Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Glasspinnen byter motor i 9-5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Hej! Jag har stött på ett lite hinder. När man har lossat överfallen till vevlagren hur ska man få själva överfallen att ramla ner? Några tips?
    Så vill jag bara tillägga att det finns glapp på cylinder tre! Kan det var där det knackar ifrån?

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Gummiklubba o knacka lite försiktigt
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Japp det såg inte så värst fint ut mellan lagrena och veven, när jag fick loss överfallet så ramlade glidlagren ut i fyra bitat! Jag har bilder ifall det är intressant att se hur det inte ska se ut
    Då är planen att byta motor. Måste jag starta en ny tråd eller kan jag fortsätta på samma?

    Tack för hjälpen!

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Nu har jag fått tag på en motor från en saab 9-3 Aero MY00. Finns det några svårigheter när man tar en motor från en 9-3 till en 9-5 även fast det är samma motor? Och funderar på att byta koppling när allt ändå är nere, Kan man ta Aero kopplingen från 9-3an?

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av Glasspinnen Visa inlägg
    Nu har jag fått tag på en motor från en saab 9-3 Aero MY00. Finns det några svårigheter när man tar en motor från en 9-3 till en 9-5 även fast det är samma motor? Och funderar på att byta koppling när allt ändå är nere, Kan man ta Aero kopplingen från 9-3an?
    Om Jag inte misstar mig så är det 240mm aero koppling du vill åt och jag tror att 9-3:an har den mindre (226?)

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Tack PelleJ!
    Är det någon som vet vart på växellänkaget man ska lossa?

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    47
    Medlem#
    -
    Nu ligger det en "ny" motor under bilen och väntar på att få lyftas upp! Allting har gott väldigt smidigt hittills, det ända som jag missade var att ta bort M8:an på rattstången.(så splinesen gled isär) När jag sätter tillbaka motorn räcker det med att ha ratten rak och rikta bromsskivorna rakt? Måste det vara exakt som det satt innan eller kan man va nån spline off? Kom gärna med tips!

Liknande ämnen

  1. 9-3 aero motorn knackar???
    Av daniul i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 23:55
  2. Motorn knackar!!
    Av saabistan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •