Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Ritning spjällhus och vart alla slangar går? OG9-5 -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Ritning spjällhus och vart alla slangar går? OG9-5 -07

    Hej,

    har sökt en massa både här och på nätet generellt efter en tydlig ritning på spällhuset och dess slangar och vart de går. Det gäller en Saab 9-5 2.0T B205 motor tror jag att det är, av 2007 års modell. Den har gått strax över 26000 mil. Har Steg 1 från Nordic i den. Har någon här ett tips eller lite info kring var jag kan hitta detta?
    Bakgrunden till varför jag vill hitta just detta är att jag fått felkod 1231, bilen rycker och tappar all ork över 2500-3000 rpm. Har plockat bort spjällhuset (skar av vissa slangar i frustration) och rengjort det, ska få ny gasspjällslägesgivare som jag hoppas ska kunna bytas ut, skaffat nya slangar och skulle vilja ha en ritning så att allt kopplas rätt. Visst jag kan följa de gamla slangarna och se vart de leder men vill vara helt säker på att jag kopplar rätt slang till rätt uttag i spjällhuset.

    Tack på förhand.
    Senast redigerat av JonKha78 den 2018-03-01 klockan 14:41.

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Jag har kollat där men hittar inte själva slangschemat från spjällhuset där. Kanske har missat det men kan inte ser var eller under vilken flik det skulle tänkas vara. Tack för snabbt svar förresten.

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Det finns schema på hela insugssystemet, men det går tyvärr inte att visa det här.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...r-på-forumet
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    ah, ok. Då får jag i sådana fall köpa verkstadsboken eller vad det kallas. Tänkte att det skulle finnas ritningar på nätet men då vet jag.
    Tack så hemskt mycket för hjälpen i alla fall.

  6. #6
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Du får väl para ihop slangarna utifrån hur de är skurna och byta en och en. Lite detektivarbete.

    Hur som helst är de två grövre anslutningarna kylvattenslangar, den lilla anslutningen under dem går till vevhusventilationen, och anslutningen som sitter vid sidan om de övriga tre går till magnetventilen.
    Vet inte om detta hjälper dig:
    http://photo.platonoff.com/Auto/2004...throttle_body/
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-03-01 klockan 15:43.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    All info är till hjälp. Ska sätta igång strax och leka detektiv. Det löser sig säkert med lite vilja. Tack igen.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Lite uppdatering. Tog bort spjällhuset, rengjorde den, bytte slangar. Fyllde på ny kylvätska eftersom det rann ut en del vid bytet. Första dom hände efter första starten efter bytet va att motorismens började lysa konstant. Hög tomgång. Andra starten och tomgången la sig vid normal nivå ganska snabbt men det tickade vid start, typ som blinkersen lät det som(men den va det inte givetvis) nån som vet vad det ljudet kan betyda? Efter en provkörning kändes det lite bättre än innan en kort stund, sedan va det samma problem som innan, alltså ingen kraft över 2500 rom och försökte man pressa den så ryckte och hackade bilen. Vet inte riktigt vad nästa steg är.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Köp ett nytt spjällhus eller ett bättre begagnat från skroten. Antagligen en potentiometer eller nått annat i elektroniken som gett upp.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Uppdatering, jag kopplade ur ”solenoid valve”, då gick bilen mycket lugnare, utan ryck. Visst ingen kraft att tala om men kunde varva utan att den ryckte eller tvekade som innan. Kan detta vara lösningen att byta denna istället?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Köpte nytt spjällhus idag (bättre begagnat) bilen gick mycket lugnare, inga ryck eller så, men, saknar kraften på höga varv. Kan det va något ytterligare att se över?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Kolla igenom alla vakuumslangar och backventilerna till EVAP systemet. Om dom inte är bytta på 26000 mil lär dom inte vara så fräscha längre.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Komplettering till Idlewilds inlägg. http://forum.saabturboclub.com/showt...nstningssystem
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Ska kolla detta imorgon. Tack återigen för er snabba respons och ert intresse. Har aldrig varit så mycket för att fixa med bilar men det är ngt speciellt med Saab

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    50
    Det klickande ljudet är från solenoiden som sätter spjällhuset i limp mode. Jag har liknande problem med min 95:a som jag försöker lösa.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Det klickande ljudet är borta efter spjällhusbytet. Men då vet jag var det kom ifrån.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Nu har jag varit hos VAG och inhandlat en backventil (dom hade bara en inne), dom visste direkt vad jag pratade om och frågade om jag hade en Saab Bytte backventilen på slangen som går från baksidan av spjällhuset och till ngt under LMM. Detta gjorde susen, nu tvekar den inte vid gaspådrag och tappar inte orken längre. Tack för all hjälp! Att en sådan liten pryl kan ställa till med så mycket.
    Tänkte ge mig på och byte lite 4mm vakumslangar med.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av JonKha78 den 2018-03-06 klockan 16:19.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Nu var man här igen, det va en kortvarig lycka. Nu på väg hem från jobbet så tappa den kraften igen precis som innan. Jag fattar inte hur det kan bli så. Hur kan den bli bättre för att sedan bli lika dålig igen? Ska jag byta fler backventiler än den jag redan bytt eller?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Om du kollar länken som postades tidigare i tråden framgår det att det är 2st ventiler. Även bra om du byter ut alla slangar du kommer åt.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Det finns en hel drös med komponenter som kan ge liknande fel.
    Många komponenter som felar tänder check engine så beroende på om den tänds eller ej så går det att utesluta vissa.
    Jag hade ett jobbigt liknande fel på sonens 9000 och där var det en trasig ljuddämpare som ibland satte ludd i systemet så det blev stopp.

    Om du har opensid så kan du kolla mreq mot mair

Liknande ämnen

  1. Vart ska alla slangar sitta ?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 19:25
  2. vart ska alla slangar gå?
    Av rejsa_jon86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 17:00
  3. Till alla med egentillverkade ic slangar...!
    Av radical i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •