Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Blåtands-handsfree NG9-3 2005

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Då får man köpa en saabaux först.

  2. #22
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Angående prestanda och funktioner.
    Original eller bra?
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Då får man köpa en saabaux först.
    Anade nog det, ja...
    Frågan blir väl hur viktigt det är att hålla bilen "original" vad gäller utseende, men ändå ha en stereo/audio/navi/bt-hf funktionalitet som innevarande millenniums krav/möjligheter.

    Denna "original" hf är onekligen skapligt diskret. Det gäller Saab-aux oxo.

    Men även om man har en Denso huvudenhet med navi samt en och annan fiffig funktion, så är de "modernaste" kartorna typ 5år gamla, minst! Verkar bara gå att köpa från inofficiella utländska leverantörer, av okänd status...

    Det går säkert att leva med.

    Men frågan är om inte en diskret modern huvudenhet med "alla" moderna funktioner som tex Spotify, Wayze, Apple CarPlay & Android Auto är ett bättre val för många.

    Ett exempel.
    https://www.brl.se/sv/artiklar/kenwo...-7018dabs.html
    Det finns billigare och dyrare alternativ...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #23
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jo, men 6000 spänn, och sen ytterligare pengar på monteringssats och rattknappsstyrning. Nja, de pengarna kan man lägga på soppa istället (eller varför inte nått kul prestandahöjande).

  4. #24
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Visst det är en bra aspekt.

    Men om man inte börjar jämföra med annat skoj, utan bara tänker på billjudet med tillhörande funktioner...
    Och inte har navi i sin og9-5 men vill ha:

    Spotify istf Saab-kassett,
    Saab music rally 4&5.jpg

    waze istf Saab-kartan,
    Saabkartan 001.jpg

    HF istf Saab telefonkort och telefonkiosk...
    Saab telefonkort Saab 900 001.jpg

    osv

    Hur är det med alla här som uppgraderar chassin, bromsar, motorer, stolar osv behåller de en original kassettstereo? Eller finns det några standardlösningar för den som vill ha moderna funktioner. Vad funkar bra i 9-5:an? Det kommer ju nya modeller hela tiden. Vad funkar bra som har
    • DAB+
    • Android Auto
    • Apple CarPlay
    • Spotify
    • Bluetooth
    • Waze
    • och gärna Backkamera

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    var faktiskt inne hos brl och klämde på dubbeldins i somras.

    jvc skulle visst hålla bra kvalitet förutom Alpine då förstås.

    Ett stort problem är nightpanel då man endast har ett dimläge på huvudenheten.

    Personligen kör jag med min mobil plus brodit fäste och det blir i princip samma som en multimedieenhet.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #26
    Som nån som kör eftermarkandsstereo så hade jag kollat på Kina alternativen, de har blivit ruskigt bra å stödjer både android auto å Carplay. Sitter själv på en Pioneer sph-da120 och de finns massa funktioner att önska...så den kommer bytas ut

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Jag fortsätter la på denna tråd....

    bilen i fråga är en 9-3 2005 med Tel2 - alltså integrerad biltelefon med separat SIM i bagaget.


    jag har precis som Mr.O köpt https://webshop.saabparts.com/9-5-ge...sfree-kit-sedk och en standard adapterkontakt.

    jag är rätt säker på att den kontakten saknas i min bil pga då Tel2.


    så då är frågan. Hur fasen löser jag detta?

  8. #28
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ouch, hm, har du kollat om kontakten finns?

  9. #29
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ouch, hm, har du kollat om kontakten finns?
    Japp. rev ner hela jävla inredning kändes det som., handskfack, Sidopanel vid fötterna passagerare, ICM, ACC panel, Mugghållare (skulle ändå bytas)

    inte en kontaktjävel i sikte...

    glodde igenom elschemat och med telefon i bilen så sköter Telematik enheten allting och kör sedan vidare infon via fiber.

  10. #30
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nää, enligt kopplingsschemat så verkar ju anslutningskontakten finnas även om man har telematik?
    Den skall ju sitta rakt bakom ACC-panelen. ganska liten sak. På min 2005a var den dessutom väl inlindad i installationstejp så man fick leta och gissa lite.

  11. #31
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nää, enligt kopplingsschemat så verkar ju anslutningskontakten finnas även om man har telematik?
    Den skall ju sitta rakt bakom ACC-panelen. ganska liten sak. På min 2005a var den dessutom väl inlindad i installationstejp så man fick leta och gissa lite.
    Nja är svaret

    det står att det ska sitta en kontakt i komponentförteckningen.

    kollar man schemat så finns det en kontakt, men alla ledningar till den (och kontakten) är markerade CV.

    på 4D däremot går ledningarna inte till kontakten utan direkt till REC och sen vidare till telematik enheten.

  12. #32
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    För att installera en sådan här:

    har jag nu köpt
    ...
    Är sugen på att skaffa samma 12822898 kit, hur gick det med din installation? Fick du ordning på firmware-uppdatering och A2DP? Hur fungerar allt och vilka funktioner finns?

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Hej Har installerat en CC 9060 i min Saab 9-3 2006. Allt verkar funka men jag hör inte mycket när dom jag ringer upp svara. låter som en extremt dålig högtalare med knaster och allt. Dom hör mig som om jag sitter i ett stort rum men dom hör allt jag säger. Jag använder den interna micken i bilen.
    Jag har en MOTO G plus telefon.
    Någon som kanske har en ide varför ljudet blir så extremt dåligt?

    MVH Jonny

  14. #34
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Vilket ljud är dåligt? Är det ljudet du hör av de som ringer dig eller är det de som du ringer som klagar?
    Om det är dåligt ljud för de som du pratar med så skulle jag kolla hur mikrofonen är ställd. Jag är rätt övertygad om att det är samma princip som i og9-5:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ree-i-og9-5-06

    Nu läser jag igen och inser att det är tvärtom, alltså att du hör dåligt. Det är inte problemet för mig, har du kopplat rätt? När du ringer skall det stå "TELEFON" i SID och annat ljud skall tystna.

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Ja det går över i telefon samt att allt ljud från stereon tystnar. Det satt en gammal Nokia i innan. Typ HF-5. Jag köpte VDA BURY CC9060 kabeln från skyddet och kopplade in. Det är ordentliga störningar när dom pratar. Jag ska ta och titta på micken om den är i passivt läge men just ljudet från dom som pratar funderar jag på varför det är dåligt. Det var inte lönt att koppla in tech 2 heller. sen ubndrar jag om jag måste programera rattknapparna så dom funkar med 9060-in.. Många frågor haha.

  16. #36
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Rattknapparna kommer aldrig att funka, tyvärr, de är bara för den inbyggda telefonen, om man har en sån.
    Mr. O har ju vänligen gjort ett kopplingsschema som du ser här innan i tråden. Kontrollera att det är kopplat på det viset.

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Kabeln jag köpte från Skyddet hoppas jag är ok och rätt kopplad.
    https://skyddet.nu/produkt.php?id=4468&meny_id=43
    Funderar på om det kan vara så att högtalaren är kass. Eftersom CCn med den kabeln bara fungerar som mono på panel högtalarna. MEn ljudet fungerar fint i bilen så.. Får kanske ta och uppdatera den en sväng.
    Senast redigerat av JonnyM den 2019-03-03 klockan 19:37.

  18. #38
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Kolla över I kopplingen enligt schemat här över. Har du trasiga högtalare kan jag lova att du skulle höra det långt innan du tog emot ett samtal...

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Hallo igen.. Det visade sig efter en hel del tester att radiodelen i min bil inte fungerade som den skulle. Jag köpte en ny från en 06a på skroten och nu funkar allt som det ska
    Nu ska jag testa på min sambos. hon har bara tel0 i sin 9-3 06 SC. Får se hur jag ska göra där..

  20. #40
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister Visa inlägg
    Är sugen på att skaffa samma 12822898 kit, hur gick det med din installation? Fick du ordning på firmware-uppdatering och A2DP? Hur fungerar allt och vilka funktioner finns?
    Status quo. Tyvärr har inte detta projekt hunnits med ännu.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Rattknapparna kommer aldrig att funka, tyvärr, de är bara för den inbyggda telefonen, om man har en sån.
    Mr. O har ju vänligen gjort ett kopplingsschema som du ser här innan i tråden. Kontrollera att det är kopplat på det viset.
    Jag är ganska säker på att kopplingsschemat är riktigt. Men jag har som sagt inte testat det.

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Som nån som kör eftermarkandsstereo så hade jag kollat på Kina alternativen, de har blivit ruskigt bra å stödjer både android auto å Carplay. Sitter själv på en Pioneer sph-da120 och de finns massa funktioner att önska...så den kommer bytas ut
    Jag tänker numera så oxo. Märkesvaror med extra allt kostar säkert 10-20000kr. Lite väl mycket för de flesta. Men kineserna bygger ju no-name enheter med "alla" funktioner för nästan inga pengar alls. Typ CIRKA 2000kr. Skulle tro att det tom kan vara så att det både är billigaste OCH bästa alternativet. "Folk på nätet" verkar nöjda. Har du skaffat något ännu amazinjoey?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •