Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Manuell start dieselvärmare NG9-3 1,9TiD -07 eftermarknadsstereo

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    11

    Manuell start dieselvärmare NG9-3 1,9TiD -07 eftermarknadsstereo

    Hej allihopa. Jag har en 2007 ng9-3 1,9tid Linear som vägrar starta dieselvärmaren manuellt, från 'inställningar'. Det hörs bare ett 'bip' när jag provar att aktivera denna funktion. Det ska tilläggas att jag har en eftermarknads stereo, som funkar hur bra som hälst i alla andra lägen; knapperna på ratten funkar också.

    Jag har mätt batterispenningen medan jag provar att aktivera funktionen; denna låg på 12,1V när tenningen var på, även medan batteriet laddas. Startmotorn har bra snurr i alla lägen, tycker jag.

    Ska det gå att aktivera dieselvärmaren när motorn är av, även om bilen inte är en vector?

    Är 12,1V batterispenning en för låg spenning och nog till att värmaren inte startar?


    Hoppas på svar!


    Mvh Subbus

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Ska vi tolka detta som att värmaren går helt normalt annars?

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag misstänker att det står 12:00am om du tittar på de olika timer-lägena? Då skulle jag tro att bilen tappat tiden och eftersom du har eftermarknadsstereo så kan du inte heller sätta tiden.
    Du får koppla in originalstereon, sätta tiden och sen montera den andra stereon. Man kan göra det med eSID också, men det kräver att man härjar lite med CanBus och gör ett nytt uttag för att komma åt I-bussen.

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    11
    Tack för mycket bra svar, båda två!

    Ja, värmaren går som den ska annars.

    Ja, det står kl. 1200 i dom olika timer-lägen.

    Min bil är en 2007 med nya inredningen... måste jag härja med CanBus då också? Eller funkar en Esid2 rakt av?


    Mvh Subbus

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 500
    Medlem#
    6973
    Just att ställa klockan med eSID kräver ledningsnät. De andra funktionerna fungerar utan någon modifiering.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Enklast tycker jag är att slita ut eftermarknadsstereon och koppla in original för att ställa klocka. För jobbigt att pilla med extra uttag.
    Dock, skaffar du en eSID2 så kan du starta värmaren med fjärrkontrollen istället och det fungerar oavsett om klockan är ställd eller inte!

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    11
    Tack för bra svar, allihopa!

    Dock undrar jag om det kan vara svårt att få den 'nya, inte-originala' steroen till att funka igen, efter att ha plockat ur den? Måste man (normalt) ha Tech2 för att få den att funka, eller borde det funka rakt av? Jag är mycket nöjd med att stereon funkar såpass bra just nu.


    mvh Subbus

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Närå, eftermarknadsgrejer bryr sig inte om bilen i övrigt, inte ens min som har canbus-adapter. Jag plockar ur den, in med original, ställer tiden och sen tebax med eftermarknads. Omständligt, ja, men inte omöjligt

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    11
    Tack så mycket, då vet jag vad jag ska göra... blir att plocka ur ettermarknads stereon och stoppa i den gamla ett tag.

    Har egentligen lust på Esid, men jag köper den kanske inte just nu. Tack igen!


    Mvh subbus

Liknande ämnen

  1. Demontera bränslekoppling till dieselvärmare NG9-3 1,9TiD
    Av Dwarfen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-12-29, 08:45
  2. Dieselvärmare fungerar ej OG9-5 1,9TiD
    Av Qua1ity i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2020-11-26, 22:35
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-10-29, 10:23
  4. Montera ur och i dieselvärmare Saab 9-5 1.9TID 2007?
    Av MadMatz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •