om Hirsch och då får man besiktningsunderlag på trimningen också, om jag förstått det rätt? Hörde av en kompis vars dotter chippat sin 99hk bil till 170hk och blev ombedd att plocka bort det och komma tillbaka... Eller är lösningen att plocka bort chippningen inför besiktningen och ominstallera det igen efteråt?

    Vad är era erfarenheter av det här?

    Aktuell bil; 9-5 2.3T 220hk -04.
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2018-03-09 klockan 21:39.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 345
    Medlem#
    2555
    Manuell eller automat?

    Steg1 och steg1+ (630-spridare) från MapTun har jag kört med på mina olika och varit supernöjd.

    Dessa trim märks inte på SBP.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Gött!!
    Men måste jag byta spridarna också?

    Det är en 5vxl manuell låda
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-02 klockan 13:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 345
    Medlem#
    2555
    Inte på vanliga steg1.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-02 klockan 13:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Hemmansägaren Visa inlägg
    Gött!!
    Men måste jag byta spridarna också?

    Det är en 5vxl manuell låda
    E85 kräver större spridare med högre flöde eftersom det går åt typ 30%extra mycket bränsle när man kör E85 jämfört med BF95 för att få samma effekt. Så nej man måste inte. Men om man vill få mer effekt med E85 "måste" man nog. Antar att att RZ avser ett 9-3 trim med "1+". Men principen är samma.

    Enklast är att kolla på webben hos Maptun & SP och se vad de har för just din bil.

    Besiktningen kommer inte att se spridarna, för de är ganska väl dolda.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 345
    Medlem#
    2555
    RZ avser det han skriver, 9-5 steg1+.
    För Mr.O får han länken https://www.maptunparts.se/trimsatse...-2005/mt5/3082

    Men jag såg nu oxå hos MapTun att siffrorna ser lite knepiga ut på 220hk.
    Ska be dom kolla upp det.

    På min 9-3 har jag många fler +++++.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    ja
    Jag har nog något i stil med 1+ på min 9-3 Aero -04, antagligen liknande som du... I alla fall har jag mer effekt och roligare bil med E85.

    När man kollar på 9-5 220hk -04 ser det onekligen lite knepigt ut. "1+" finns inte som namn heller.
    Fast Mr.O tittar inte på Areo utan på denna
    https://www.maptunparts.se/trimsatse...2009/mt5/46087
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Nu hänger jag inte riktigt med.... Är siffrorna knepiga? På vad sätt då och hur, för jag är inte direkt kunnig..?

    Jag gillar E85 faktiskt, men avstår denna konvertering. Kanske jag missar något.

    Just nu lutar det åt ett besök i Norrköping.
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2018-03-10 klockan 08:10.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 818
    Medlem#
    9176
    Åker du in med en trimmad bil till besiktningen så ökar förstås risken för att "åka dit" om du har en MapTun-dekal på bagageluckan och en massa grejor under huven som inte är original.

    När jag besiktigar mina bilar tar dom bara en kort provtur runt besiktningslokalen och dom är aldrig ens i närheten av "gasen i botten". Och ser allt original ut så är ju frågan vad besiktningsgubben skall använda för skäl till att misstänka att du kör med steg 1

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 912
    TS har ju en 2.3T som lämnar 220hk. Ett steg 1 på den lämnar typ 260-270hk. Visa mig den besiktningsman som kan känna skillnad på 220 och 260hk...

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Nä, det är ju sant! Det blir nog 280hk..
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-02 klockan 13:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  12. #12
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    ja
    Nordic i Norrköping är ju välkända och bra!

    Knepiga siffror? Jo, visst. Men det är väl mest presentationen. Fast kollar man på de olika alternativen ser man vad som gäller.

    När det gäller Maptun verkar detta steg 1 alternativ med 285hk på E85 riktigt bra, tycker jag.
    https://www.maptunparts.se/trimsatse...2009/mt5/46093

    Programvaran kan ändras så du kan köra valfri blandning av E85 och BF95. Man byter oxo tändstift. Det är allt. Dock krävs spridare med högre kapacitet för att få "märkbart" mer effekt på E85 tidigare än om man kör BF95.

    Och som Bollman & Co säger har du 220hk kanske det krävs nog mer än 240hk för att du skall bli nöjd. Så 270-285 är nog vettigt mål.

    Alla de välkända trimfirmorna kan ju detta och skillnaden blir väl inte så stor i praktiken. De gör ju samma sak i stort sett. Så pris och bemötande borde rimligen vara avgörande. Ring och snacka med dem helt enkelt. Det finns mycket att lära sig på så sätt

    Besiktningen ser inte ett dugg. Har du E85 i tanken kommer dina avgasvärden att bli mycket bättre!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 855
    Medlem#
    10798
    Det är detta trimsteg som heter steg 1+ bio, men av någon anledning så kallas det inte så på hemsidan.

    Sedan så kan förstås besiktningen notera att bilen går på E85 om den är tankad med det vid besiktningstilfället då avgaserna får en annan doft på etanol, men det är inget dem bryr sig om.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-02 klockan 13:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 912
    280 pållar är verkligen ett gränsfall med original spridare. Jag brukar säga 270 så ligger man på den säkra sidan. Vill man högre så bör man ha större spridare och då rekommenderas deka 875 istället för 680.

  15. #15
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 798
    Medlem#
    3471
    Denna ”hysteri” över besiktning (måste finnas över 100 trådar gällande just detta). Ser det städat ut under huven (inte massa dekaler o sköna färger på slangar mm grenrör som ser ut som råttbon mm) o bilen för övrigt är ok och inte trafikfarlig så är det inga problem o åka o besikta. Min silverpil (”lite mer än steg3”) aldrig varit problem kör även dit med E85 i tanken. I höstas bad jag kille ta en lite längre runda för o ”värma” katten. Han var borta ett bra tag kom tillbaka in i hallen klev ur sa ”bra fart i denna” flinade lite kollade värden och fortsatte besiktningen. Så för folk med steg 1-3 på bilar i bra skick är det inga problem.

    1 användare gillar detta inlägg


    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    70
    Hej,med dem raderna misstänker jag att du är mellan 50 och 60 år?
    försök komma in med en sådan bil mellan 18-20år.

    Mvh Peter
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-02 klockan 13:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #17
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    565
    Medlem#
    8876
    Ska väl inte vara något problem. Jag besiktigade min 9000 för två veckor sedan, han som stod för kontrollen noterade både 3" avgas, öppen avlastningsventil, 4-puck ofjädrad sinterlamell etc. Provkörde & konstaterade att den minsann inte är original i alla fall. Han noterade ett lite högt lambda-värde, tryckte till gasen & skrev upp 1.02 som han såg för ett ögonblick vid 6000rpm. Effekt okänd, men piskade åtminstone en Porsche Macan GTS häromdagen...

    Bilen blev i alla fall godkänd, trots att det fanns en hel del han hade kunnat klanka ner på. Jag är 23.

    Med det sagt - Det handlar till största delen om vem som står för besiktningen.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-02 klockan 13:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  18. #18
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 798
    Medlem#
    3471

    Innebär trimning av OG9-5 ett problem vid besiktningen?

    Citat Ursprungligen postat av pillee Visa inlägg
    Hej,med dem raderna misstänker jag att du är mellan 50 och 60 år?
    försök komma in med en sådan bil mellan 18-20år.

    Mvh Peter
    Du misstänker fel. Inne på mitt 42:a år. Åkt till besiktning med trimmade saab turbo sedan -98 utan problem.

    Edit: söker man hade man fått resultat där detta varit uppe tidigare den insikten kan man kanske beskylla min ålder för.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2018-03-11 klockan 19:23.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  19. #19
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 186
    Medlem#
    1540
    Är bilen hel o ren, samt i gott skick med diskreta och riktiga grejer i chassi och bromsar är det inga som helst problem.
    Japsdämpare, blåa silikon slangar, och lite ”kan-själv” stuk så får man nog synpunkter, oavsett trim.

    besiktat min 390-hk cabbe flera ggr utan problem.
    haft ett gång ”fjolltrimmade” steg 2-3 bilar oxo, aldrig några bekymmer. (Synd att kalla steg 1-3 för trim egentligen...)

    steg 1 har jag ALDRIG hört någon få ombes på, hur 17 skulle de veta om man inte säger nåt?

    som sagt, helt o rent, inga jävla ledlampor o skit i skyltbelysning m.m, kapade fjädrar, fusk xenon, herrejösses spoilers, släckt motorlampa, så rullar bilen igenom utan probs.
    Eller en bil som inte är sunkig och skitig som en knarkarkärra.

    skall vara mycket gjort innan de höjer på ögonbrynen om man bara gör det snyggt.

    1 användare gillar detta inlägg


    ///Perr
    Saablös Volvo- och Porsche-åkare

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Det blev Maptun steg 2 med halvsats avgas och 270hk/430Nm..
    visst känns det en skillnad vid gaspådrag!! :-D
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

Liknande ämnen

  1. Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider
    Av Marre90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 18:41
  2. Vad innebär M1?
    Av Thompy i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 11:49
  3. Vad innebär det att ha sportchassi på en 9-5 M/00
    Av noben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •