Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Besiktiga bilen med helt utslitet bromsbelägg

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    19

    Besiktiga bilen med helt utslitet bromsbelägg

    Hej! Har en SAAB 9-3 1,9Tid (oviktigt för min generella fråga).

    Har haft det jäkligt körigt en längre tid pga ett bygge, och har verkligen inte skött om våra bilar på rätt länge. Men nu måste jag besikta SAABen innan det blir körförbud på den, men ett bromsok är så kass att bromsen ligger på hela tiden där. Fick beläggen bytta för 6 veckor sedan men på hö bak är belägget redan slut, metall går mot metall, gnisslar och skriker... Har det extremt hektiskt just nu pga bygget varför jag tyvärr inte har någon som helst möjlighet att få tid att reparera detta nu, så min tanke var att besikta som det är och få en månad på mig att fixa till det hela (ja, jag är för snål för att lämna in den tämligen värdelösa bilen till en verkstad för byte bromsok osv)

    Men, plötsligt kom jag på.... är det risk att man får körförbud om man kommer in med en bil där beläggen är 0,00 mm tjocka???

    Tacksam för svar!
    /Micc

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    gränsfall, ser man att belägget inte kan ramla bort så kanske det går med en tvåa. Har lagat en del bilar där det varit järn mot järn länge och där har beläggplåten gett sig iväg och kolven i oket har ibland hoppat ur och bromsvätskan läckt ut........men det är ju ytterligheter. Det går säkert bra. Det är ju bara säga att det låste sig på vägen dit och det vart som det vart. Kom ihåg att du har rätt att avbryta besiktningen mitt i och slippa flaggan. Det kan de inte säga nåt om.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    19
    OK, tack för svar StefanM!

    Jag får kolla om det ser ut som att beläggplåten ser nedsliten ut. Hoppas på det bästa, men hela fälgen är full av rostiga järnpartiklar, ser för jävligt ut så det kanske har gnagt en del...

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    körförbud på plats lär du nog inte få, men ser dom att det är metall mot metall så lär det ju bli nedslag iaf, även om bromsvärdena är godkända.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    För min, din egen och din familjs säkerhet tycker jag du låter bilen stå oavsett besiktningsstatus. Hinner du inte laga själv får du be en verkstad göra jobbet. Att köra runt med tveksamma bromsar är idioti.

    9 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Ja, bromsar är av de sakerna man verkligen inte vill kompromissa med...
    /Johan

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    För min, din egen och din familjs säkerhet tycker jag du låter bilen stå oavsett besiktningsstatus. Hinner du inte laga själv får du be en verkstad göra jobbet. Att köra runt med tveksamma bromsar är idioti.
    Håller helt med Jellybear..

    Va inte korkad. gör det rätta..

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    19
    Jo, Ni har ju rätt. Har lyssnat med en kille som ska hjälpa mig så snart som möjligt. Han tyckte dock att jag skulle besikta bilen först, så vi får med allt som ev inte är godkänt.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Citat Ursprungligen postat av Micc Visa inlägg
    Fick beläggen bytta för 6 veckor sedan men på hö bak är belägget redan slut, metall går mot metall, gnisslar och skriker...
    Är det inte ett garanti jobb ?

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Är det inte ett garanti jobb ?
    Precis min tanke.

    Jag skulle först ta ett snack med de som bytte och mer eller mindre påstå att de inte har bytt alls, alternativt använt undermåliga delar, alternativt förklara vad problemet är på ett trovärdigt sätt. Men har du betalt någon för att byta bromsbelägg skall de vara i "nyskick" 6 veckor senare.

    Att besiktiga något som du vet inte blir godkänt och dessutom är en uppenbar fara för dig, passagerare och medtrafikanter tycker jag är onödigt och dumt.

    Lycka till!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    19
    Hej igen!

    Nej jag kan inte yrka på garanti. Han som bytte beläggen mekar egna bilar, och någon gång hjälper han andra mot jättebillig kostnad. Han var egentligen inte sugen på att fixa detta, hade ont om tid, men ställde upp när jag bad om hjälp pga jag håller på med bygget alla vaken tid. Att oket inte var i bästa kondition kunde man utgå från eftersom bromsen låg på, uppdraget var att motionera kolven så gott det gick och byta belägg.

    Det visade sig uppenbarligen inte vara tillräckligt...Själv vet jag inte vad man kan göra mer utöver att byta eller renovera oket, så nu får det väl bli till att skaffa nya, får väl bli utbytes-ok från Mekonomen. Eller finns det något annat bättre alternativ eller billigare på annat håll, så är jag tacksam för tips? Måste man byta på båda sidor (ser ingen tendens till problem på andra sidan)?

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Micc Visa inlägg
    ...Måste man byta på båda sidor (ser ingen tendens till problem på andra sidan)?
    Nej du behöver inte byta båda oken.
    Beläggen bör bytas per axelnär man byter, men har de bara gått 6 veckor så skulle inte jag byta på det friska hjulet. Samtidigt kommer du få två belägg "över", men de kan säkert komma till användning framöver.
    /Johan

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    19
    OK, förstår. Ser att Skruvat.se har 20% rabatt på bromsprylar just nu. Har de jysst kvalitet tro?

    Såg förresten en märklig sak där när jag kollade vad deras bromsok kostar - oket vänster bak kostar 920 medan höger bak kostar 743 spänn nu med rabatten. Trodde det var samma ok, bara spegelvända...???

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det är skillnad på höger och vänster ok.

    Och räkna med usel kvalitet på delar från Skruvat, så vida det inte är delar från erkända leverantörer.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    19
    Å fasen, är det så?

    - - - Uppdaterad - - -

    743 kr nu när de kör 20% rabatt. ATE är väl någorlunda, eller?
    https://www.skruvat.se/Bromshydraulik-C163.aspx

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Ser inget i länken som är ATE, däremot har de ett TRW ok som jag skulle bedöma som bra grejer.

    Annars har du fått ett PM.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    19
    Det står Bromssystem: ATE strax under priser 743 kr. Eller är jag bara korkad... Systemet kanske kan vara ATE, men kopierade komponenter ???

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för all hjälp så länge, måste iväg, åter ikväll.

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Bromssystemet är ATE, sen kan ju reservdelarna komma från förtielva olika leverantörer. Att man skriver som man skriver beror ju på att en bilmodell kan ha olika bromssystem. ATE och kanske Bosch och då är det olika delar och man måste veta och välja.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    19

    OK

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Man kan ju alltid köpa begagnat ok på skroten. Förklarar man att det inte skall behöva renoveras utan kunna monteras direkt har de ju koll så man får bra grejor av originalkvalitet. Det är väl iofs det normala. Blir högsta kvalitet. Och antagligen skapligt pris.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Bilen helt död... immobilisern ?
    Av BamZe84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 17:50
  2. hmm bilen helt död ibland !!
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 20:26
  3. bilen helt störd
    Av Luke Trenwalker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 12:46
  4. besiktiga bilen
    Av fidde1986 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-14, 10:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •