Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Behövs hjulinställning efter byte av fjäderben NG9-3?

  1. #21
    Jo det är rekomenderat att kontrollera och göra hjulinställning efter man monterat nya fjäderben mm. Mer än att verkstäderna bara vill tjäna pengar.

    Med åren har dom gamla dämparna och fjädrarna blivit mjukare och fjädrar mer än dom gjorde då bilen var ny..

    Den som någon gång kollat på när en hjulinställning utförs bör också veta att det är väldigt små justeringar som gör en stor skillnad i hur bilen beter sig i olika situationer.

    Blir bilen 1cm högre med nya dämparna blir det stor skillnad på hjulvinklarna.

    Hjulinställning handlar ju om mer än bara däckslitage..... den ska vara säker att framföra också..

    Sänker man bilen får man oftast för mkt toe out. Höjer man får man ofta toe in ist. Detta beror ju såklart på hur hjuluphängningen är byggd..

  2. #22
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Det finns i princip två läger;
    -De som inte förstår sig på vad en hjulvinkelinställning är, de tycker det är nonsens & man kan ju köpa lättöl för pengarna istället.
    -De som förstår varför man gör det.

    Jag tillhör den senare kategorin. Tänk även på att det är lämpligt att ha halv tank när det utförs.

    Däck är inte helt sällan dyrare än vad en hjulinställning är. Men däckslitaget är en doldis som inte syns förrän det är för sent. Jämn felaktig toe-in eller toe-out sliter däck & det syns inte mer än att man får byta däcken tidigare. Allt är inte snedslitage som syns. Det kan även slita på bussningar & leder, m.m. Samt ger sämre väghållning.

    Dock tänker jag inte övertyga någon. Det är som med motorolja, glykol & annat, där man har ett val.

    2 användare gillar detta inlägg

    Mr.O, RZ


  3. #23
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Hur det ligger till har vi ju rett ut tidigare i tråden. Samt i div andra tidigare trådar på forumet. Då blir det lite tröttsamt om tråden avslutas med en sammanfattning som motsäger mycket av vad som tidigare framkommit.
    Citat Ursprungligen postat av krippeboy Visa inlägg
    Jo det är rekomenderat att kontrollera och göra hjulinställning efter man monterat nya fjäderben mm. Mer än att verkstäderna bara vill tjäna pengar.
    Behövs inte. Vilket är uppenbart för den som vet hur hjulupphängningen är konstruerad.
    Citat Ursprungligen postat av krippeboy Visa inlägg
    Med åren har dom gamla dämparna och fjädrarna blivit mjukare och fjädrar mer än dom gjorde då bilen var ny..
    Antagligen. Men det påverkar inga hjulvinkelinställningar.
    Citat Ursprungligen postat av krippeboy Visa inlägg
    Den som någon gång kollat på när en hjulinställning utförs bör också veta att det är väldigt små justeringar som gör en stor skillnad i hur bilen beter sig i olika situationer.
    Man ställer normalt in "rätt" vinklar, så att det blir "bra". Att göra småjusteringar och testa emellan är överkurs.
    Citat Ursprungligen postat av krippeboy Visa inlägg
    Blir bilen 1cm högre med nya dämparna blir det stor skillnad på hjulvinklarna.
    Inte stor skillnad, men troligen mätbar.
    Citat Ursprungligen postat av krippeboy Visa inlägg
    Hjulinställning handlar ju om mer än bara däckslitage..... den ska vara säker att framföra också..
    Ja, verkligen!
    Citat Ursprungligen postat av krippeboy Visa inlägg
    Sänker man bilen får man oftast för mkt toe out. Höjer man får man ofta toe in ist. Detta beror ju såklart på hur hjuluphängningen är byggd..
    Här utgår vi från att hjulupphängningen är byggd på fabrik och inte ändrad.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #24
    Tyckte inte det framkom något direkt utan mest en massa gissningar och slutsats som att bara kör och håll koll på däcken så dom slits jämt.
    Det är inget rätt svar på frågan.

    Men jag antar du att du är mekaniker eller ngt liknande då ock kan din sak Mr.O..

    Är möjligt att Saab är speciella på denna fronten och har mycket bättre upphängning än andra bilar så man slipper justera när man rotar i upphängning.

    Precis som Fredrik säger så finns det två läger. Dom som läst en manual Ifrån Ikea och äger lite verktyg.. och dom som vill ha det ordentligt och korrekt gjort.

  5. #25
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Det är alltid bra med synpunkter. Tack krippeboy! Möjligen överreagerade jag, ursäkta mig.

    Och visst har man inte fullständig koll själv, och har man ingen expert man VET kan, är det smart att åka till verkstaden en gång "för mycket" och kolla upp hjulinställningarna. Det är skillnad att tro att bilen är trafiksäker och att veta.

    Välkommen in diskussionerna här!
    (Såg att det var dina inlägg 7&8 )
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    När man har renoverat några framvagnar så kan man få för sig att man vet vad man pysslar med. Kan ju vara både rätt eller totalt missuppfattat.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #27
    Tack! Ingen fara! ursäkten godtagen!

    Ingen blir väll någonsin expert när det ständigt förnyas. Däremot har jag byggt ihop en och annan bil och justerat hjulvinklar oräkneligt antal gånger.
    Sen är jag väl medveten om att dom flesta inte bryr sig sålänge bilen bara känns bra och däcken skiter jämt.
    Jag själv justerar ju inte bara så det blir bra utan så det ligger på tillverkarens rekomendationer. Både petig och yrkesstolthet.

    Tackar! Har inte varit aktiv på detta forum utan mest läst trots ett gäng Saab. Har mest hållit på med mer ”prestanda” bilar och deras forum.
    Senast redigerat av krippeboy den 2018-02-26 klockan 23:33.

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Som glad amatör skruvar jag mer än gärna. Men när jag byter från slitna dämpare & fjädrar & har däck som ska hålla några säsonger till, så skulle jag åtminstone lämna den för inställning. Speciellt om det inte är gjort på några år.
    Dom kontrollerar ju även glapp etc.
    Inte mycket att lägga 995 sek på det i förhållande till allt man "sparar" på att skruva själv
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  9. #29
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Jag har bestämt mig för att avvakta en tid i alla fall. Är så mycket som händer, scheman som ska klaffa, andra bilen ska besiktas och hatar vinter och elände just nu (det är ju tom mestadels riktig vinterväg här) så det får vänta till det blir ett andrum i vardan. Ska hålla ögonen på däcken så länge men... Jah. Skulle absolut värsta scenario inträffa så är det bara 16",are. Det är ju skittråkigt men ändå inte total och fullständig ekonomisk ruin om det skulle behövas två nya däck.


    Intressant ämne dock. Gällande bak- Någon nämnde Cambervinklar. Det sitter automatisk nivåjustering (på dämparna bak alltså), jag har 16" / 17" fälgar och den är som sagt "fabrkshöjd" med 3.5cm eller vad det är. Det är alltså inte tal om någon "stance" bil det här så det är ju inte tal om några "invinklade" hjul bak om ni förstår hur jag menar. Men inom släkten finns en Mercedes E-klass. På den finns det faktiska "styr"stag bak och inställningar som kan/bör/ska göras för att förhindra snedslitning (på den går det tydligen att ställa toe-in/out bak också). Behöver man normalt faktiskt ändra något bak på en ng9-3 (som på mercan) eller är det mer bara om man labbar väldigt med chassiesättning/fälgar som det behöver pillas in ett eller ett par schims på rätt ställe?


    Det här med "trafiksäkerhet" är roligt att ni nämner.

    Första svängen jag fick tillbaka bilen efter att jag gjorde hjulinställningen i höstas så var bilen verkligen otrevlig att köra. Den var känslig på alla sätt på vägen. (Antar för mycket toe-in / för lite toe out?). Och detta var på stans mest välrenomerade firma som är erkänt duktiga på hjulinställningar/däck/service med modern utrustning (nån form av laser-mätnings-givar-tjingeltjong) med protokoll som de lämnar ut. Deras andra försök så blev det bra igen.

    Vill med ovan säga två saker:

    1. Efter att ha provkört bilen med fel inställning kan jag säga att man märker VÄLDIGT (!) tydligt om bilen är "trafikfarlig" eller inte. Gränsen att du känner att någonting är lite fel och att bilen faktiskt blir direkt trafikfarlig är stor. Det är knappast någon risk att någon plötsligt blir överrumplad över bilens egenskaper. Det märks direkt kan jag säga... Det är möjligt att det problemet skulle kunna finnas på "Drive-by-wire" bilar men inte på bilar med gammeldags styrning.

    2. Även om det naturligtvis ökar på chanserna så är det är ingen garanti att en verkstad ställer allting 100% exakt super rätt.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg

    Jag tillhör den senare kategorin. Tänk även på att det är lämpligt att ha halv tank när det utförs.
    Jag köper absolut det övriga du säger... men ovan - helt seriöst??? Då ska väl helst spolarvätskan vara halvt urpumpad, bilen vara halvsmutsig och en överviktig testdocka med tillhörande barnstol vara monterad under mätningen också i så fall så att man verkligen simulerar viktmässigt hur det brukar se ut under normal körning? GÖR någon faktiskt sånt på en "vanlig" bil?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #30
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Jag köper absolut det övriga du säger... men ovan - helt seriöst??? Då ska väl helst spolarvätskan vara halvt urpumpad, bilen vara halvsmutsig och en överviktig testdocka med tillhörande barnstol vara monterad under mätningen också i så fall så att man verkligen simulerar viktmässigt hur det brukar se ut under normal körning? GÖR någon faktiskt sånt på en "vanlig" bil?
    Du tolkar det som du vill & gör såklart som du vill. Men detta är en rekommendation jag fick från en seriös hjulvinkeljusterare. Då får man totalt sett ett jämnare slitage, då de flesta kör med tomt bagage större delen av tiden. Men har man alltid speciell last med, t.ex. i ett transportfordon med hyll & lastsyste, så är det lämpligt att låta den vara med för att få en för situationen så korrekt justering som möjligt.

    Men detta är säkert för finsmakare. För medelsvensson som inte bryr sig, men gnäller när det blir utlägg, så kan man nog strunta i det mesta & köra till det rasar, eller nått...

  11. #31
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Alla värden på justering utgår såklart från en normalt lastad bil men det är ju inte så att det sticker iväg för att man väger 10kg mindre. De skillnaderna sysslar man möjligen med i Formel 1. Dessutom så är det ju så som jag skrev tidigare att ställer man in och kör ut och in igen så får man även då avvikande värden så man får nog ta skillnaderna med en nypa salt. Det viktigaste är att det är inom spec vid inställningen.

  12. #32
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Men detta är säkert för finsmakare. För medelsvensson som inte bryr sig, men gnäller när det blir utlägg, så kan man nog strunta i det mesta & köra till det rasar, eller nått...
    Det finns alltså ingen bilägargrupp däremellan alltså menar du?

    Grupp A: är hyperpedantisk och ser till att golvmattorna är fri från damm, har halvtank och att huvemblemet är putsat för att få "allting rätt"
    eller också är man
    Grupp B: likgiltig, slö, gnäller på det mesta och skiter fullständigt i sin bil?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Kongo>> Din 9-3X har justerbar bakvagn. Inkl toe-stag.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #34
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Kongo>> Din 9-3X har justerbar bakvagn. Inkl toe-stag.

    Mvh
    Ofan. Där ser man! då känns det mer akut att få det gjort så snart som möjligt. Det mekades en hel del där bak.. Tack för info Hyvens! (och ni andra)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Nya mellanlägg fjäderben fram, behövs det vid byte?
    Av tummen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-11-24, 14:32
  2. Byte fjäderben bak OG9-5 - Krävs hjulinställning då?
    Av daspunner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-02-04, 01:07
  3. behövs omprogrammering efter turbo byte??
    Av johnny95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 09:27
  4. behöver man göra hjulinställning efter bussnings byte?
    Av klimpan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 18:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •