Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Glasspinnen byter motor i 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -

    Glasspinnen byter motor i 9-5

    Hej! min Saab har börjat knacka från motorn och jag skulle behöva hjälp med felsökningen.
    Både varningslampan och oljelampa har lyst till i någon sekund. (under färd)
    Inga felkoder.
    Det var lite lågt med olja på stickan.(har fyllt på)
    När jag starta bilen hör man ett vinande ljud ibland. (oljepump som suger luft??)
    Har uppgraderad vevhusventilation och tråg rengjordes 2016-09-01.
    MapTun Steg 1 - 250 Hk/360 Nm.
    Bilen har gått 22000 mil.

    Finns säker mer info som är viktig som jag glömt! All hjälp är uppskattad!
    //Persson
    Senast redigerat av Glasspinnen den 2018-04-16 klockan 16:35.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Om oljelampan lyst till betyder det antingen att oljetrycksgivaren (eller dess sladd) är fel, något är igensatt eller att du har för lite olja. Med tanke på din beskrivning är troligen problemet något av de två andra, hur ser det ut med oljenivån om du kollar nu? Har du den svarta oljestickan så måste man jobba för att avläsa nivån rätt (kör runt motorn, upp med oljestickan och torka torrt den, ner och upp för att se mot en ljuskälla hur mycket av den som fuktades).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Hej Glasspinnen,
    Kanske kan du spela in en liten filmsnutt med ljud när du startar bilen så vi kan få höra hur knacket och det vinande ljudet i din motor låter?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Glasspinnen Visa inlägg
    Det var lite lågt med olja på stickan.(har fyllt på)
    Bara lite låg nivå eller helt torr sticka? Det ryms 1 liter mellan undre & övre läget?
    Är du nyligen ny ägare till bilen?
    I så fall gäller att lära sig hur mycket olja den förbrukar. Kolla stickan typ 2 ggr/vecka eller så.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Risken är STOR att om du kört med för lite olja att vevlager har gått åt skogen. Fick så på en 9000 jag hade och ljudet av trasiga vevlager gör ont i själen så hoppas det ej har hänt

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Hej Glasspinnen,
    Kanske kan du spela in en liten filmsnutt med ljud när du startar bilen så vi kan få höra hur knacket och det vinande ljudet i din motor låter?
    Självklart! Är det lätt att lägga in videos på forumet eller gäller det att ladda upp dom på youtube och länka?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Bara lite låg nivå eller helt torr sticka? Det ryms 1 liter mellan undre & övre läget?
    Är du nyligen ny ägare till bilen?
    I så fall gäller att lära sig hur mycket olja den förbrukar. Kolla stickan typ 2 ggr/vecka eller så.
    Stickan blev inte helt torr men det var väldigt lågt, men jag kollade oljenivån precis efter jag hade kört.. Så den hade troligt vis varit torr om det hade fått stått en stund. Fyllde på 1-1.5 liter och nu visar stickan olja på övre läget.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Risken är STOR att om du kört med för lite olja att vevlager har gått åt skogen. Fick så på en 9000 jag hade och ljudet av trasiga vevlager gör ont i själen så hoppas det ej har hänt
    Ja jag fruktar för det... Hur jobbigt skulle det vara att byta dom? Vet du om någon bra guide?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Så här kommer en filmsnutt! Igår knackade den lite hårdare/högre men då hade jag kört med den i en halvtimme.
    När det närmar sig 3000rpm så börjar det knacka ordentligt, hoppas ljudet är tillräckligt bra för att man ska kunna höra vad det är för fel.

    https://www.youtube.com/watch?v=O4fLFMc7Gf8

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119
    Varför kör du med bilen när den knackar så?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Den låter jäkligt illa så skulle nog tro att dina vevlager är körda. Om du ska ha kvar bilen så kör inget mer innan du fixa detta.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Den låter jäkligt illa så skulle nog tro att dina vevlager är körda. Om du ska ha kvar bilen så kör inget mer innan du fixa detta.
    Håller med, låter typiskt för glapp i vevlager.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Hur stor är risken att vevaxeln är skadad? och hur ser man det?
    Att byta vevlager kan man göra underifrån va? bara bort med sump och ta ner överfallen?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Ja man kan byta vevlager underifrån om man tar bort sumpen, även ramlager ser ut att kunna gå byta underifrån om inte subframe skymmer för mycket. Kan gå ut och titta hur det ser ut med åtkomsten för ramlagren där, har min 9-5a 00 uppallad på bockar med sumpen nertagen just nu. Håller just nu på och kollar renheten i sump/sil samt status på ram+vevlager i min motor som nu gått 32000 mil. Jag hade ingen gegga i sumpen och två vevlager är lossade och ser fina ut. Ska göra en enkel mätning av vevlagerspel med plastigage på vevlagren i kväll för att bestämma om jag ska passa på installera nya vevlager när det ändå är åtkomligt med sumpen nere.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Ja man kan byta vevlager underifrån om man tar bort sumpen, även ramlager ser ut att kunna gå byta underifrån om inte subframe skymmer för mycket. Kan gå ut och titta hur det ser ut med åtkomsten för ramlagren där, har min 9-5a 00 uppallad på bockar med sumpen nertagen just nu. Håller just nu på och kollar renheten i sump/sil samt status på ram+vevlager i min motor som nu gått 32000 mil. Jag hade ingen gegga i sumpen och två vevlager är lossade och ser fina ut. Ska göra en enkel mätning av vevlagerspel med plastigage på vevlagren i kväll för att bestämma om jag ska passa på installera nya vevlager när det ändå är åtkomligt med sumpen nere.
    Tack så mycket! Det skulle va bra och veta för då kan man byta dom också medans man ändå är där

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag skulle titta igenom motorn först innan jag bestämde vad som skulle göras. Blinkande oljetryckslampa + vevaxellager gör att misstankar om oil sludge automatiskt poppar upp.

    Sedan, rent allmänt, om vevlagren gått vid 22k mil så är en kvalificerad gissning att kamkedjan inte heller är bra (om den inte bytts tidigare), och sedan vill du ta rätt på ev spån från vevlagren.

    Inte så att det är ogörbart, men var beredd på att det kan bli en del extrajobb.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag skulle titta igenom motorn först innan jag bestämde vad som skulle göras. Blinkande oljetryckslampa + vevaxellager gör att misstankar om oil sludge automatiskt poppar upp.

    Sedan, rent allmänt, om vevlagren gått vid 22k mil så är en kvalificerad gissning att kamkedjan inte heller är bra (om den inte bytts tidigare), och sedan vill du ta rätt på ev spån från vevlagren.

    Inte så att det är ogörbart, men var beredd på att det kan bli en del extrajobb.
    Jag tycker likadant, samt om du är väldigt beroende av bilen så börja leta en annan som du kan använda medan du repar denna.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Glasspinnen Visa inlägg
    Tack så mycket! Det skulle va bra och veta för då kan man byta dom också medans man ändå är där


    Hej, Var ut och kikade under min bil nyss.
    Det ser ut vara möjligt att byta även ramlagren med motorn kvar i bilen. Men Långmilare och PelleJ har en poäng, titta igenom först!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Håller helt med dig långmilare! Men jag vill bara tillägga att jag gjort rent tråget för lite över att år sen.
    Nej, kamkedjan är inte bytt. Är lite okunnig på den punkten men det kanske inte är så svårt som det verkar.

    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Hej, Var ut och kikade under min bil nyss.
    Det ser ut vara möjligt att byta även ramlagren med motorn kvar i bilen. Men Långmilare och PelleJ har en poäng, titta igenom först!
    Positiva nyheter! Är det mycket jobb för att få ut ramlagren?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Nedgångna lager som låter så är inte bara att byta. Det är inte en reservdel som vilken som helst. Det ör glidlager som vid ett sådana här scenario tar med sig vevaxeln. Den blir repig och sliten och att sätta i nya lager hjälper inte. Man får antingen byta vevaxel och lager eller slipa om vevaxeln med överdimensioneralager....
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Nedgångna lager som låter så är inte bara att byta. Det är inte en reservdel som vilken som helst. Det ör glidlager som vid ett sådana här scenario tar med sig vevaxeln. Den blir repig och sliten och att sätta i nya lager hjälper inte. Man får antingen byta vevaxel och lager eller slipa om vevaxeln med överdimensioneralager....
    Då håller jag tummarna på att vevaxeln inte har hunnit tagit skada. Det kommer ta nån vecka innan jag kan få ner allt och titta men ska uppdatera hur det ser ut då!

Liknande ämnen

  1. 9-3 aero motorn knackar???
    Av daniul i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 23:55
  2. Motorn knackar!!
    Av saabistan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •