Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Påkörd, Inlösen? OG9-3 -00

  1. #21
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Fast i det där fallet gäller inte försäkringen. "Problemet" är väl bara för bolagen att bevisa det. Och som vanligt är det de hederliga som kommer i kläm.
    Nja, egentligen är det väl försäkringstagaren som har bevisbördan. Om bolaget inte tror på det blir det ingen ersättning.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Om du köper en bil av samma modell redan nu men med kassa hjul så kan du börja flytta saker mellan bilarna.

  3. #23
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Just det jag menar. Självklart skall man först fråga vilken ersättning man får. Är man nöjd är ju saken klar. Men utan att kolla upp själv vet man inte. Jag vet inte om det skiljer från bolag till bolag. Men min uppfattning är att alla gånger jag har haft med försäkringsbolag att göra har jag fått väl underbyggda förslag till ersättning. Aldrig något som liknar ett skambud. Det är kontraproduktivt för bolaget, för de vill ha så många kunder som möjligt. Då funkar det inte att komma med "ett extra lågt bud". Det är faktiskt såväl oseriöst, dumt och avtalsbrott/bedrägeri i förhållande till försäkringsvillkoren. Tillåter försäkringsvillkoren sådant är ju försäkringen inte en försäkring utan ett skämt!

    Sådana här saker kan överklagas, det vet bolagen, de är tom skyldiga att informera om det. Man kan kalla in en neutral värderingsman om man inte kommer överens.
    Jag har pratat med en f.d skadereglerare på ett större svenskt försäkringsbolag som förklarat att det är exakt så det går till, för att minimera arbetsinsatsen och maximera vinsten så tar bara skaderegleraren och ögnar igenom besiktningsprotokollet (från skedebesiktningen) lite snabbt och ser om det finns något som sticker ut där (typ andra skador eller liknande som drar ner värdet) och tittar sedan i en (intern antar jag) lista och slår upp bilmodellen och ger sedan det budet till kunden, det är ju då förstås normalt ett väldigt lågt pris då man inte har nån koll i det läget.

    Minst hälften av kunderna accepterar detta rakt av, troligen då dom har nollkoll på bilens värde, resten är missnöjda, om det är en kund som har åsikter så får skaderegleraren titta närmare på fallet, här kan det göra STOR skillnad om kunden har väl underbyggd argumentation, man diskuterar ju då fram en ersättningsnivå som förhoppningsvis kan accepteras av båda parter, om det inte går så antar jag att man går vidare med en extern värderingsman osv, detta händer dock väldigt sällan.

    Det är ju därför man i princip ALLTID kan förhandla upp ersättningen.

    Vi vet väl inte vad bilen egentligen var värd? Kan ju vara knepigt att alltid ha koll. Kan ju vara som med 9-5 det är inte alltid de nyaste årsmodellerna som är värda mest. Kollegans bil kanske var värd ännu mer än 58k? Eller så hade han "tur" och fick ut mer pengar än bilen var värd. Vilket han i det fallet knappast har rätt till. Speciellt om med sådan säkerhet verkar veta om det. Det kallas försäkringsbedrägeri.
    Han baserade sin gissning på likadana bilar på blocket, han gjorde till och med nån excelfil med årsmodell, mil, utrustning osv, och förstås pris.. detta gjorde han ju för att var övertygad om att försärkingsbolaget skulle ge ett skambud.

    Jag antar att bolaget klantade till det och hade en dålig lista, eller bara gammal, det kanske precis hade kommit en ny karossmodell och då brukar ju "gamla" (i.e äldre kaross) prisdroppa omedelbart.

    Fakta är ju att han kunde köpa en flera år nyare bil med färre mil och mer utrustning för 8k mindre än vad bolaget betalade för hans gamla iaf, så han var nöjd.

    Att kalla det försäkringsbedrägeri är ENBART löjligt, han fick ett erbjudande från försäkringsbolaget, han tog det, du får gärna förklara hur det skulle vara brottsligt ?

    Så kan man hålla på och tjafsa hur länge som helst. Men det är bara dumt när man inte har alla fakta. I normalfallet vet bolagen värdet på bilen.
    Även om dom vet det så är det knappast det dom kommer att försöka betala, det är dumt att INTE förhandla upp ersättningen för bilen, det är ju som att kasta pengar i sjön.

    Och har man koll tar man det. Försöker man få ut väsentligt mer är det försäkringsbedrägeri.
    Sorry.. men det där är rent BULLSHIT.

    Hur i h-vete skulle det kunna vara försäkringsbedrägeri att försöka förhandla till sej en högre ersättning av försäkringsbolaget ? vad skulle själva brottet ligga i ? "käranden ansåg att hans bil var mer än den faktiskt var, och därmed yrkar vi på livstids fängelse" ?, skärpning.

    Det är som sagt en *förhandling* mellan dej och bolaget, om ett värde på något där det inte finns några sanningar, en bil är alltid värd så mycket någon är beredd att betala för den,
    och du TVINGAR ju inte bolaget att ge dej den summan du anser att bilen är värd, om förhandlingen "strandar" så går det väl vidare till nån annan inom bolaget tror jag, och om det också
    skiter sej blir det väl antagligen en extern värdering osv, och i slutänden kan man säkert stämma bolaget i rätten osv.

    Det är dumt att riskera att bli misstänkt av bolaget.'
    Misstänkt för VAD ?

    Att tycka om sin bil för mycket ? ..Det är faktiskt inte olagligt än..


    Men det är klart att på detta forum finns säkert bilar som kan ha ett väldigt mycket högre värde än "liknande" bilar. Fast i sådana fall behåller man väl bilen oavsett och flyttar över alla godsaker till ett nytt projekt.
    Sådant brukar per definition INTE ersättas, det brukar stå ganska tydligt i försäkringsvillkoren, har man en speciell bil så finns det speciella försäkringar för det där man värderar bilen innan och sen försäkrar den mer som en generell pryl
    snarare än en bil, jag vet några få som lagt ner många hundra tusen kronor på sina bilar som gjort så, just bara för att standarbilen kanske är värd 50k, men just deras bil är värd 350k.

    Efter att man har kommit överens om ersättning kan man fråga om man kan få behålla delar från bilen som "ändå bara är värdelöst skrot, som hamnar i pressen". Det har då blivit bolagets bil. Och vill de ge bort delar från den kan det ju finnas bra grejor att ta. Efter att ha frågat.
    Ja det kan man ju alltid försöka med, det funkar nog ibland, speciellt när det gäller extrautrustning. Det beror nog lite på var bolaget gör av bilen, vissa bilar säljs ju för att bli bil igen, vissa för att pressas.
    Senast redigerat av GlennB den 2018-02-23 klockan 11:20.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Eller så hade han "tur" och fick ut mer pengar än bilen var värd. Vilket han i det fallet knappast har rätt till. Speciellt om med sådan säkerhet verkar veta om det. Det kallas försäkringsbedrägeri.
    Du har faktiskt objektivt helt fel här.

    Vad försäkringen ska ersätta (när det gäller ersättning enligt lagreglerna, dvs. icke vållande) är skadan, dvs. vad skadan genererar för kostnader för den drabbade. Rent krasst är detta är i praktiken ofta mycket mer än vad bilen är värd när det gäller äldre välskötta bilar, där marknadsvärdet är väsentligt lägre än bruksvärdet för ägaren - ska man skaffa en ny begagnad bil behöver man så gott som alltid plöja ner en del pengar och tid för att fixa till de fel man retar sig på, fel som säljaren inte fixade eftersom de inte påverkade marknadsvärdet. Återanskaffningskostnaden är inte samma som marknadsvärdet. Att det sedan i verkligheten inte riktigt fungerar på det sätt det står i lagen är en annan sak, blir man påkörd i en äldre välskött bil får man nästan alltid en förlust om räknar ihop det vad den verkliga kostnaden är.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Man ska vara väldigt medveten om att ha med försäkringsbolag att göra, liksom många andra instanser, är inget annat än ren & skär kohandel till bägge parter är nöjda (eller ofta försäkringstagaren ger sig)

    1 användare gillar detta inlägg


    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Hans försäkringsbolag ringde upp mig igår och sade att jag antingen kunde välja mellan pantinlösen, alltså får pengar och reparerar själv (tyckte han sade 12k) eller att dem löser in bilen helt och marknadsvärdet var 15k-20k men han sade att min bil var i bra skick och hade låg mil så 20k-22k.

    Jag sade att jag skulle tänka på det och drog upp att bilarna på blocket ligger på minimum 27k och då med högre mil, finns bara en med så låg mil som min och den låg på 35k fast det förväntade jag mig inte.

    Han skulle skicka ett kostnadsförslag på posten till måndag så tar vi det därifrån.

    Han frågade sedan också vad min hade kostat men sade att det inte påverkade hans pris (jag tänkte nähe varför undrar du då?) men sade 17k för det var ju priset på min men det verkar ha varit tur med tanke på skicket.

    Jag skulle vara nöjd med 22k men ska se om jag kan få upp det lite till, inget överdrivet säg 24k, för det kommer närmre priserna som finns nu vad jag ser.

    Jag hade ju lite klump i magen att det skulle vara jobbigare och att dem skulle säga 13k eller något lågt så, detta kändes bra.

    Förövrigt, jäklar vad snabbt han pratade, som ett automatvapen, är väl användbart för honom, folk hänger inte med.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN


  7. #27
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Ja du, vill du reparera. Eller köpa en ny bil är väl frågan? Fast det verkar som du bestämt dig. Det är lättare att köpa en likadan bil andra gången när man vet hur allt ska funka!

    Om du gav 17k för två månader sedan är ju iofs 20-22k en 30-40% ökning av pengarna på 2månader inte illa. Det är värt att tänka på, även om det är lite OT.

    Eftersom du har bevisbördan, dvs det är du som skall bevisa vad bilen är värd, är det viktigt att komma med en seriös motiverad värdering. Det är viktigt om du skall få 24k och kunna skaffa en motsvarande bil.

    Hard facts: (enl info från dig) Liknande bilar kostar 27-34k på blocket. Dra av 15% prutmån så ligger det på 23-29k. 26k blir mittemellan. Det är vad du anser bilen är värd. Detta är nog det bästa man kan göra som privatperson.

    Tips: Är försäkringsbolaget gnälliga och vill betala för lite? Be dem visa på 3 bilar i samma skick som din som du kan köpa och få hem till din parkering för de pengarna. Kan de det är det lugnt, annars får de göra ett nytt försök.

    Förslag: Får du ut mindre än värdet (26k) måste du be att få behålla vinterhjulen. Det kan du naturligtvis be om oavsett.

    Jag tycker det verkar som om du kommer att kunna skaffa en motsvarande bil med den ersättning du kommer att få. Kom ihåg att du har skaffat en sådan bil för 17k nyligen, du kan säkert göra en bra affär igen!

    Du visar hur du bedömer värdet på bilen till 26k och begär att få ut det. Då kommer du med ett väl underbyggt ersättningskrav, för det är vad bilen är värd enl din utredning.

    Begär du medvetet mer än, bilens värde, när du känner till verkliga värdet, då begår du ett brott. Förberedelse till bedrägeri eller försök till bedrägeri. Eftersom du då försöker lura till dig mer än du har rätt till. Om du tycker din bil är extra fin och du värderar till 35k pga det är en sak, kan du bevisa det är det ok. Om man säger att bilen är värd 35k medveten om att du kan köpa en likadan för 20k, ja det är klockrent bedrägeriförsök.

    Lycka till
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #28
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Du har faktiskt objektivt helt fel här.

    Vad försäkringen ska ersätta (när det gäller ersättning enligt lagreglerna, dvs. icke vållande) är skadan, dvs. vad skadan genererar för kostnader för den drabbade. Rent krasst är detta är i praktiken ofta mycket mer än vad bilen är värd när det gäller äldre välskötta bilar, där marknadsvärdet är väsentligt lägre än bruksvärdet för ägaren - ska man skaffa en ny begagnad bil behöver man så gott som alltid plöja ner en del pengar och tid för att fixa till de fel man retar sig på, fel som säljaren inte fixade eftersom de inte påverkade marknadsvärdet. Återanskaffningskostnaden är inte samma som marknadsvärdet. Att det sedan i verkligheten inte riktigt fungerar på det sätt det står i lagen är en annan sak, blir man påkörd i en äldre välskött bil får man nästan alltid en förlust om räknar ihop det vad den verkliga kostnaden är.
    Naturligtvis har du rätt i all detta. Utom i den delen att jag har fel.

    Jag talade endast om ersättning för bilen. Bilen skall ersättas till sitt fulla värde. Varken mer eller mindre. Att medvetet bidra till att få ut högre ersättning än så är brottsligt.

    Om det är så att bilen av någon anledning kan anses ha ett högre värde än andra liknande bilar skall det naturligtvis motiveras och styrkas. Kan man styrka det högre värdet kan man kräva ersättning. Går det inte att styrka att värdet är högre, är det i juridisk mening, inte högre och skall inte ersättas. Affektionsvärden ersätts tex aldrig.

    Ersättning för övriga kostnader tillkommer naturligtvis. Men man får inte blanda ihop detta. Varje kostnad man kräver ersättning för skall specificeras och ersättas var för sig. Det kan gälla kollektivtrafik, taxi, hyrbil, personskador, övriga egendomsskador, osv.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Lagen säger att den vållande (försäkringsbolaget) ska täcka skadan. Det är inte samma som inlösen för marknadsvärdet på bilen, även om det ofta är acceptabelt i normalfallet.

    Men en förhandling med försäkringsbolaget om inlösen är ett avtal i godo, och att i den argumentera för ett värde med godtyckliga argument som inte är lögnaktiga (eller på annat sätt lura försäkringsbolaget) och komma överens om ett belopp på yy SEK och få ett avtal om detta är inget brott oavsett beloppet.

    En juridisk person kan inte, till skillnad från en fysisk person, skylla på något oförstånd när de ingår avtal.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #30
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Han baserade sin gissning på likadana bilar på blocket, han gjorde till och med nån excelfil med årsmodell, mil, utrustning osv, och förstås pris.. detta gjorde han ju för att var övertygad om att försärkingsbolaget skulle ge ett skambud.

    Jag antar att bolaget klantade till det och hade en dålig lista, eller bara gammal, det kanske precis hade kommit en ny karossmodell och då brukar ju "gamla" (i.e äldre kaross) prisdroppa omedelbart.

    Fakta är ju att han kunde köpa en flera år nyare bil med färre mil och mer utrustning för 8k mindre än vad bolaget betalade för hans gamla iaf, så han var nöjd.

    Att kalla det försäkringsbedrägeri är ENBART löjligt, han fick ett erbjudande från försäkringsbolaget, han tog det, du får gärna förklara hur det skulle vara brottsligt ?
    Jag förklarar gärna.

    Det är ett av de vanligaste typexemplen av försäkringsbedrägeri. Det innebär att man lurar till sig en högre ersättning än man är berättigad till genom att uppge felaktiga uppgifter eller undanhålla kunskap om det verkliga värdet.

    I försäkringsavtal för sakförsäkringar (tex bilförsäkringar) anges att försäkringen ersätter sakens återanskaffningsvärde vid skadetillfället. Att ta emot och behålla ett högre belopp än vad som anges i försäkringsavtalet är brottsligt.

    Det finns inget speciellt brott som kallas försäkringsbedrägeri i lagen utan det faller under beteckningen bedrägeri. Just detta fallet regleras i första hand i 1§, kap 9 brottsbalken.
    1§ Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.
    Lagtext är inte alltid lätt att förstå. Wikipedia beskriver försäkringsbedrägeri så här:
    Försäkringsbedrägeri är ett brott där en försäkringstagare genom sitt agerande får ersättning för en skada som inte inträffat eller medvetet skaffar sig en högre ersättning än vad den försäkrade är berättigad till. Att överdriva värdet på det som stulits eller gått sönder är ytterligare ett exempel. Att medvetet lämna oriktiga uppgifter vid tecknande av en försäkring är också ett försäkringsbedrägeri.
    Du beskriver att han fullt medvetet tog emot en större ersättning än vad hans bil var värd, behöll alla pengarna och köpte en nyare värdefullare bil än den gamla, samt fick 8000kr över.

    Hoppas det är förklaring nog.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Fast i fallet att man inte är vållande så har man inte rollen av försäkringstagare utan som skadeståndsberättigad. Ersättningen man får från försäkringsbolaget är alltså del av ett självständigt avtal om ersättning (om det inte går vidare och det avgörs i domstol).

    Försäkringen kommer in för att täcka skadeståndsanspråk på motparten, men så länge det inte går till domstol utan görs upp i godo så är det en ersättning för att släppa skadeståndskravet (för vid den tidpunkten kända skador), det står normalt något i den stilen i försäkringsbolagens avtalsförslag man får skriva under.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Har kanske missat men hur långt har denna tyvärr påkörda Saab gått ?

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    En privatperson har mycket mindre ansvar än ett företag i dessa fall, att Sven Svensson tycker att hans bil är värd 80k när den egentligen är värd 70k är så relativt att ingen åklagare skulle ta upp det.

    Om Sven däremot tar sitt köpkvitto och använder photoshop för att skriva att han köpte den för 80k när det egentligen var 70k och skickar in det till bolaget då kan vi börja prata bedrägeri, om Sven är ärlig och säger att bilen kostade 70k men han tycker den är värd 80k och vill ha 80k så är det inget brott oavsett om det är sant eller inte, det är en privatperson mot ett företag.

    Men tråden driftar iväg nu på helt andra spår, jag har sagt var priset var och har fått ett högre tillbaka.

    Gyllis bilen har gått precis över 12k mil, när jag köpte den låg den precis under 12k mil.

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av DanielSaabSthlm Visa inlägg
    En privatperson har mycket mindre ansvar än ett företag i dessa fall, att Sven Svensson tycker att hans bil är värd 80k när den egentligen är värd 70k är så relativt att ingen åklagare skulle ta upp det.

    Om Sven däremot tar sitt köpkvitto och använder photoshop för att skriva att han köpte den för 80k när det egentligen var 70k och skickar in det till bolaget då kan vi börja prata bedrägeri, om Sven är ärlig och säger att bilen kostade 70k men han tycker den är värd 80k och vill ha 80k så är det inget brott oavsett om det är sant eller inte, det är en privatperson mot ett företag.

    Men tråden driftar iväg nu på helt andra spår, jag har sagt var priset var och har fått ett högre tillbaka.

    Gyllis bilen har gått precis över 12k mil, när jag köpte den låg den precis under 12k mil.
    Försäkringsbolagen kämpar för att hålla ner ersättningen, det ligger i deras affärsidé.
    Men att få det till försäkringsbedrägeri om man driver sin egen sak är helt felaktigt.
    Jag råkade skrota en bil för några år sedan, Nürburgring, försäkringsbolaget ville ge mig 30 tkr mindre än marknadsvärdet. Jag tog fram statistik och specificerade bilens utrustning, fick det jag ville ha.

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Oki vilken motor sitter i denna är det 185hk eller 199hk ?

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Ni har jättefina långa inlägg med lagtexter mm, och varför man ska tyda dom si eller så.

    Jag vidhåller mitt tidigare enkla svar.
    Det är kohandel till någon ger sig.

    1 användare gillar detta inlägg


    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  17. #37
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det är ett av de vanligaste typexemplen av försäkringsbedrägeri. Det innebär att man lurar till sig en högre ersättning än man är berättigad till genom att uppge felaktiga uppgifter eller undanhålla kunskap om det verkliga värdet.
    "Det verkliga värdet" är något relativt, att uppge felaktiga uppgifter är däremot en HELT annan sak, eller om man påstår saker om bilen och fabricerar falska bevis för att få upp värdet är det förstås bedrägeri, men det var ju inte det det handlade om heller.


    I försäkringsavtal för sakförsäkringar (tex bilförsäkringar) anges att försäkringen ersätter sakens återanskaffningsvärde vid skadetillfället. Att ta emot och behålla ett högre belopp än vad som anges i försäkringsavtalet är brottsligt.
    Exakt vilket brott då menar du ?

    Det finns inget speciellt brott som kallas försäkringsbedrägeri i lagen utan det faller under beteckningen bedrägeri. Just detta fallet regleras i första hand i 1§, kap 9 brottsbalken.


    Lagtext är inte alltid lätt att förstå. Wikipedia beskriver försäkringsbedrägeri så här:
    Nej, det är uppenbart, men du kanske kan fråga en advokat eller jurist så dom kan förklara för dej hur det fungerar ?

    Ingenting i wikipediasidans text ger dej stöd för dina påståenden dessutom.

    Du beskriver att han fullt medvetet tog emot en större ersättning än vad hans bil var värd, behöll alla pengarna och köpte en nyare värdefullare bil än den gamla, samt fick 8000kr över.

    Hoppas det är förklaring nog.
    Det du har svårt att förstå är att det inte finns ett absolut värde för "vad bilen är värd", det beror på oerhört många parametrar, försäkringsbolaget har gjort en bedömning av aktuell bil baserat på modell årsmodell och skick (efter besiktning) och föreslår baserat på det en ersättning, han föreslår inte ens ett värdet utan godtar bara deras bud, tror du ens i din vildaste fantasi att det skulle vara ett brott ? Exakt vad skulle vara ett brott ? vad är rubriceringen ?

    Och om du nu på riktigt tror det är brottsligt, tror du en åklagare skulle ta upp det ? ..Tror du det skulle kunna bli fällande dom ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Det blev 20k, jag tackar för all info som jag fick här.

    2 användare gillar detta inlägg



  19. #39
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Enade vi stå, söndrade vi falla!

  20. #40
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av DanielSaabSthlm Visa inlägg
    Det blev 20k, jag tackar för all info som jag fick här.
    3k mer än du betalade. Det var helt klart ett bra köp i alla fall! Fick du med vinterhjulen?
    Berätta gärna vad du köper istället.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Saab 900 T16 Coupé Inlösen
    Av mojjet16 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 16:51
  2. Eventuell inlösen
    Av jimmy1975 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 19:22
  3. Inlösen av ng900 SET -97.
    Av Mafnus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 05:57
  4. Inlösen A50 -97
    Av Cornsnake i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 03:12
  5. Inlösen av og 9-3 Turbo...
    Av 900 Micke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 16:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •