Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Påkörd, Inlösen? OG9-3 -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Påkörd, Inlösen? OG9-3 -00

    Hallå igen, skrev i november om att jag hade köpt min första bil, en saab 93 årgång 00. -> Länk

    Den bilen klarade sig i 17 år med en pensionerad dam som förare, men nu verkar det tyvärr vara slut efter bara lite mer än 2 månader.

    I januari åkte jag i innerfilen på en rondell när en man i skåpbil (firmabil) tidigt på morgonen kör in i rondellen och klipper mig på höger sida, han sade att han inte såg mig.
    Höger blinkerglaset krossades, kofångarn släppte lite och repa längs passagerarsidan m.m.

    Hans försäkringsbolag sade att det med absolut största sannolikhet blir att dem löser in bilen, han höftade att reperationskostnaderna för det kunde ligga på 60-70k och, ja det finns ju inte på kartan.

    Har precis fått mail om vilka verkstader jag kan välja mellan att åka till.

    Så, så var den sagan slut, känns jäkligt trist, farsan tar det hårdare än mig ha han var otroligt nöjd över mitt första köp.

    Får se hur allt spelar ut sig nu med verkstad och försäkringsbolaget, än har det inte varit några större problem, första gången jag har med dem att göra.
    Sen blir det att hoppa ut på blocket igen..
    Senast redigerat av HeRmAN den 2018-02-21 klockan 09:26. Anledning: Länk

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Räkna aldrig med att andra förare ser dig och var alltid beredd på att väja eller undvika att köra in i situationer som är potentiellt osäkra. Som motorcykelförare handlar det om livet, men överfört till bilkörning så innebär det färre tillbud eftersom man lär sig läsa av omgivningarna och förebygga problem.

    Se alltid dina medtrafikanter som blinda, döva och dumma i huvudet, då klarar du dig bäst.

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Samt undvik att hetsa upp dig över alla som kör som idioter.

    Jag hade en kollega med nästan lika mycket mil bakom ratten som jag som körde extremt defensivt, så fort han såg en situation som hade något som helst avvikande i sig höll han sig minst 100m bort. Köra om när det var minsta osäkerhet fanns inte på kartan, utan han lade sig snällt på behörigt avstånd och väntade ut tills hindren avvek eller stannade. Själv är jag lite för otålig för att köra riktigt så defensivt, men han hade aldrig varit inblandad i någon krock, inte ens som icke vållande, och det var onekligen ett intressant körkoncept.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Fast, Det där låter ju inte som en 60-70k-reparation.
    Dessutom, så länge inget viktigt är snett kan du säkert få ut bilen samt en sudd med pengar. Delar till og9-3 slänger de efter dig på skroten så du kan säkert hitta dörrar, skärmar, glas osv för kaffepengar I rätt färg.
    Är du mycket nöjd med bilen, lyft på rumpan och jobba lite. Med lite tur har du bilen tillbaka på vägen fin igen, och dessutom lite pengar över att lägga på något kul till bilen!

    8 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Det där med att få behålla bilen och få pengar i ersättning verkar bolagen extremt restriktiva till numera, jag har försökt själv en gång (min 9-5SC '01) som bara hade skönhetsskador men ändå skulle bli dyrare att laga än att lösa in, jag tyckte att "vad kan jag få om jag behåller bilen ?", varvid dom bara helt kallt sa att "Ja, du kan ju behålla bilen, men då betalar vi ju inget heller".. suck, diskuterade även med nån annan på försäkringsbolaget men dom sa att jag hade två saker att välja mellan, inlösen elller behålla bilen utan ersättning.

    Vädligt synd, för bilen var lågmilad och fin förutom skadan i fronten, jag hade ju utan vidar ekunnat fixa en ny front och grill och lite annat trasigt och fått ihop en fungerande bruksbil.

    Känner även andra som fått samma tvärstopp när dom försökt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Du har ingen bild på skadorna ?
    Håller med Bollman kan vara enkelt att åtgärda.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Hur bifogar man bild? Kan inte hitta det.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Detta med ersättning när man inte är vållande kommer upp med jämna mellanrum. Här är en relativt ny tråd: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1460218

    Det ska dock sägas att om du inte fäst dig vid bilen är det troligen mentalt bättre att inte gräva ner sig för mycket i att hålla kvar bilen. Men, oavsett äger du bilen, försäkringsbolaget kan inte göra några anspråk på bilen innan du frivilligt avstått den till försäkringsbolaget. Så länge du är öppen med försäkringsbolaget vad du gjort efter krocken (dvs. inte försöker bluffa något) kan du göra vad du vill.

    Att försäkringsbolaget inte vill ge pengar och låta en behålla bilen har till stor del att göra med att de räknar med att få några tusen från skrotfirman när de säljer den på skrotauktion eller liknande.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Om de vill lösa in din bil skall de betala lika mycket som bilen är värd. Så ut på blocket och leta reda på en likvärdig bil och se till att de betalar så det räcker till att köpa den.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av DanielSaabSthlm Visa inlägg
    Hur bifogar man bild? Kan inte hitta det.
    Gå till avancerad (under svarsrutan) → Hantera bifogade filer → Nytt fönster öppnas → Bläddra → välj bildfilen som du ska ladda upp → Ladda upp → Stäng det här fönstret → Skicka svar
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Tror det är pga jag endast använder mobilen som jag inte kan se det.
    Jag kan gå in på avancerat men därifrån finns inte "hantera bifogade filer", aja..

    Jag får gå ut och kolla blocket igen då, marknadsvärdet var mellan 10-20k på dessa bilar, kunde vara högre vid väldigt bra skick.

    Nästa bil ska ha fjärrnyckel iaf, är väl det enda jag var missnöjd med när det gäller den här, gick inte att öppna från förarsidan och kunde inte lösa det problemet.

    En fråga, det verkar som att jag då ska åka till den här närliggande verkstaden men man lämnar väl inte bilen där direkt på plats om de anser att den ska skrotas? Utan jag kör väl hem och så kommer bolaget med sitt kostnadsförslag och sen åker jag tillbaka vid senare tillfälle?

    Däcken är praktiskt taget nya så jag vill lossa av dem på verkstaden innan den lämnas för skrot, det ska väl gå?
    Farsan är helt besluten om att däcken ska av.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Nedanstående förutsätter att skuldfrågan är avgjord och att försäkringsbolaget bedömmer dig som icke vållande. Om så inte har skett än, vänta till så ha skett innan du gör något om du inte är tvärsäker på detta, eftersom detta styr vilket regelverk som gäller.

    Det är din bil. Du bestämmer suveränt vad du gör med den så länge den är i din ägo, det enda är att du måste vara öppen med försäkringsbolaget vad du gör så att du inte kan anklagas för att försöka få skadeersättning för något som inte är relaterat till skadan.

    Vid inlösen är det ett avtal mellan dig och försäkringsbolaget som ingås om du inte är vållande (är du delvållande så kompliceras det med situationen med det avtal som slöts när försäkringen tecknades - nedanstående gäller inte då), så under förutsättning att försäkringsbolaget har all information när de ingår detta så kan de inte klaga i efterhand. Om däcken inte ingår i vad du vill att försäkringsbolaget ska ersätta så kan du göra vad du vill med dem, men däremot om försäkringsbolaget anser att det påverkar värderingen för inlösen är de fria att argumentera med dig om att det påverkar inlösensvärdet - "lycka till" för försäkringsbolaget att försöka uttyda ur blocketannonser att dåliga däck sänker begagnatvärdet drastiskt, inlösenvärdet ska ju styras av hur mycket skadan påverkar dig ekonomiskt totalt sett och inte vilket värde bilen hade i krockögonblicket, så allt som inte du tycker försäkringsbolaget ersätter med vad du tycker det är värt plockar du lämpligen av och talar om detta för försäkringsbolaget.

    En sak är att så länge skadan är oreglerad så har du rätt till ersättning för att du inte kan använda din bil, ifall så är fallet. Rullande hyrbilsersättning kan vara ett bra påtryckningsmedel...
    Senast redigerat av Långmilare den 2018-02-22 klockan 13:34.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av DanielSaabSthlm Visa inlägg

    Jag får gå ut och kolla blocket igen då, marknadsvärdet var mellan 10-20k på dessa bilar, kunde vara högre vid väldigt bra skick.
    Tänk noga efter VAD som gör att din bil är värd det, för försäkringsbolaget kommer att gå efter en lista när dom vägt in det verkstan anser om din bil.

    Deras första bud är normalt sett väldigt lågt, då måste du kunna argumentera VARFÖR din bil är värd mer, i normalfallet kan man få upp den summan
    bara genom en diskussion om man har vettiga argument.

    I mitt fall tryckte jag helt enkelt på att bilar som gått lika kort kostade betydligt mer på blocket, efter lite diskussion fram och tillbaka så kom vi fram till en summa
    som var nånstans mittemellan hans och mitt bud, och 2000:- mer än det jag bestämt var det lägsta jag skulle acceptera.

    En fråga, det verkar som att jag då ska åka till den här närliggande verkstaden men man lämnar väl inte bilen där direkt på plats om de anser att den ska skrotas? Utan jag kör väl hem och så kommer bolaget med sitt kostnadsförslag och sen åker jag tillbaka vid senare tillfälle?
    I mitt fall tog det ca en kvart för dom att gå runt bilen och dokuementera mätarställning, skador och allmänt skick, jag fick protokollet sen, me n det tror jag inte alltid man får.

    Sen fick jag åka hem, det var flera månader senare som bilen skulle köras till samma verkstad för inlösen.

    Däcken är praktiskt taget nya så jag vill lossa av dem på verkstaden innan den lämnas för skrot, det ska väl gå?
    Farsan är helt besluten om att däcken ska av.
    I mitt fall så togs däcken med i bedömningen, det stod typ "Vinterdäck, hakkapelitta 7, mycket bra skick" eller nåt, jag frågade om det betydde att jag inte fick ta av dom sen eftersom dom var en del av bedömningen, men han sa bara att "det är upp till ditt försäkringsbolag".

    ..Det löste sej dock, när det väl var dags för inlösen av bilen var det sommar och därmed dubbdäcksförbud, så då kunde jag ju med gott samvete lägga på mina fula 15" originalfälgar med slitna sommardäck på från min andra bil..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Tackar för svar.

    Försäkringsbolagen har kommit fram till att den andra parten är helt vållande till skadorna.

    Ja jag har flera punkter som jag kommer dra upp om varför den här bilen bör ha högre värde, endast en förare på 17 år m.m.

    Även om det tar tills sommaren för att lösa in så har jag inga "skräpdäck" att sätta på.
    Hmm så det kan alltså bli problematiskt om jag plockar av däcken om dem har sagt till mig att däcken har tagits med i prisberäkningen.

    Bra däck skrotas väl ändå inte? Farsan säger det att det kommer bara vara de på verkstaden som plockar av och behåller däcken, bilen skrotas utan.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Bara att säga till att du tar/ersätter däcken med motiveringen att de inte vill ersätta dem fullt ut (som jag antar är fallet) så blir det försäkringsbolagets huvudvärk. Det är fortfarande din bil, de kan inte hindra dig att göra vad du vill så länge du tar konsekvenserna.

    Den enda komplikationen kan vara att du inte får tillåtelse att meka på bilen om den står inne på ett verkstadsområde - i värsta fall får du dra ut den därifrån, men det går nog att lösa.

    Lägg en annons i köpes på "skräpdäck till bil som ska lösas in" - finns säkert någon som har några utslitna däck på fälg som blivit kvarglömda i samband med fälg/däcksbyte som du kan plocka upp billigt, alternativt hämta på skroten. Om försäkringsbolaget bryr sig.Om du köper en ersättningsbil så kanske det finns några däck med den som kan klassas som skräpdäck.

    Men jag tror att du med fördel kan spara detta tills slutspurten i förhandlingen om inlösenssvärde ("men då behåller jag däcken också") - bra däck kan höja värdet på en körbar bil men inte mycket vid skrotning, så det är bättre att ta detta i slutänden när du kan argumentera mot skrotvärde för bilen snarare än försäljningsvärdering för motsvarande hel bil - försäljningsvärdet på en normal begagnad bil bil helt utan däck dras ner en hel del....
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Försäkringsbolaget skall fixa så du går skadelös ur detta.

    Dvs Antingen lagas alla skador. Eller om bilen löses in skall du få ut exakt vad du skulle fått om du sålde bilen i det skick den hade innan skadan.

    Värdering gör man genom att hitta så många bilar du kan på blocket med så lika ålder utrustning körsträcka. Ta ett genomsnitt och du har ett värde försäkringsbolaget inte kan argumentera emot. Eftersom det är så de gör själva. Dokumentera i ett kalkylark och skicka till bolaget om deras bud är för lågt.

    1 ägare på 17år osv tar du upp för att motivera varför din bil skall ligga i nivå med eller över de dyraste motsvarande bilarna.

    Sedan säger du att du vill behålla vinterhjulen. För man vet ju inte vad man får när man köper en beg bil och då är det SÄKRARE att du behåller dina bra däck. Försäkringsbolaget gillar säkerhetstänk! I värsta fall får du väl sänka värdet på din bil om däcken inte skall ingå. Du skall ju inte ha ersättning för hjulen om du behåller dem. Har du kvitto (intyg från gummiverkstad. de kan säkert söka på regnr) på däcken kan det ju vara smartare att kräva att få hela det beloppet eller behålla hjulen.

    Bolaget har bra koll på vad din bil är värd. Det har du oxo när du kollat upp vad det kostar att köpa en likadan.

    Var seriös och ärlig. Då är det lättare att få plocka extrautrustning, hjul, en tändkassett, strålkastare spoiler mm kan vara rätt bra att få gratis. Bolaget vill betala så lite som möjligt, men sådant här kostar dem inget, så ju trevligare du är ju lättare är det att få behålla saker...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Mr.o: sanning med modifikation, i första steget har dom INTE bra koll, då går dom bara efter listor och ger ett extra lågt bud, det är först om ägaren börjar "bråka" som dom sätter sej in i det hela och börjar ta reda på vad bilen borde vara värd.

    En f.d kollega försökte argumentera upp ersättningen för att hans bil minsan hade en bra stereo och fina däck, och fick då svaret "Du kan få plocka loss dom grejerna om du vill", utan att han bad om det, varvid han plockade ur stereon men inte hjulen då han redan hade beställt en bil av annat märke och inte orkade rodda hem fyra hjul på bussen typ.

    En annan f.d kollega råkade ut för att hans fru totalkvaddade deras sju(?) år gamla nissan (fjärde bilen hon lyckades smälla på några år f.ö) och min kollega kollade ju upp värdet på blocket och kom fram till att den nog borde vara värd 40k och gör listor på annonser osv för att kunna argumentera med, sen ringer snubben från försäkringsbolaget och säger att "ja, vi bedömer att din bil är värd 58k, är du nöjd med det ?" och han sa bara "öööh.. uhm, ja alltså det är ju lite mindre än jag tänkt, men låt gå för det"

    ..Sen köpte han en likadan men flera år nyare bil för 50k nån vecka senare..

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Att försäkringsbolaget inte vill ge pengar och låta en behålla bilen har till stor del att göra med att de räknar med att få några tusen från skrotfirman när de säljer den på skrotauktion eller liknande.
    Att dom blivit väldigt restriktiva med kontantersättning på senare år beror på att det missbrukas något helt enormt. Det finns organiserade ligor som köper billiga bilar och medvetet krockar med varandra för att få ut kontantersättning och sen sälja bilen vidare med småskador.
    Jag såg statistik på det från något bolag och andelen kontantersättningar hade ökat med flera tusen procent på bara några år, så då började bolagen givetvis dra öronen åt sig.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Fast i det där fallet gäller inte försäkringen. "Problemet" är väl bara för bolagen att bevisa det. Och som vanligt är det de hederliga som kommer i kläm.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Mr.o: sanning med modifikation, i första steget har dom INTE bra koll, då går dom bara efter listor och ger ett extra lågt bud, det är först om ägaren börjar "bråka" som dom sätter sej in i det hela och börjar ta reda på vad bilen borde vara värd.
    Just det jag menar. Självklart skall man först fråga vilken ersättning man får. Är man nöjd är ju saken klar. Men utan att kolla upp själv vet man inte. Jag vet inte om det skiljer från bolag till bolag. Men min uppfattning är att alla gånger jag har haft med försäkringsbolag att göra har jag fått väl underbyggda förslag till ersättning. Aldrig något som liknar ett skambud. Det är kontraproduktivt för bolaget, för de vill ha så många kunder som möjligt. Då funkar det inte att komma med "ett extra lågt bud". Det är faktiskt såväl oseriöst, dumt och avtalsbrott/bedrägeri i förhållande till försäkringsvillkoren. Tillåter försäkringsvillkoren sådant är ju försäkringen inte en försäkring utan ett skämt!

    Sådana här saker kan överklagas, det vet bolagen, de är tom skyldiga att informera om det. Man kan kalla in en neutral värderingsman om man inte kommer överens.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    En f.d kollega försökte argumentera upp ersättningen för att hans bil minsan hade en bra stereo och fina däck, och fick då svaret "Du kan få plocka loss dom grejerna om du vill", utan att han bad om det, varvid han plockade ur stereon men inte hjulen då han redan hade beställt en bil av annat märke och inte orkade rodda hem fyra hjul på bussen typ.
    Exakt vad jag skrev. Stereon och däcken kostar inte bolaget något. Därför är de lättare att få behålla om man frågar.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    En annan f.d kollega råkade ut för att hans fru totalkvaddade deras sju(?) år gamla nissan (fjärde bilen hon lyckades smälla på några år f.ö) och min kollega kollade ju upp värdet på blocket och kom fram till att den nog borde vara värd 40k och gör listor på annonser osv för att kunna argumentera med, sen ringer snubben från försäkringsbolaget och säger att "ja, vi bedömer att din bil är värd 58k, är du nöjd med det ?" och han sa bara "öööh.. uhm, ja alltså det är ju lite mindre än jag tänkt, men låt gå för det"

    ..Sen köpte han en likadan men flera år nyare bil för 50k nån vecka senare..
    Vi vet väl inte vad bilen egentligen var värd? Kan ju vara knepigt att alltid ha koll. Kan ju vara som med 9-5 det är inte alltid de nyaste årsmodellerna som är värda mest. Kollegans bil kanske var värd ännu mer än 58k? Eller så hade han "tur" och fick ut mer pengar än bilen var värd. Vilket han i det fallet knappast har rätt till. Speciellt om med sådan säkerhet verkar veta om det. Det kallas försäkringsbedrägeri.

    Så kan man hålla på och tjafsa hur länge som helst. Men det är bara dumt när man inte har alla fakta. I normalfallet vet bolagen värdet på bilen. Och har man koll tar man det. Försöker man få ut väsentligt mer är det försäkringsbedrägeri. Det är dumt att riskera att bli misstänkt av bolaget. Men det är klart att på detta forum finns säkert bilar som kan ha ett väldigt mycket högre värde än "liknande" bilar. Fast i sådana fall behåller man väl bilen oavsett och flyttar över alla godsaker till ett nytt projekt.

    Efter att man har kommit överens om ersättning kan man fråga om man kan få behålla delar från bilen som "ändå bara är värdelöst skrot, som hamnar i pressen". Det har då blivit bolagets bil. Och vill de ge bort delar från den kan det ju finnas bra grejor att ta. Efter att ha frågat.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Saab 900 T16 Coupé Inlösen
    Av mojjet16 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 16:51
  2. Eventuell inlösen
    Av jimmy1975 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 19:22
  3. Inlösen av ng900 SET -97.
    Av Mafnus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 05:57
  4. Inlösen A50 -97
    Av Cornsnake i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 03:12
  5. Inlösen av og 9-3 Turbo...
    Av 900 Micke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 16:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •