Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Billjud till 9000 -92

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    32

    Billjud till 9000 -92

    Hej, efter att ha blivit av med allt i ljud-väg i efter att bilen vart stulen tänkte jag nu köpa nytt (surt, men vad gör man?).
    Vad jag nu tänkte på var vad det är för högtalare fram i instrumentbrädan (dimension) samt i dörrarna, om det räcker med en stereo med endast en RCA-utgång etc?
    Skall man ha ett tvåkanals-steg eller mer?
    Vad jag tänkt stoppa i är då nya 6x9, nya dörrhögtalare, nya i instrumentbrädan och eventuellt en modell mindre baslåda i bagaget.
    Men jag har aldrig satt mig in i billjud och väljer då att ställa frågan här istället där jag vet att det finns kompetent folk

    Alltså lite små tips om vad jag bör tänka på i högtalarväg.
    Det kommer bli lite budgetpaket men jag måste ju veta lite vad jag ska ha

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    Jag skulle inte köpa en stereo med bara en rca, mist 2st. Är inte så bra på 9000 men 4” har jag för ska passa i instrument brädan, sen vet jag inte hur det är med dörrarna, men 6,5” skulle va bra att ha där. Kan då rekommendera Phoenix Gold Octane Zr 6,5” till dörrarna och N-core Trius för instrumentbrädan. Kör med det själv och är grymt nöjd. Finns hos www.n-core.se . Bäst är om du kan lyssna lite själv och köpa det du tycket låter bra.
    Sen angående steg så skulle ett 5-kanaslsteg eller ett 2-kanals och ett 4-kanalssteg vara bra om du nu ska ha en bas. Då kan du driva allt med steget/en och det är bara bra. Annars bara ett 4-kanals för basen och framsystem/6x9orna och sen driva 6x9orna/framsystemet på stereon går ju också. Går ju även att köpa en aktivbas med steg så då kan du driva 6x9orna och framsystemet på 4-kanalssteget.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Jag skulle inte köpa en stereo med bara en rca, mist 2st. Är inte så bra på 9000 men 4” har jag för ska passa i instrument brädan, sen vet jag inte hur det är med dörrarna, men 6,5” skulle va bra att ha där. Kan då rekommendera Phoenix Gold Octane Zr 6,5” till dörrarna och N-core Trius för instrumentbrädan. Kör med det själv och är grymt nöjd. Finns hos www.n-core.se . Bäst är om du kan lyssna lite själv och köpa det du tycket låter bra.
    Sen angående steg så skulle ett 5-kanaslsteg eller ett 2-kanals och ett 4-kanalssteg vara bra om du nu ska ha en bas. Då kan du driva allt med steget/en och det är bara bra. Annars bara ett 4-kanals för basen och framsystem/6x9orna och sen driva 6x9orna/framsystemet på stereon går ju också. Går ju även att köpa en aktivbas med steg så då kan du driva 6x9orna och framsystemet på 4-kanalssteget.
    Tackar för informationen!
    Jag är så kass på detta så det är inte klokt, men det går inget vidare med endast en RCA då alltså? Har kikat lite på paketpriset på MDS och i den prisklassen jag kollat så är det endast en RCA från huvudenheten.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 225
    Man kan klara sig på en rac utgång, men det skadar inte om man har fler, bättre när man får försig att bygga ut. Men det går även att fler än ett steg fast bara en rac utgång. Sen har www.brl.se också bra paketpriser tycker jag.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Man kan klara sig på en rac utgång, men det skadar inte om man har fler, bättre när man får försig att bygga ut. Men det går även att fler än ett steg fast bara en rac utgång. Sen har www.brl.se också bra paketpriser tycker jag.
    Kanon det, jag tackar och bugar för informationen!

Liknande ämnen

  1. Nån som är duktig på billjud?
    Av wake i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 17:26
  2. billjud i 9-3a 01a!
    Av wicce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 15:02
  3. Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?
    Av realtid i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 23:17
  4. Billjud
    Av Mindless™Drop i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 20:06
  5. Billjud
    Av Nalle14 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 11:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •