Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: atf olja i växellåda 900og??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388

    atf olja i växellåda 900og??

    Min 900s -90 är lite trög i lådan när den är kall (2:ans växel). Jag har bytt olja i den, men det har inte gjort någon större skillnad. Nu när det böjar bli ett par minusgrader på morgonen så är det precis att det inte skarpar när man lägger i 2:an så man undrar ju hur det blir i vinter när det är 20- ute..

    Jag undrar om det går att köra dessa lådor på atf olja, vilket jag tror gör att det kommer gå lite lättare med eller är jag helt fel ute?? Är det så illa att det bara är att köra tills skiten rasar och sedan byta lådan??
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762

    Re: atf olja i växellåda 900og??

    Citat Ursprungligen postat av hall112
    Min 900s -90 är lite trög i lådan när den är kall (2:ans växel). Jag har bytt olja i den, men det har inte gjort någon större skillnad. Nu när det böjar bli ett par minusgrader på morgonen så är det precis att det inte skarpar när man lägger i 2:an så man undrar ju hur det blir i vinter när det är 20- ute..

    Jag undrar om det går att köra dessa lådor på atf olja, vilket jag tror gör att det kommer gå lite lättare med eller är jag helt fel ute?? Är det så illa att det bara är att köra tills skiten rasar och sedan byta lådan??
    Här finns en del info.

    http://www.ebb.se/oljerek.html

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157

    olja

    med atf kommer synkarna att slitas ut fort. byt till vanlig motorolja istället, mineral, inte syntet och komplettera med slick 50 för växellåda så kommer lådan gå kanon, häll i slick 50 i varm låda och kör flera mil så att oljan får åka runt ordentligt. först efter 50 - 100 mil är den riktigt bra,
    kolla även upp kopplingen, dra ut axeln och smörj den för lamellen brukar kärva lite där.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157

    atf?

    menar du verkligen atf? det är väl en manuell låda? Aatf är till automat mtf heter oljan till manuell men det kanske var det du menade?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388
    jo, jag menar atf.. De flesta manuella bilar jag hafft skall det vara atf olja även i manuella lådor, då ett oljebyte i dessa lådor gjort underverk så tänkte jag om man kunde köra med atf i saabarna med, trots att rekomendationerna är att köra på vanlig olja. Då jag precis bytt olja i lådan på bilen och det inte gjort någon skillnad så blev jag lite nyfiken på om det var någon som körde med atf i sina saab lådor.

    Jag får testa att smörja upp axeln och gå igenom kopplingen istället och hoppas på att problemet ligger där. Tack för svaren..
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 892
    Är tveksam till Slick, men en vettig syntetolja borde duga den också. Då får du kallegenskaperna på köpet.
    Eller mineralolja, huvudsaken är att den har ett vettigt viskositetsregister så olja inte är alltför sirapsaktig vid kallstart.

    Själv kör jag på QS 75W mineralolja så det blir till att dubbeltrampa när lådan är kall. Går bra det också.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    ATF-olja betyder som bekant automatic transmission fluid, och rekommenderas således inte till manuella lådor. Har heller aldrig hört om något sådant i vanligare manuella lådor. Kanske finns undantag. Däremot vet jag att det fiinns oljor klassade att både passa i vissa manuella och i vissa automatlådor, men det är verkligen special. Välj en bra "vanlig" växellådsolja som har rätt tillsatser för att synkarna och allt annat skall trivas.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388
    jag har hafft 4st celicor och dem skall man enl. rekomendation har dextron III atf olja i lådorna tror även Mazda skall ha aft, jag har även för mig att min M5:a skall har atf olja i lådan så vad jag vet så är det ganska många bilmärken som man skall ha aft olja även i de manuella lådorna. Saabarna är de enda bilar jag hafft som det skall vara vanlig motorolja i lådan så det är därför jag undrade då det inte gjort någon skillnad efter oljebytet.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

Liknande ämnen

  1. Växellåda olja
    Av FenioN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 09:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •