Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Knastrande högtalare med bilen avstängd NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Knastrande högtalare med bilen avstängd NG9-3

    Hej, hoppas att någon kan ha en ide om vad som kan ha hänt min Saab 9-3 från 2010 och förhoppningsvis även kunna hjälpa mig att fixa det. Här är en beskrivning av vad som hände ..
    Stod parkerad med motorn avslagen och lyssnade på musik genom auxuttaget på stereon när det plötslgt sprakade till i högtalarna, högt men musiken spelade fortfarande dock. Samtidigt kände jag lukten av bränd elektronik. Aj aj tänke jag och stängde genast av stereon. Fortfarande knastrade det dock i högtalarna, lite som ljudet från en majbrasa med gran i, Knastrandet ökade/minskade i styrka, var borta några sekunder för att senare komma tillbaka.... Det slutade inte knastra! Ingen tändning på, ingen stereo på knastrar ock knastrar...och lukten. Blev rädd att något skulle börja brinna så jag rycker säkringen till stereon...ingen effekt alls, rycker säkringen till slutsteget...ingen effekt.
    Nu börjar jag bli riktigt orolig och på parkeringen påbörjar jag demontering av stereon..men döm om min förvåning när knastrandet fortsatte även med stereon demonterad. Drog sedan ur kablarna ur slutsteget i bakluckan och nu blev det tyst på skräck-knastret. Vad är det som händer?

    Kan också tillägga att allt annat fungerar som det ska och bilen går som en klocka. Inget felmeddelande i displayen heller. Kan det vara slutsteget som gett upp??

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Kontrollera om du har mycket fukt eller vatten stående i bagaget. Det kan ha dödat slutsteget.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Det var en kall och ruggig dag men jag vill inte påstå att jag uppfattade miljön i skuffen som fuktig. Har inhandlat ett begagnat slutsteg på delplocken idag och skall prova att byta ut det, 100 kr fix om det fungerar

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Bytte slutsteg idag och nu är den normal igen..utan knaster... undrar vad det var som luktade bränt..kanske får man reda på det senare

  5. #5
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Hela slutsteget bör väl lukta bränt även efteråt känns det som, kan man inte öppna upp det gamla och se om det är bränt? Hursom, skönt att det funkar i alla fall.

Liknande ämnen

  1. Stereo lyser trots att bilen är avstängd NG9-3 -06
    Av Joply i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-08-14, 15:09
  2. Problem med tjuvström. Drar 3,9A när bilen är avstängd!
    Av Jansen i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-21, 21:03
  3. baklampor lyser även när bilen är avstängd
    Av jontebgood22 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-13, 11:07
  4. [LÖST] CD-växlarens knappar lyser även om bilen är avstängd o låst NG9-3 -06
    Av Ahlberg81 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •