Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Spolvätskeläckage OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -

    Spolvätskeläckage OG9-5

    Hej!

    Jag upptäckte blåa fläckar i snön, framför vänster framhjul. Misstänker skarpt att behållaren har spruckit, men kan det vara annat? Har läst nåt om backventiler som kan gå sönder?
    Hur kommer jag åt enklast att se? Inifrån motorutrymmet eller måste man ta bort innerskärm mm?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Kan vara någon av o-ringarna på nån spolarpump också.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    715
    Har för mig att jag kom åt genom att lyfta ur vänster blinkers
    och lirka in och ner handen så gott det gick.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Har inte varit med om det på 9-5 men på flera andra bilar (9000 exempelvis), att det kombinerade T-korset/backventilen som delar upp vätskan till lyktor/ruta börjar läcka, då droppar det ganska långsamt i början.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Mest troligt någon pump, eller slangar. Sällan behållaren i sig går sönder. Möjligtvis om det frusit så behållaren spricker därav.

    Enligt WIS skiljer utförandet lite beroende på vilken årsmodell. Fram till -02 säger man att lossa framkanten av innerskärmen vänster fram. 02 framåt säger man att man ska demontera stötfångaren.
    På dessa sätt kommer man även åt pumparna.
    Sen kanske det finns lite klurigare lättare "fel" sätt att göra på.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Jag kan inte se att det skiljer något på årsmodellerna, däremot så har kombi tre pumpar och sedan vanligtvis två. Det finns bilar utan strålkastarspolare också, men förmodligen såldes inte dessa på svenska marknaden.

    Pumpen till bakrutespolaren (kombi) sitter på tankens framsida och nås underifrån bilen utan att man demonterar något. Även vindrutans pump ska gå att nå underifrån utan att man demonterar någonting, medans innerskärmens främre del ska lossas och föras åt sidan för att komma åt strålkastarspolarnas pump. Dessa två sitter på den bakre sidan av spolarvätsketanken.

    Om det läcker via pumparnas tätningar mot tanken så borde man se detta om man undersöker tanken. Bäst är nog en billyft, men att lägga sig på marken och kika in under stötfångarhöljet och känna med handen om det är vått någonstans borde räcka.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •