Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: SID: "Kontrollera oljenivå" NG9-3 1,9TiD -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -

    SID: "Kontrollera oljenivå" NG9-3 1,9TiD -06

    Tjena,

    Jag vet jag har kollat runt lite med har mestadels hittat svar på aero 9-5/9-3 så vill gärna kolla med er gurus.

    Som topic lyder så fick jag imorse när jag åkte till jobbet meddelandet "Kontrollera oljenivå" i orange på min sid. Stannade till på närmsta ställe och lät bilen stå en stund, kollade oljenivån och allt ser fine and dandy ut. Hade kört max en mil, värmaren hade varit igång innan, körde med farthållare i 110km/h när meddelandet kom upp. Nollade servicedatorn vid servicetillfället.

    Gjorde service på bilen vid: 254613 km, 2017-08-15
    Bilen har gått: 273735 km, 2018-02-22
    Oljekvalite: 61%
    Dagar till service: 529
    Den har gått sedan service: 19122 km
    Dagar sedan service: 191

    Fattar inte, jag va noga med att fylla på oljan till rätt nivå, och inte överfylla (då det kan vara känsligt på diesel), det är inga problem med nivån på stickan (se bild nedan)





    Senast redigerat av linkus den 2018-02-22 klockan 15:16.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Är ingen expert i ämnet men så där kan det bli om man inte nollar servicen korrekt när man har servat. Man hoppar kanske över det en eller två ggr. Då får man gå in med diagnosutrustning och nolla.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Är ingen expert i ämnet men så där kan det bli om man inte nollar servicen korrekt när man har servat. Man hoppar kanske över det en eller två ggr. Då får man gå in med diagnosutrustning och nolla.
    Ah crap sorry glömde skriva de, nollade service när jag gjorde den med tech2!

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Jo men det kanske finns flera steg om det varit bortglömt tidigare. På Mitsubishi är det lika att det där kommer upp om det gått för lång tid mellan olika servicar och på nån modell måste man in med mitsubishis eget diagnosverktyg och leta reda på nån meny. Inte bara nolla senaste servicen. På saab vet jag inte hur det är.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Jo men det kanske finns flera steg om det varit bortglömt tidigare. På Mitsubishi är det lika att det där kommer upp om det gått för lång tid mellan olika servicar och på nån modell måste man in med mitsubishis eget diagnosverktyg och leta reda på nån meny. Inte bara nolla senaste servicen. På saab vet jag inte hur det är.
    Har nollat servicedatorn med saabs egna diagnostikverktyg som heter tech2 tror inte det skall vara fler steg, kollade noga när jag nollade den.
    Senast redigerat av linkus den 2018-02-22 klockan 16:51.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av linkus Visa inlägg
    Har nollat servicedatorn med saabs egna diagnostikverktyg som heter tech2 tror inte det skall vara fler steg, kollade nog när jag nollade den.
    Kolla då igen ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    asså jag har ju korvfingrar... skulle stå NOGA inte nog... jösses... *jagskäms*

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 500
    Medlem#
    6973
    Normalt behöver man inte använda Tech2 alls för att nollställa serviceintervallet. Det gör man i Service-menyn i SID.

    Varningen för låg oljenivå är snarare för att att diesel har en nivågivare. Skulle tro att denna är trasig, eller att kablaget till den är dåligt på något sätt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Normalt behöver man inte använda Tech2 alls för att nollställa serviceintervallet. Det gör man i Service-menyn i SID.

    Varningen för låg oljenivå är snarare för att att diesel har en nivågivare. Skulle tro att denna är trasig, eller att kablaget till den är dåligt på något sätt.

    Mvh
    kan förklara saken, får hålla lite mer manuellt och noga öga på oljan helt enkelt, än så länge så har jag ju både olja samt tryck!

Liknande ämnen

  1. Kontrollera oljenivå medelande i sid
    Av Dannem76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-03-18, 17:14
  2. Kontrollera Oljenivå, 9-3 Aero 2009
    Av Driftwood i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 14:16
  3. Varning - kontrollera oljenivå
    Av Bengt.Arvidsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-20, 11:02
  4. Kontrollera oljenivå.
    Av RoOp86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 18:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •