Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Var säljs piratkopierade däck?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Var säljs piratkopierade däck?

    Idag är en eu-rapport om piratkopierade däck en stor nyhet. Tydligen kan 7% av all däck i sverige vara pirat. Man ser formuleringar som att de ”ofta är tillverkade i Kina och säljs på svenskspråkiga sajter”.

    Nån som vet vad som menas egentligen? Är landsail ett piratdäck? Egentligen får jag intrycket att det som avses är däck som är gjorda för att se ut som andra däck , ex conti, goodyear m fl.

    Och vilka är dessa sajter? Är däckonline en av dem?

    Nyheten:
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...kopierade-dack

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Troligtvis så vet nog inte aftonbladets reporter heller vad de menar. Jag tror inte rena plagierade däck är särskilt vanligt. Alltså rena kopior på märkesdäck. Det är liksom lika billigt och enkelt att göra däck som heter shinglong tyres med nå litet ändrat michelinmönster än att kopiera allting och riskera att hela sändningar konfiskeras.
    Troligtvis handlar det väl om det gamla vanliga, däck som märks fel och säljs som tex vinterdäck här.

  3. #3
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Robert collin var med i P4 för en stund sedan. Han hävdade att det är en "anka"
    Man skulle ju tydligen läsa teknikens världs och aftonbladets däcktester för att vad man sulle välja.

    Kör försiktigt därute, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Intressant hur denna nyhet återges i alla medier utan minsta ansträngning till egna undersökningar. Det hade ju till exempel varit intressant med ett endaste exempel på ett piratkopierat däck.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Gissningsvis handlar det om däck man köper direkt från Kina (eller annat land utanför EU). Att någon sitter innanför EU-gränsen och säljer piratkopior i stor skala är ju mindre troligt. Det är ju olagligt så man får nog hålla en betydligt lägre profil än t.ex. Däckonline gör.

    Landsail är ju ett Thailändskt däck från början. Det är väl ingen som kopierar ett Landsail-däck? Jag har Landsail på min 9-5 och har kört ett par säsonger nu utan problem. Fyra däck för runt 1000kr...

    1 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Vi körde en 24 timmars tävling på Mantorp under en riktigt kall februari dag.
    Hade lyckats att få sponsorer på 12 däck, några av dom var totalt okörbara trots balansering men vi hittade till slut 4 stycken som funkade.
    Tillverkaren kallade dom för universaldäck, vi konstaterade att dom var sämst på sommaren men även sämst på vintern.
    Däcken var kinesiska, såldes mot den spanska marknaden.
    Efter 24 timmar så hade dom slitits några mm.
    Köp riktiga däck, köp märkesdäck, man får helt enkelt vad man betalar för.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Nån som vet vad som menas egentligen? Är landsail ett piratdäck? Egentligen får jag intrycket att det som avses är däck som är gjorda för att se ut som andra däck , ex conti, goodyear m fl.
    Piratkopierade däck, dvs som ser exakt likadana ut som originalen enligt artikeln. Landsail, Conti och Goodyear är fabrikat som skulle kunna vara kopierade, lika väl som andra fabrikat med gott rykte.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Landsail är ju ett Thailändskt däck från början. Det är väl ingen som kopierar ett Landsail-däck? Jag har Landsail på min 9-5 och har kört ett par säsonger nu utan problem. Fyra däck för runt 1000kr...
    Landsail är väl ett Kina-däck? Läste nånstans att de har en fabrik i Thailand (fast kineserna kanske köpte en befintlig fabrik). Hursomhelst verkar de lyckas bra i tester numera. Så bra att jag precis beställt 4 st. LS588UHP. Får väl se hur det går...

    Förresten, var hittar du 4 Landsail för runt 1000:-?
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av esox Visa inlägg
    Landsail är väl ett Kina-däck? Läste nånstans att de har en fabrik i Thailand (fast kineserna kanske köpte en befintlig fabrik). Hursomhelst verkar de lyckas bra i tester numera. Så bra att jag precis beställt 4 st. LS588UHP. Får väl se hur det går...

    Förresten, var hittar du 4 Landsail för runt 1000:-?
    Precis beställt landsail jag också 1500kr för 2 st 235/35 19" tycker jag är ett bra pris, Får se hur länge dem håller, Jag är nöjd om dem håller över sommaren iallafall

    När jag hörde med firman angående landsail vs riktiga däck inom just slitage delen så svarade dem att landsail självklart slits mer och inte håller lika länge men i övriga delar håller lika bra kvalietet hehe

    Skall bli spännande att prova o se hur den fungerar, Är självklart sommardäck jag beställt, Några kina vinterdäck skulle jag itne vilja åka runt med
    Senast redigerat av GeneralPucko den 2018-03-01 klockan 18:27.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Jag vet att ”landsail är landsail”, men jag vill minnas att för ett antal år sen så kallades tredjepartstillverkade reservdelar också ”pirat”, även om varumärket tydligt var ett annat än original.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Och vilka är dessa sajter? Är däckonline en av dem?

    Nyheten:
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...kopierade-dack
    Jag har köpt totalt 3 uppsättningar däck från däckonline (Continental Ecocontact, Michelin Primacy 3 och Nokian Hakka 7). Jag inga skäl att tro att någon av uppsättningarna är fejk. Michelinsulorna har rullat 4-5000 mil per dagens datum och har ändå 3mm kvar, det grejar inte piratdäck. Nokian-däcken levererades direkt från Finland kunde man se av paketspårningen, även det talar ju för äkta vara...

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Jag vet att ”landsail är landsail”, men jag vill minnas att för ett antal år sen så kallades tredjepartstillverkade reservdelar också ”pirat”, även om varumärket tydligt var ett annat än original.
    Ja, tredjepartsdelar kallades för piratdelar tidigare. Men eftersom däck inte finns som originaldelar (tex finns ej Saab-däck!) finns inte piratdäck i den betydelsen. Bara olika leverantörer av däck.

    Det här gäller det sk piratkopior, som förekommer i många olika branscher. Dvs mer eller mindre bra kopior av kända original.

    De som gör att detta fungerar är de som köper produkter enbart på namnet utan att prova. Så marknaden är stor. Utan att veta kan man ju misstänka att de största och dyraste märkena och modellerna är mest attraktiva att kopiera eftersom de kan säljas till högsta priset.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Och om/när man ibland ser låga priser på märkesdäck som Conti, Michelin etc. så bör man kontrollera datummärkningen på dom.
    Fjolårets osålda sommardäck som legat i ett stekhett plåtförråd som kanske också tjänar som däckshotell för vinterdäck...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Jag brukar kalla sådan som säljs som märkesvaror utan att vara det för förfalskade varor. Pirat kan folk mena olika saker med, men jag tycker det borde betyda att man utnyttjar andras IP utan att betala för det, med kundens vetskap. En typisk avgjutning med ändrat märkesnamn, som många regummerade däck var förr i tiden.

    Jag skulle säga att det förekommer förfalskade däck, men det är troligen för dyrt att ta dem från Kina för att det ska ge några stora pengar och därför inte så vanligt, kanske kan de komma via de forna öststaterna? Däremot förekommer det gråimport, däck som de stora fabrikanterna gör i olika (kvalitets-) varianter i olika delar av världen, men det är inte förfalskning.

    Det ger sannolikt mycket bättre utdelning för förfalskarna att satsa på mindre, mer lättfraktade, delar.
    Senast redigerat av Långmilare den 2018-03-01 klockan 19:36. Anledning: piratkopierade -> förfalskade i andra stycket, skrev fel
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Ett exempel som är i någon form av gråzon. Ett vinterdäck från Marshal (dotterbolag eller liknande till Kumho om jag förstått det rätt) som säljs/såldes här i Sverige. Deras mönster är en exakt kopia av Nokian hakka 7. Jag har testat däcket och det fungerar okej. Jag gissar att ett riktigt Nokian hakka 7 skulle prestera bättre men Marshal-däcket är inte på något sätt värdelöst eller livsfarligt.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag brukar kalla sådan som säljs som märkesvaror utan att vara det för förfalskade varor. Pirat kan folk mena olika saker med, men jag tycker det borde betyda att man utnyttjar andras IP utan att betala för det, med kundens vetskap. En typisk avgjutning med ändrat märkesnamn, som många regummerade däck var förr i tiden.

    Jag skulle säga att det förekommer förfalskade däck, men det är troligen för dyrt att ta dem från Kina för att det ska ge några stora pengar och därför inte så vanligt, kanske kan de komma via de forna öststaterna? Däremot förekommer det gråimport, däck som de stora fabrikanterna gör i olika (kvalitets-) varianter i olika delar av världen, men det är inte förfalskning.

    Det ger sannolikt mycket bättre utdelning för förfalskarna att satsa på mindre, mer lättfraktade, delar.
    Det saken gäller är förfalskade varor, ofta även kallade piratkopierade varor eller plagiat.

    Artikeln i Aftonbladet är baserad på PRV:s meddelande
    https://via.tt.se/pressmeddelande/pr...easeId=2230310
    Förfalskade däck ger ofta intryck av att vara äkta, eftersom det är mycket svårt att skilja ett lagligt exemplar från ett falskt genom att kontrollera utseendet. Därför är det lätt att av misstag att köpa produkter som är undermåliga och har säkerhetsbrister.
    Artikeln refererar till en EU-rapport
    EUIPO:s rapport
    Rapportens viktigaste resultat är:
    Enligt uppskattning går den lagliga industrin miste om 2,2 miljarder euro per år på
    grund av förekomsten av förfalskade däck på EU-marknaden medan den går
    miste om 180 miljoner euro per år på grund av förfalskade batterier, vilket
    motsvarar 7,5 procent och 1,8 procent av försäljningen inom respektive sektor.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Jag skulle tro att det är däckbranschen här i Sverige som ligger bakom "nyheten" om piratdäck.
    Dom stör sej väl på att konsumenter handlar samma däck billigare från Tyskland, det är vad jag tror i alla fall.

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av esox Visa inlägg
    Landsail är väl ett Kina-däck? Läste nånstans att de har en fabrik i Thailand (fast kineserna kanske köpte en befintlig fabrik). Hursomhelst verkar de lyckas bra i tester numera. Så bra att jag precis beställt 4 st. LS588UHP. Får väl se hur det går...

    Förresten, var hittar du 4 Landsail för runt 1000:-?

    Skruvat.se tror jag det var. 185/65-15 tror jag det var. Knappt 300kr/st.
    Fredrik J

  19. #19
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    Robert collin var med i P4 för en stund sedan. Han hävdade att det är en "anka"
    Man skulle ju tydligen läsa teknikens världs och aftonbladets däcktester för att vad man sulle välja.

    Kör försiktigt därute, Sven
    Det går ju inte lita på 100% heller tyvärr.
    Var det inte Nokian som skickat särskilda däck till testerna mot de som tillverkades?




    Citat Ursprungligen postat av GeneralPucko Visa inlägg
    Precis beställt landsail jag också 1500kr för 2 st 235/35 19" tycker jag är ett bra pris, Får se hur länge dem håller, Jag är nöjd om dem håller över sommaren iallafall

    När jag hörde med firman angående landsail vs riktiga däck inom just slitage delen så svarade dem att landsail självklart slits mer och inte håller lika länge men i övriga delar håller lika bra kvalietet hehe

    Skall bli spännande att prova o se hur den fungerar, Är självklart sommardäck jag beställt, Några kina vinterdäck skulle jag itne vilja åka runt med

    Jag har alltid köpt däck i mellanklassen, typ Falken, Kumho, Toyo, Hankook etc.
    Men var tvungen att prova Landsail. Så köpte 2 st 225-45-17 och satte på drivhjulen på 9-5an. Steg 3 biopower i den.
    Och jag har idagsläget inget att klaga på. Det finns bra grepp, både vid inbromsning och inga problem att få ner kraften i backen. Även vid vått väglag.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Det går ju inte lita på 100% heller tyvärr.
    Var det inte Nokian som skickat särskilda däck till testerna mot de som tillverkades?
    Jo, men Collin har gjort en del artiklar om det också. Nokian hade däck som var "dopade", när man testa om dem så kom de 4:a och inte 1:a i den testen, skillnaderna var inte så stora. i det fallet. De som försöker "dopa" i värst var enligt den artikeln Continetal, och de som kör "dopingfritt" är Michelin, samt att seriösa testare i rätt stor grad har metoder för "dopingkontroll"... Enligt Collin så är det i stort sett bara Michelin av de kända tillverkarna som aldrig skickat några dopade däck som han känner till - och så kommer de sällan först, utan bara bland de bättre.

    Vi har f.ö. de där Nokiandäcken (en uppsätttning som används och en som blivit utslitet) som nämndes (första generationen Nokian Blue), köpte de efter att dopingen blev avslöjad, och för de parametrar vi var ute efter var de bäst även när man tittade på testet med de odopade däcken. Kan säga att vi inte har blivit besvikna, och Landsail, även om de verkar prisvärda som sådana, är inte samma sak. Har även haft Kuhmo Ecsta, och de var med tanke på livslängden (dålig) inte prisvärda.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. og9-3 my02 säljs i delar
    Av zorce i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-07-31, 12:15
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-06-30, 20:04
  3. Hur många 9-5:or säljs det?
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 14:54
  4. Smartabs produkter var säljs de?
    Av aeromagnus i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 20:46
  5. Hur säljs leasingbilar/tjänstebilar
    Av 900S93 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-11-12, 23:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •