Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Dåligt motorgång och felkoder trots byte av spjällhus 9-5 BP -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    50

    Dåligt motorgång och felkoder trots byte av spjällhus 9-5 BP -06

    Började med att bilen helt plötsligt gick dåligt, ingen tomgång. Motorlampan tändes och jag fick ut felkod 1230. Den pekar på spjällhuset, för något år sedan spökade tomgången också, fick ingen felkod då dock. Så nu köpte jag ett fräscht spjällhus på skroten, tänkte att det skulle lösa problemet smidigt. Med de ny monterat går tomgången upp på ca 2500 varv i startögonblicket och sedan ner till ca 1000. Bilen verkar gå bra, men efter någon km tänds motorlampan, spjällhuset går in i limp home, får felkod 1251 och 1260. Har kollat luftmassemätaren också, ser ren och fin ut. Återställt spjällhuset och kopplat ur batteriet en stund. Allt verkar åter bra, men hur länge? Känner mig helt ställd, inte så kul då den när som helst går in i limp home...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Nollade du felkoderna efter att du bytte spjället? Om inte så tror jag det "nya" spjället hoppar över i limp home mode pga lagrade felkoder. Om du har nollställt felkoderna och återställt spjället ska det inte vara några problem nu. Fortsätter det jävlas så kanske inte spjället du köpte på skroten är helt friskt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    50
    Sagt och gjort, nollställde felkoderna. Lät även batteriet vara urkopplat någon timme för att vara säker. Tog sedan en provtur, bara en mil men allt verkar fungera. Ska ta bilen till jobbet i morgon. Vore ju underbart om problemet är borta, men vågar inte ta ut något än...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Hur går det? Fungerar det än?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    50
    Har kört bilen i princip dagligen sedan 5 mars, eller mest sambon men ändå. Allt har hittills fungerat bra.

Liknande ämnen

  1. OG9-3 går dåligt trots rep. för 12 000:-. Vad gör jag nu?
    Av andreascarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 18:44
  2. problem med motorgång vid byte till 2,3
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-10, 20:34
  3. Dåligt batteri = taskig motorgång (klen)?
    Av JO68 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 11:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •