Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vit rök vid start plötsligt borta

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -

    Vit rök vid start plötsligt borta

    Skulle hämta sambon på jobbet idag och märkte efter ca 100 meters körning från start att bilen lämnade ovanligt mycket vit rök bakom sig. Tyckte även den gick lite ojämnt (kan ha varit paranoja). Körde genast hem igen och stängde av bilen.

    Kollade oljan och den såg bra ut, hade samma volym i glykolen som vanligt. Eftersom att den inte drack ovanligt mycket olja eller kylarvatten så lät jag bilen gå varm på tomgång ca 20 min senare. Ingen vit rök visade sig och körde en liten testrunda- allt som vanligt, laddar bra.

    Kan tillägga att den var aningen oljig kring spjällhuset men det har den dock alltid vanligt. Men blev ändå lite fundersam om det var något som låg bakom?

    Gjorde olje - och filterbyte för drygt 50 mil sedan.
    OG 9-5, 1999, 2,0 sedan


    Vad kan ha ställt till med detta? Klassikern är ju vit rök=bilen drar kylarvatten. Men eftersom att det försvann totalt efter bara dryga halvtimmen blev jag lite kluven.

    Några tips på felsökning eller förebyggande arbete?

    (JA, jag har suttit och läst trådar på forumet i en halvtimme innan jag postar detta. Men har inte hittat någon med samma problem att det endast rykt vit rök vid ett så pass kort tillfälle utan att bli permanent).

    MVH Tobias
    Senast redigerat av to0b den 2018-02-25 klockan 18:16.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Avgaserna innehåller c:a 10% vattenånga. Efter att man stannat bilen i kyla så lägger sig detta i avgassystemet, och beroende på omgivningstemperaturer, körmönster och ljus kan det synas mer eller mindre bra när den förgasas igen.

    Det kan också vara olja som läckt ut via turbons lager. Detta fenomen ökar drastiskt vid icke fungerande vevhusventilation. Skillnaden mot vattenånga är framför allt lukten.

    Troligen var det något av detta du såg.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Är det helt luktfritt när det är vattenånga? För jag tyckte det luktade lite konstigt men kunde inte sätta fingret på vad det var. Har aldrig luktat eller beskådat när det varit rök pga kylarvatten så har inget att jämföra med.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163
    Förbränner den olja i sådan grad att röken blir vit så misstar du dig inte på doften. Samtidigt så finns det en massa skit i avgassystemet så även kondensrök kan ha en viss, svag doft.
    hur kallt var det? Jag vet inte hur känsliga SAAB är för frusen vevhusventilation men andra märken har problem med detta.
    Så håll koll på oljenivå och kylvätskenivå, men jag tror det är kondensrök du sett, inget att oroa sigg över isf.
    /Johan

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Ja, min tanke var också att kunde ha att göra med kylan. Är första gången i vinter som vi haft så kallt som -10 här i Växjö. Och bilen hade stått stilla hela lördagen så är troligtvis det som du beskrev. Ska hålla koll på olja och kylarvätska lite extra de kommande dagarna.

    Med vänlig hälsning, Tobias

  6. #6
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 701
    Det händer i subarktisktbklimat och försvinner till midsommar, var lite orolig för min premiumpärla förra vintern men 2 kilometer i kyla då bildas kondens som ryker vitt

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 252
    Det du beskriver är ganska normalt. Återkommer det inte mycket frekvent och under längre perioder tror jag oxo på kondens i avgassystemet. Då kommer vattnet från den normala förbränningen i motorn och inte från kylaren.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Del borta.
    Av eriksilven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-11-15, 11:23
  2. LÖST, Plötsligt segare start 9-3 SS Aero M04
    Av Outlaw84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 17:52
  3. Blårök vid start, borta på ca 15-30 sek
    Av dr Hossmo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 00:56
  4. Min APC e borta :-( 900 T16 -85
    Av 900matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 02:29
  5. Då va den borta
    Av Björn Elander i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 22:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •