Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Motorn rycker OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Motorn rycker OG9-3

    Hej Saabägare.
    Jag har en Saab 9-3, år 2002 och har problemet att min motor rycker ibland. Skulle behöva lite råd och hjälp hur jag ska fortsätta min felsökning.
    Försökte tidigare på garaget men har nu förstått att det är ett typiskt Saabfel jag har. Så jag tror att det kanske finns någon här som har bra koll.
    Hoppas och tack på förhand

    Problem:
    Motorn rycker/gungar. Främst under lätt belastning vid jämna varvtal.
    Man tydligt se att turbomätaren svajar. Exakt som på denna film:
    https://www.youtube.com/watch?v=6lVFAD-EOmQ

    Problemet märks tydligast på jämn motorvägskörning när motorn är varm.
    Mestadels går dock bilen problemfritt.

    Jag har läst ett antal trådar om liknande problem för Saab. Sammanfattningsvis talar folk om följande:
    -Tändkassett: Ej bytt
    -Spjällhus: Kontrollerad genom att "manuellt känna på spjället" = inga mekaniska glapp vad jag märkte.
    -Vaccumslangar: Bytta till nya i silicon (1 snutt till spjällhuset kvar att byta)
    -Backventiler = 1st bytt (den vid oljepåfyllningen)
    -EVAP ventiler = Ej bytt
    -Luftmassegivare = Kontrollerad visuellt, de 3 sensorerna ser mkt rena ut
    -Vevaxelgivare = Ej bytt (har inga startproblem vid varm motor så tror inte det är denna)

    Testade att varva motorn jämt (på ca 2000 varv) med växeln i neutral. Upptäckte då att varvtalet gick upp/ner trots att jag höll jämn gas. (Kan bero på att jag inte var stadig på foten, men jag tror inte det).
    Se film: https://www.youtube.com/watch?v=mWOvKpt … e=youtu.be.
    Motorn var då ganska nystartad. Märker dock inte detta problem vid körning. Är det normalt? Kan ovan vara ett tecken på dåligt spjällhus?

    Har också märkt att tubomätaren inte är i botten när motorn är kall. Har fått för mig att det uppstod sedan jag bytte den vita backventilen på vaccumslangen.
    Ska det vara så?

    Personligen tror jag på mest på att felet ligger i tändkassetten eller spjällhuset.
    Båda är ganska dyra att byta så jag vill vara hyfsat säker på att det är rätt grej innan jag byter.

    Hur skulle ni gått vidare?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Mina pengar är på spjällhuset. Skall finnas någon mjukvaruuppgradering som gör det mindre känsligt, men det troligaste är att du åker på byte i vilket fall.
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Mina pengar är på spjällhuset. Skall finnas någon mjukvaruuppgradering som gör det mindre känsligt, men det troligaste är att du åker på byte i vilket fall.
    /Johan
    Har tänkt att lossa det för rengöring och felsökning.
    Är det värt att testa, eller bör man köpa nytt/beg direkt?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Instabilitet vid låg last är ofta luftläckageproblem. Men eftersom det alltid kan vara tändkassetten så provar man förs att provbyta med en känt fungerande, om inte annat för att utesluta den.

    Ett sätt att kontrollera luftläckage är att koppla ur LMM (endast elektriskt). Om ryckningarna upphör då är det dags att kolla allt vakuum. (Om bilen gått 20k+ mil och EVAP aldrig är bytt är det ganska sannolikt att dess ventiler inte är friska - om inte heller hela vevhusventilationen är kontrollerad så bör det också göras, även slangarna har en tendens att bli dåliga.)

    Begagnat spjällhus är en tveksam idé, de slits och håller oftast inte bilens hela livslängd, finns en uppenbar risk att en begagnad inte är bättre än den du har. Det ska dock tilläggas att om det blir mer än marginella fel på den så får man felkod, det finns felövervakning på spjället.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Instabilitet vid låg last är ofta luftläckageproblem. Men eftersom det alltid kan vara tändkassetten så provar man förs att provbyta med en känt fungerande, om inte annat för att utesluta den.

    Ett sätt att kontrollera luftläckage är att koppla ur LMM (endast elektriskt). Om ryckningarna upphör då är det dags att kolla allt vakuum. (Om bilen gått 20k+ mil och EVAP aldrig är bytt är det ganska sannolikt att dess ventiler inte är friska - om inte heller hela vevhusventilationen är kontrollerad så bör det också göras, även slangarna har en tendens att bli dåliga.)

    Begagnat spjällhus är en tveksam idé, de slits och håller oftast inte bilens hela livslängd, finns en uppenbar risk att en begagnad inte är bättre än den du har. Det ska dock tilläggas att om det blir mer än marginella fel på den så får man felkod, det finns felövervakning på spjället.
    Ska försöka få tag på en annan tändkassett då.
    Bilen har gått ca 15k mil och jag bytte hela ventilationshuven för 1,5 år sedan till senaste versionen.
    Hur märker jag om EVAP är dåliga?

    Finns en vakuumslang som inte är bytt (den som går från spjällhuset till den vita backvetilen under plastkåpan).
    Annars bör det inte vara några läckage i dessa. Svår att komma åt så tror att jag måste lossa spjällhuset för att byta denna.

    Jag får ingen felkod (med min bluetooth adapter)
    Kan en tech 2 visa annat?

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Svart eller röd TK?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Min blåtandsadapter gav felkod för EVAP på min og9-3. Alla felkoder från motorstyrsystemet går att komma åt med en vanlig OBD2-läsare. Jag använde Torque gratisversionen. OBD2 kommer inte åt något annat än information från motorstyrsystemet. Bromsar, larm, huvudinstrument m m kräver Tech2.

    - - - Uppdaterad - - -

    2002 ska alla vara T7 så TK ska vara svart.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Först måste vi reda ut om han har en T5 eller T7.
    Från en annan tråd.

    Citat Ursprungligen postat av redsaab Visa inlägg

    Tillägg: Har en Saab 9-3 2001 (den gamla modellen)
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jo, det kan ju vara någon tidigare ägare som har monterat en röd TK även om det är T7. Enligt WIS försvann T5 från 2001 på 9-3.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av redsaab Visa inlägg
    Ska försöka få tag på en annan tändkassett då.
    Bilen har gått ca 15k mil och jag bytte hela ventilationshuven för 1,5 år sedan till senaste versionen.
    Hur märker jag om EVAP är dåliga?
    ....
    Jag får ingen felkod (med min bluetooth adapter)
    Kan en tech 2 visa annat?
    Prova helst genom att provbyta med en känt fungerande med någon kompis. Det ger mest information, utöver att det är billigast. Ledtråden till märkliga problem som beror på tändkassetten är ofta (men inte alltid) "nyckfull", dvs. man ser inget system i när ryckningarna kommer, och det är bra låga stunder däremellan. Beter det sig så är ofta TK inblandad.

    EVAP backventiler dåliga ger inga stora symptom (men ger luft som är lite fel i låglastområdet), enda vettiga sättet är att provblåsa dem.

    Börja med att koppla ur LMM elektriskt och se om ryckningarna försvinner. Urkopplad LMM gör att en reservalgoritm används, och denna är okänslig för läckage i vakuum-systemen.

    När det gäller motorn från 2001 och framåt så räcker en OBD2-adapter för att läsa allt som Tech2 kan, så du ser inga fler motorfelkoder med en Tech2.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Svart eller röd TK?
    Svart tändkassett TK3.7 B
    Bytt av förra ägaren år 2006 vid 6700 mil. Den har alltså gått ca 9000 mil.

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Min blåtandsadapter gav felkod för EVAP på min og9-3. Alla felkoder från motorstyrsystemet går att komma åt med en vanlig OBD2-läsare. Jag använde Torque gratisversionen. OBD2 kommer inte åt något annat än information från motorstyrsystemet. Bromsar, larm, huvudinstrument m m kräver Tech2.

    - - - Uppdaterad - - -

    2002 ska alla vara T7 så TK ska vara svart.
    Toppen då kan jag konstatera att bilen inte visar några felkoder.
    Har en 2001 och svart TK

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Först måste vi reda ut om han har en T5 eller T7.
    Från en annan tråd.
    Jag tror att jag har en T7. Hur blir jag säker på det?
    Har en 2.0T 185hk.
    Obs jag skrev nog fel gällande årsmodellen. Det är en 2001.

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jo, det kan ju vara någon tidigare ägare som har monterat en röd TK även om det är T7. Enligt WIS försvann T5 från 2001 på 9-3.
    Har som sagt en svart.
    Monterad av svenska bil, så det borde vara rätt typ.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Prova helst genom att provbyta med en känt fungerande med någon kompis. Det ger mest information, utöver att det är billigast. Ledtråden till märkliga problem som beror på tändkassetten är ofta (men inte alltid) "nyckfull", dvs. man ser inget system i när ryckningarna kommer, och det är bra låga stunder däremellan. Beter det sig så är ofta TK inblandad.

    EVAP backventiler dåliga ger inga stora symptom (men ger luft som är lite fel i låglastområdet), enda vettiga sättet är att provblåsa dem.

    Börja med att koppla ur LMM elektriskt och se om ryckningarna försvinner. Urkopplad LMM gör att en reservalgoritm används, och denna är okänslig för läckage i vakuum-systemen.

    När det gäller motorn från 2001 och framåt så räcker en OBD2-adapter för att läsa allt som Tech2 kan, så du ser inga fler motorfelkoder med en Tech2.
    Har tyvärr ingen kompis med Saab. Men ska se om jag kan hitta någon begagnad att testa med.
    Jag ska testa att koppla ur kabeln till LMM nästa gång det rycker.
    Är dock ett intermittent fel, så ibland är felet helt borta, ibland märker jag det tydligt.
    Senast redigerat av redsaab den 2018-02-25 klockan 16:25.

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av redsaab Visa inlägg
    Har tänkt att lossa det för rengöring och felsökning.
    Är det värt att testa, eller bör man köpa nytt/beg direkt?
    Det är alltid värt ett försök, men de brukar tyvärr inte vara särskilt framgångsrika Det kan bli bättre en kort tid men relativt snart så är problemen tillbaka.
    Iom att du pratar om mjuka gungningar snarare än hårda hack så tror jag på spjällhuset. Dock är det värt att prova andra saker först så länge de inte kostar stora pengar eller tar alltför mycket tid och kraft. Men som sagt jag tror du kommer få byta spjällhus i slutändan hur du än gör.
    /Johan

  13. #13
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Min 9-5:a hade mjuka ryck/gungningar i konstant fart. Det var spjällhuset. Ovanligt att spjällhus går sönder mekaniskt på moderna bilar idag de går sönder elektriskt ist.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •