Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: 2 nya däck - fram eller bak?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    2 nya däck - fram eller bak?

    Nu har jag varit och hämtat 2 av sommarfälgarna som fått nya däck (goodyear efficient grip). Det var framdäcken som hade gjort sitt så gött att få två nya sulor.

    De andra två däcken är Nangkang (var nästan nya när jag köpte bilen för drygt 2 år sedan). Dom har suttit bak hela tiden. Det är nog 6mm kvar (något sådant, bra mönster i alla fall.

    Hur hade ni gjort... hade ni satt de sprillans nya goodyear däcken bak och flyttat fram Nangkang-däcken eller behållt Nangkang bak och satt nya goodyear fram?
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Själv hade jag inte blandat märken eller bara bytt 2st men i ditt fall skulle jag sätta dom nya i bak.

    4 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    De med bäst grepp bak enligt körskola och alla "normala" eftersom att det är "svårare att hantera" bakpartiets fuffens än understyrning fram.
    Sen har jag kört med bäst grepp fram för att. ja... säger inge mer.
    Så det är vad du vill göra

    Svenson körning. bäst grepp bak. inspirerad körning, Gör vad du själv är mest komfortabel med. sen kanske det är "smart" att slita ut de äldre bakdäcken genom att köra dem fram'

    //Emil
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Som sagt, traditionellt sätts bästa däcken bak, men med ESP så är det inte lika viktigt längre. Jag skulle nog vilja slita ner KanJang så fort som möjligt så jag fick på premiumdäck även där...
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Har man fyra däck där de två begagnade är 6mm så är det ingen skillnad på grepp på det viset. Blir ingen skillnad i att ha de nya bak eller fram men normalt så sätter man de nya bak.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Som sagt, traditionellt sätts bästa däcken bak, men med ESP så är det inte lika viktigt längre. Jag skulle nog vilja slita ner KanJang så fort som möjligt så jag fick på premiumdäck även där...
    /Johan

    Haha, ja med lite inspirerad körning så är det kanske dags att byta nästa år

    Det får bli dom nya bak. Kanske t o m kosta på en hjulinställning, är nog aldrig gjort på bilen


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Mot alla rekommendationer har jag en gång satt mina sämsta vinterdäck bak på min og9-3. Det var i ett villa område, rätt mycket snö på vägen och jag körde ganska försiktigt. I första kurvan fann jag mig plötsligt åka med bakänden först. Fullständigt överraskande och omöjligt att parera.

    Inget mer hände men aldrig mer kommer jag att sätta dom sämsta däcken bak.

    3 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Alltid bästa däcken bak.
    Med den vetskapen så hade jag ju iof inte kört 2 år med pingpong däck där, men smaken är som baken
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Mot alla rekommendationer har jag en gång satt mina sämsta vinterdäck bak på min og9-3. Det var i ett villa område, rätt mycket snö på vägen och jag körde ganska försiktigt. I första kurvan fann jag mig plötsligt åka med bakänden först. Fullständigt överraskande och omöjligt att parera.

    Inget mer hände men aldrig mer kommer jag att sätta dom sämsta däcken bak.
    Sjukan "övertro på sin egen förmåga som förare", särskilt vanlig bland män, brukar botas när patienten upplever sin första oväntade sladd. Då inser man att oddsen att lyckas parera en oväntad sladd är usla och att det bästa är att inte få sladd alls. T.ex. genom bruk av sjyssta däck, sansad körstil och ESP.

    I mitt fall så var det ESPn som höll mig på vägen den gången jag fick sladd i 60km/h (i en kurva på en 70-väg).

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2018-03-07 klockan 21:29.

  10. #10
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Har fått sladd med arslet flera gånger vid ishalka.
    Det är kul när man är beredd, mindre kul när man är trött och på väg hem från långa resor.
    ESP har räddat mig en gång, en annan gång hade jag riktig tur.
    Jag planerar för det värsta och sätter bra däck runt om bilen, men fick jag välja skulle jag ha de bästa bak i alla fall vintertid.
    Sommartid är det bara vattenplaning i nedkörda spår på E4 som jag råkat ut för, och då är det bara lägre hastighet som hjälper för däcken var nästan nya.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Själv så roterar jag alltid däcken och monterar de bästa fram, eftersom framhjulsdrivna bilar sliter framdäcken hårdast. Då slipper man hamna i situationen att man har två bra och två dåliga däck på samma bil.

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Hur man än gör antingen har man olika bra däck fram och bak. Eller så får man det ganska omgående.

    I alla normala fall skall bästa däcken sitta bak eftersom:
    1) det är säkrast.
    2) då sliter man ut de äldsta däcken först och får nyast möjliga däck på bilen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Själv så roterar jag alltid däcken och monterar de bästa fram, eftersom framhjulsdrivna bilar sliter framdäcken hårdast. Då slipper man hamna i situationen att man har två bra och två dåliga däck på samma bil.
    Precis, om man byter däck mellan fram och bak varje säsong (vid normala körsträckor) så blir skillnaden liten, och alla däcken blir utslitna och byts samtidigt. Att ha helt olika däck fram och bak kan ge spännande överraskningar, alla däck påverkas inte lika av vädret.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Jag håller med. Jag tycker det är viktigt att ha en homogen uppsättning däck runt om. Att ha olika sorters däck på axlarna t.ex kommer att ge skillnader i funktion. Så jag kör också på det sättet. Skifta fram/bak vid varje byte för att få ett jämnt slitage, och sedan nya däck runtom när dom är utslitna.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Försöker ha bra däck runtom men sätter bästa fram pga de slits hårdast så slipper jag byta alla 4 däck utan byter hela tiden till nya fram och sätter gamla framdäcken bak. Sen får jag mycket sällan bakhjulssladd oftast går det rakt fram och att bromsrna inte tar. Men alla gör ju såklart som de vill

    Har tagit reda på varför man rekommenderar de bästa bak, de är för att om man krockar så krockar man med fronten först med de bästa bak. det är mycket sämre chans att klara sig om man får en bil i sidan än om man frontar.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon Visa inlägg
    Har tagit reda på varför man rekommenderar de bästa bak, de är för att om man krockar så krockar man med fronten först med de bästa bak. det är mycket sämre chans att klara sig om man får en bil i sidan än om man frontar.
    Dessutom är det lättare att manöverera bilen och undvika kollisionen helt om man inte har sladd och kör rakt fram. Så risken att krocka minskar med bästa bak.

    Betänk att detta gäller säkerhet för både egna bilen och andra trafikanter...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Precis, om man byter däck mellan fram och bak varje säsong (vid normala körsträckor) så blir skillnaden liten, och alla däcken blir utslitna och byts samtidigt.
    Nackdelen är att man vid varje byte fram/bak ändrar bilens köregenskaper till det sämre.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Att ha helt olika däck fram och bak kan ge spännande överraskningar, alla däck påverkas inte lika av vädret.
    När ett par däck är utslitna byter man därför till likadana igen så undviks detta.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Dom nya bak och alltid premium på alla fyra, nu för tiden byter jag bara två åt taget eftersom alla våra bilar är framhjulsdrivna.




    Vill ni testa med dåliga däck bak så sätt på vinterdäck fram och sommardäck bak så kommer det helt plötsligt och utan förvarning att bli olustigt nu när det är halt ute.
    När ni har gjort det så är ni en erfarenhet rikare och förstår förhoppningsvis detta med bästa däcken bak.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Nackdelen är att man vid varje byte fram/bak ändrar bilens köregenskaper till det sämre. När ett par däck är utslitna byter man därför till likadana igen så undviks detta.
    Så länge skillnaden är liten, vilket man normalt uppnår genom att byta säsongsvis, så blir skillnaderna i vägegenskaper marginella, för så länge man fortfarande har konsekvent understyrning så spelar graden av understyrning marginell roll. Att överdriva understyrningen med kraftigt mer slitna däck fram är inte en fördel. Om man riskerar att få så kraftigt slitna däck bak att det övergår till överstyrning så betydde det att det inte räckte med att byta per säsong, och komma ihåg det till nästa uppsättning däck.

    Detta är artskilt från att ha väsentligt bättre däck fram än bak, brytpunkten kommer när man har så stor skillnad att bilen blir överstyrd. Våra Saabar (till skillnad från även många andra framhjulsdrivna bilar) är designade för att ha en del marginal för att hålla sig understyrda under alla normala belastningsfall även vid aningen mer slitna däck bak.

    Om man byter däck kanske vart 5:e år så är det dels problem att hitta samma däck (detta även om de heter samma sak), dels vill du normalt sett inte ha samma däck igen eftersom utvecklingen hela tiden går framåt - hittills har jag aldrig köpt samma däck två omgångar i rad, när det gäller vinterdäck har det inte ens varit nära.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Nackdelen är att man vid varje byte fram/bak ändrar bilens köregenskaper till det sämre. När ett par däck är utslitna byter man därför till likadana igen så undviks detta.
    Eftersom skillnaden i mönsterdjup i regel kan begränsas till 0,5 mm genom man roterar däcken mellan axlarna så hamnar man aldrig i situationen att däcken på ena axeln är väsentligt bättre än dem på den andra vilket ger ett neutralt uppträdande (varken över- eller understyrning). Monterar man dem bästa däcken bak så kommer istället skillnaden i mönsterdjup att öka med tiden, tills nästa gång man införskaffar nya däck.

    Har man rotationsoberoende däck så skiftar man med fördel också däcken så att höger fram blir vänster bak.

Liknande ämnen

  1. Bättre däck fram eller bak?
    Av Bennet i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 145
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 23:41
  2. Byta alla fyra däck eller 2 däck på Subaru Impreza?
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 22:02
  3. Däck: 205:or bak o 195 fram eller tvärtom?
    Av Robert1987 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 19:26
  4. smalare däck fram?
    Av kvistarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 18:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •