Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ombesiktning inom en månad - fast hur lång är en sådan?

  1. #1
    Sugmotor maccalls avatar
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Norra Sorunda
    Inlägg
    9
    Medlem#
    11058

    Ombesiktning inom en månad - fast hur lång är en sådan?

    Hustrun besiktigade sin 9-5:a nyligen och fick en 1:a och två 2:or, så den skall ombesiktigas inom en månad, annars inträder ju körförbud, och efter ytterligare en månad blir det full ombesiktning i stället för bara en efterkontroll.

    Men hur lång är egentligen en månad? Är det en 30-dagars bankmånad som gäller eller bara samma datum månaden efter? Har försökt hitta vad som avses, men jag hittar ingen annan definition än just bara uttrycket 'månad'. Datumen står ju på protokollet, så det går ju att läsa sig till vad Opus tycker, men jag får sjutton inte ihop hur de räknar...

    Enligt protokollet:
    Besiktigad 30/1, körförbud efter den 28/2, efterkontroll möjlig fram till den 3/4.

    Borde det inte vara:
    Körförbud efter den 1/3, efterkontroll möjlig fram till den 2/4. Ja, eg. borde det väl vara 31/3 eller 1/4, men då skjuts den ju fram pga. helgen.

    Eller åtminstone, kan någon förklara för mig varför den första månaden är kortare än den andra månaden? Och hur tolkar man "fram till", är det "före" eller "till och med" i det här sammanhanget?
    Min egen: 9-5 2.0t BioPower Vector SC 2006, automat - 25 200 mil (på 97% E85 från 17 200), ljusgrå
    Hustruns: 9-5 2.0t BioPower Linear SC 2008, automat - 15 500 mil (på 97% E85 från 8 800), svart
    Dotter 1: Citroën C3 II 1,4 e-HDI 2014, EGS - 5 800 mil (HVO100), silver
    Dotter 2: Peugeot 307 XS 1,6 2006, automat - 6 300 mil (B95), knallblå

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag har inget svar på din fråga men har du inte fixat/möjlighet att fixa något av felen och ombesikta direkt så får du ytterligare en månad på dig.
    Det står tydligt på protokollet vad som gäller så det finns inte så mycket att klaga på.

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Om man vill veta hur Opus räknar är det väl bättre att den intresserade frågar just Opus än att jag gissar. Jag förstår inte direkt hur de tänker, men blir nyfiken.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Besiktade min bil 2018-02/26 och fick en tvåa, Och 03/26 inträder körförbud står det på pappret. Detta var dock inte hos opus.

    Men jag skulle gissa på att det möjligtvis har något att göra med att det bara är 28 dagar i feb

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Ja, jag har också råkat ut för det där, det verkar som att det gäller till samma datum i nästa månad, om inte det datumet finns (den månaden är kortare) så blir det den sista i den månaden.

    Troligen inget som opus styr över heller, utan det är nåt som transportstyrelsen spottar ur sig när dom matar in att bilen fått nedslag ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Jag tänkte som GlennB först, men sen noterade jag att den besiktades 01-26. Om jag kommer ihåg rätt fanns fortfarande 02-26 så sent som igår!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Sugmotor maccalls avatar
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Norra Sorunda
    Inlägg
    9
    Medlem#
    11058
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Det står tydligt på protokollet vad som gäller så det finns inte så mycket att klaga på.
    Jo, som jag skrev så står det ju där vad Opus/Transportstyrelsen har bestämt för datum, jag funderade bara på hur de hade kommit fram till det.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Om man vill veta hur Opus räknar är det väl bättre att den intresserade frågar just Opus än att jag gissar. Jag förstår inte direkt hur de tänker, men blir nyfiken.
    Jo, så kan man ju tycka. Men hur kul blir det att diskutera om man har fakta först..? :-)

    Citat Ursprungligen postat av GeneralPucko Visa inlägg
    Besiktade min bil 2018-02/26 och fick en tvåa, Och 03/26 inträder körförbud står det på pappret. Detta var dock inte hos opus.

    Men jag skulle gissa på att det möjligtvis har något att göra med att det bara är 28 dagar i feb
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Ja, jag har också råkat ut för det där, det verkar som att det gäller till samma datum i nästa månad, om inte det datumet finns (den månaden är kortare) så blir det den sista i den månaden.

    Troligen inget som opus styr över heller, utan det är nåt som transportstyrelsen spottar ur sig när dom matar in att bilen fått nedslag ?

    Ok, bra, tack för exemplet! Och som GlennB säger tyder ju det på att "en månad" i praktiken antagligen innebär "samma datum i månaden efter", och att man helt enkelt inte tar hänsyn till att månadernas olika längd därför ger olika många dagar för ägaren att fixa felen.

    GeneralPucko förlorar ju i det här fallet 2-3 dagar eftersom besiktningsmånaden (februari) är kort. Jag borde å andra sidan (i alla fall i ett annat månadsskifte, t.ex. mars-april) ha vunnit en dag eftersom besiktningsmånaden är lång, men förlorar på att antalet dagar verkar trunkeras när påföljande månad "tar slut".

    Det är nog en riktig tanke att det kanske snarare är Transportstyrelsen som säger åt Opus vilket datum de skall skriva på protokollet, än att det är varje besiktningsföretag själva som skall försöka lista ut saken...

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag har inte orkat kolla det här med Opus, utan jag gav mig på att försöka hitta själva källan i stället:

    I Transportstyrelsens författningssamling, TSFS 2017:54 4:e kapitlet 1 § ("Föreläggandetid") talas bara om månad utan att längden på en månad defineras.

    Där nämns också Fordonsförordningen 2009:211 där 6:e kapitlet behandlar besiktning och tider mm, men inte heller där definieras hur lång en månad är i de här sammanhangen.

    Jag skulle kunna tänka mig att det finns en generellt vedertagen definition för vad som avses med "en månad", och att man därför inte behöver hålla på och skriva ut det överallt i lagtexter och bestämmelser. Någon som är mer juridiskt van än jag kanske kan bekräfta om så är fallet.

    Jag har för övrigt i lite piggare skick än igår räknat igen på "mina månader" och inser nu att om man räknar själva besiktningsdagen, 30/1, som den första dagen på "månaden" så blir det i mitt fall faktiskt en bankmånad den 28/2, oavsett om det nu är det som är skälet, eller om det bara beror på trunkering till följd av kort månad.

    Likaså blir det faktiskt ytterligare en rimlig bankmånad till den 3/4 eftersom månad nummer två infaller under påskhelgen varpå den 3/4 är nästa påföljande vardag... Å jag som tyckte att jag faktiskt hade tänkt igenom det här...

    Och för den som ev. oroar sig så spelar det ingen praktisk roll om Opus och Transportstyrelsen räknar rimligt eller ej, bilen står på bockar sedan en hel vecka eftersom jag köpte fel delar till den... Jag får förhoppningsvis de rätta delarna den 1/3, men innan de är monterade kan bilen inte köras vare sig den får det eller ej, och i samma ögonblick som den landar på marken går färden till efterkontroll, oavsett vilket datum det nu hunnit bli...

    Hade jag däremot inte redan rivit ner allt vad bakbromsar heter, utan verkligen planerat att laga bilen den kommande helgen så hade jag med största sannolikhet låtit den köra hustrun till jobbet både den 1:a och 2:a utan att ens fundera på att kika på datumen på protokollet först, det var en ren slump att jag fick syn på dem..

    1 användare gillar detta inlägg


    Min egen: 9-5 2.0t BioPower Vector SC 2006, automat - 25 200 mil (på 97% E85 från 17 200), ljusgrå
    Hustruns: 9-5 2.0t BioPower Linear SC 2008, automat - 15 500 mil (på 97% E85 från 8 800), svart
    Dotter 1: Citroën C3 II 1,4 e-HDI 2014, EGS - 5 800 mil (HVO100), silver
    Dotter 2: Peugeot 307 XS 1,6 2006, automat - 6 300 mil (B95), knallblå

Liknande ämnen

  1. Ny månad. Fikaträff...
    Av Roger #2378 i forum Mälardalen
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 17:12
  2. Dragkrok ombesiktning ?
    Av Aero++ i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 13:57
  3. SPM stakar kommer inom 1 månad.
    Av TomasRoos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 00:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •