Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Min vita 9-5 Aero: Att försöka bevara ett stycke svensk bilhistoria.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Min vita 9-5 Aero: Att försöka bevara ett stycke svensk bilhistoria.

    Jag äger en vit 9-5 Aero y00 som rullat knappa 20k mil. Den är i ganska gott bruksskick men med lite rost i bakskärmar och en lite värre angripen baklucka.

    Min tanke med detta projekt är lite kluven. Att behålla original och snygga till skönhetsfelen och alla detaljer som inte lirar, men inte något utställningsobjekt, bilen ska användas och att hälla ner pengar i en bil som inte kommer kunna betala tillbaka dom känns inte aktuellt med villa, två barn och sambo. Det ska vara rimligt att lägga dom pengarna på bilen och jag kommer många gånger att behöva lägga band på mig själv för att inte spåra ut.
    Men jag vill bara varna på förhand, detta projekt kommar att gå långsamt framåt och det kommer vara små saker blandat med lite större, men det kommer ta tid.

    Den andra tanken är att göra lite ändringar till att vara som jag hade velat att den skulle sett ut när den rullade av bandet i Trollhättan.

    Jag kommer till nästa vecka lägga upp lite bilder på den vita och även skriva det jag gjort så här långt.

    På återseende!

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero y00 cirrusvit

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det finns 3 just vita 9-5 Aero 2000, tillverkade ungefär samtidigt, med väldigt lika registreringsnummer, RWZ8XX och i princip identisk utrustning, i princip fullutrustade.
    För övrigt fanns det i slutet av 2016 40st vita Aero -00. Jag gissar att de är betydligt färre nu...

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det finns 3 just vita 9-5 Aero 2000, tillverkade ungefär samtidigt, med väldigt lika registreringsnummer, RWZ8XX och i princip identisk utrustning, i princip fullutrustade.
    För övrigt fanns det i slutet av 2016 40st vita Aero -00. Jag gissar att de är betydligt färre nu...
    Kul kuriosa, sånt uppskattas alltid.

    Då var det som jag förstått, ganska få Vita Aero av första upplagan.
    Gör det kanske ännu mer värt att bevara den.
    9-5 Aero y00 cirrusvit

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Var ser du denna info, bollman?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Min hemliga lilla databas

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det finns 3 just vita 9-5 Aero 2000, tillverkade ungefär samtidigt, med väldigt lika registreringsnummer, RWZ8XX och i princip identisk utrustning, i princip fullutrustade.
    För övrigt fanns det i slutet av 2016 40st vita Aero -00. Jag gissar att de är betydligt färre nu...
    Mitt regnr är inte likt det du skriver i inlägget.
    Kan du slå på regnr? Kan skicka pm i så fall
    9-5 Aero y00 cirrusvit

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det känns inte som någon hemlighet, här kommer listan på 9-5 Aero 2000, vita, som fanns i december 2016:

    JER752
    LOY650
    PNT797
    PSX999
    RAA962
    RAK165
    RAM218
    RAT855
    RCP978
    RCT542
    RDW368
    REH681
    REM856
    REU974
    RFX775
    RGX591
    RHE099
    RHH737
    RHK609
    RHO531
    RKD215
    RKF888
    RKF891
    RLG420
    RMH153
    RMS204
    RNB192
    RPC772
    RPD581
    RPG870
    RPM750
    RRK251
    RSG944
    RSK350
    RSP464
    RWZ843
    RWZ845
    RWZ846
    RWZ857
    RXP759
    SRT109

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Bonusfråga:
    REM856 är annorlunda än de andra.
    Vad är det som är skillnaden?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Bonusfråga:
    REM856 är annorlunda än de andra.
    Vad är det som är skillnaden?
    Ja du, ingen aning.

    Men det var ju fler än 3st kvar, nu är den ju inte lika speciell längre
    9-5 Aero y00 cirrusvit

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Taklucka?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Taklucka ser man bara om man kollar byggpappret, detta ser jag på VIN. Taklucka har de 3 RWZ iaf, det vet jag.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Bilen kan säkert bli ett bra projekt men bevarandet av bilhostorian finns säkert redan på andra håll.
    Jag har personligen alltid tyckt att sedan är snyggare än kombi när det gäller bilar generellt.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Taklucka ser man bara om man kollar byggpappret, detta ser jag på VIN. Taklucka har de 3 RWZ iaf, det vet jag.
    Aha. Verkar som den saknar passagerarairbag. Måste vara sällsynt på svensksålda?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Exakt!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Bilen kan säkert bli ett bra projekt men bevarandet av bilhostorian finns säkert redan på andra håll.
    Jag har personligen alltid tyckt att sedan är snyggare än kombi när det gäller bilar generellt.
    Ah, det var mest en festlig rubrik tyckte jag.
    9-5 Aero y00 cirrusvit

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Jag har haft ganska stora problem med trasig styrenhet till ABS som har gjort att hastighetsmätaren inte funkat och diverse lampor har lyst i kombiinstrumentet. Styrdornet skickades på lagning och allt funkade kanon när jag fick tillbaka det. Mem bara i någon vecka. Sen började alla lampor som lyst innan att flimra för att efter ett tag börja lysa konstant. Firman som hjälpte mig trodde att det antingen var en lödning som släppt eller en av trådarna i mellan kontaktstycke och kretskort som har ett avbrott.
    Skickade boxen igen och han lagade.
    Jag monterade boxen när jag fick hem den igen och körde en snabbis, hastighetsmätaren fungerar. Toppen! Allt är löst tänkte jag. Lamorna lös fortfarande men tänkte bara att det var felkoder som behövde raderas.
    Jag åkte till min kontakt här i byn som har tillgång till tech2 och han raderar felkoderna, men det ligger en kvar. Ingen signal från hjulsensor VB. Då tröttnar jag och ställer in bilen i garaget.
    allt stående ett par månader och jag började fundera på vad sannolikheten är att hjulsensorn skulle gå sönder i samband med att jag haft alla dessa problem med styrenheten.
    Jag börjar ohm-mäta alla givare och allt ser perfekt ut men när jag mäter på styrenheten så är det ett oändligt värde på stiften till VB. Alltså styrenheten igen.
    Kontaktar firman som hjälpt mig flera månader innan och förklarar vad som hänt. Eftersom att han är grym på service mot sina kunder så säger han att han skickar en utbytesenhet istället.

    Jag monterar den när jag får hem den och allt funkar förutom att TCS OFF lyser.
    Jag har inte hunnit att läsa/radera felminnet än.

    Kan det vara så att det ligger en gammal felkod eller behövs den nya styrenheten kodas??
    9-5 Aero y00 cirrusvit

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Enligt WIS kan TC/ABS-styrdonet programmeras med Tech2 med följande inställningar:
    - 4 cylindrig motor, manuell växellåda
    - 4 cylindrig motor, automatisk växellåda
    - 6 cylindrig motor, automatisk växellåda.

    Under rubrikerna demontering och montering av styrdon står ingenting om ingiftning av styrdonet. Jag läser innantill i WIS för 9-5 2000, har ingen erfarenhet av detta.

    Edit: läser man som jämförelse under demontering/montering av SID så står där: Vid byte av SID-enheten måste reservdelsprogrammering utföras.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2018-02-24 klockan 10:25.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Enligt WIS kan TC/ABS-styrdonet programmeras med Tech2 med följande inställningar:
    - 4 cylindrig motor, manuell växellåda
    - 4 cylindrig motor, automatisk växellåda
    - 6 cylindrig motor, automatisk växellåda.

    Under rubrikerna demontering och montering av styrdon står ingenting om ingiftning av styrdonet. Jag läser innantill i WIS för 9-5 2000, har ingen erfarenhet av detta.

    Edit: läser man som jämförelse under demontering/montering av SID så står där: Vid byte av SID-enheten måste reservdelsprogrammering utföras.
    Det var så att styrenheten var inställd på 4-cyl manuell. Ändrat och nu fungerar det perfekt!!


    SID:en har grava pixelfel så försökte mig på att fixa till det.
    Först så tryckte jag lite på kabelanslutningen då kom det kanske tillbaka en pixel men flera försvann också
    Sen försökte jag värma på flatkabeln men utan lyckat resultat. Har beställt en ny kabel så får vi se vad det är som dyker ner i lådan och om det funkar.

    Ska först och främst fixa all belysning i bilen, blir irriterad när sånna som inte fungerar. Sen får jag se vad nästa sak att ta tag i blir

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    9-5 Aero y00 cirrusvit

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Gick inte bra att byta flatkabeln. Råkade på något sätt knäcka displayen. Bara jaga rätt på en fungerande sid eller en med pixelfel som jag kan ta displayen från.
    Riktigt tröttsamt
    9-5 Aero y00 cirrusvit

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Köp en fixad på blocket. Det finns mängder av hemmapulare som lagar SID, bara beställa, det brukar inte kosta stora summor. De brukar dock vilja att man skickar in sin med pixelfel, inte totalpaj
    Men åk på närmaste skrot och plocka en kass och skicka iväg.

Liknande ämnen

  1. 9-3 AERO Bloody Mary - Bevara original
    Av Wroom i forum Projekt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2022-03-08, 19:54
  2. Svensk SID i amerikansk Saab 9-5 Aero?
    Av Jonathanjon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 18:20
  3. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 10:54
  4. Bevara en og900 T16 Aero "Trubbnos" -84
    Av Mr Dezent i forum Projekt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •