Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Renovera låskista? NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Renovera låskista? NG9-3

    9-3, MY05

    Jag har problem med spontanlarm och fått hjälp av väldigt trevlig forummedlem med Tech2 att konstatera att källan är låskistan i bakdörren, har efter tips gett den ett par duschar med smörjmedel (i de små öppningar man hittar) och den har blivit klart bättre av detta men kärvar fortfarande i omgångar.

    Har kikat runt lite och att byta den är kanske lite pilligt men klart möjligt, men har någon "fixat" sin låskista istället för att byta?
    Senast redigerat av djac93 den 2018-09-18 klockan 08:12.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Det är inte bagageluckan på en kombi du menar? Den fixade jag. En (den enda?) lödningen var gjord med minimalt med tenn och hade släppt. Bara att löda om.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    336
    Citat Ursprungligen postat av djac93 Visa inlägg
    9-3, MY05
    Har kikat runt lite och att byta den är kanske lite pilligt men klart möjligt, men har någon "fixat" sin låskista istället för att byta?
    Jag har lagat en hel del låskistor och hittills har inte problemet återkommit. Det har varit på bl a MY03, 04, 05, 06 och 11 så alla verkar mer eller mindre lida av det trots att kistorna uppdaterats under åren. Jag var rätt säker på att jag tagit bilder men hittade dom inte. Googlade nu och hittade en fin guide. Den enda skillnaden mot hur jag brukar göra är att jag brukar gå över lödningarna närmast motorn med lödkolven. Det verkar dock som att de i guiden inte gör det och är nöjda ändå.
    http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=307377

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av Skyldig Visa inlägg
    Jag har lagat en hel del låskistor och hittills har inte problemet återkommit. Det har varit på bl a MY03, 04, 05, 06 och 11 så alla verkar mer eller mindre lida av det trots att kistorna uppdaterats under åren. Jag var rätt säker på att jag tagit bilder men hittade dom inte. Googlade nu och hittade en fin guide. Den enda skillnaden mot hur jag brukar göra är att jag brukar gå över lödningarna närmast motorn med lödkolven. Det verkar dock som att de i guiden inte gör det och är nöjda ändå.
    http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=307377
    Tack, så enligt denna tråden verkar det vara ärgade anslutningar (till motorn) som är problemet, stämmer det med din erfarenhet?

    - - - Uppdaterad - - -

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Det är inte bagageluckan på en kombi du menar? Den fixade jag. En (den enda?) lödningen var gjord med minimalt med tenn och hade släppt. Bara att löda om.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    I mitt fall är det vänster bakdörr, men kan ju mycket väl vara samma problem i grunden.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    336
    Citat Ursprungligen postat av djac93 Visa inlägg
    Tack, så enligt denna tråden verkar det vara ärgade anslutningar (till motorn) som är problemet, stämmer det med din erfarenhet?
    Ja, precis.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Är igång nu och har fått problem, efter att ha särat kistan och jobbat på oxiden så funkar den inte, ingen rörelse i motorn alltså.

    Har mätt över motorstiften när den är delad och där kommer ingen ström alls när de andra motorerna går, har mätt resistans mellan motorkontakterna och stiften i kontakten och bägge har kontakt med något stift.

    Kan det vara ngt i elektroniken som har märkt att jag kopplat ifrån och därför kopplar bort den dörren?

    Någon säkring?
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Kontrollert sikring #6 (og #21) i bakre elsentral (REC) og målt spenning på den (disse)?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Kontrollert sikring #6 (og #21) i bakre elsentral (REC) og målt spenning på den (disse)?
    Tack, bägge är hela, kopplade ur batteriet ett tag men detta hjälpte inte heller.

    Detta var stressigt, vill inte sätta samman allt igen utan att det funkar..
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av djac93 Visa inlägg
    Tack, bägge är hela, kopplade ur batteriet ett tag men detta hjälpte inte heller.

    Detta var stressigt, vill inte sätta samman allt igen utan att det funkar..
    Och..

    Ingen spänning på 6, men full spänning på 21.

    Mätte också 7 eftersom den dörren fungerar och där är det c:a 4,5v.

    Känns som om detta är problemet?
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Fungerer vindu ned/opp som normalt på denne døren? Det styres jo av samme modul, og i så tilfelle er kommunikasjonen mellom BCM og den OK (mht. vindu i alle fall).

    EDIT: ser først nå at du jobber videre med saken . Har du tatt ut sikring #6 og målt i begge punktene i holderen?
    Senast redigerat av Norrbagge den 2018-09-16 klockan 13:17.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Fungerer vindu ned/opp som normalt på denne døren? Det styres jo av samme modul, og i så tilfelle er kommunikasjonen mellom BCM og den OK (mht. vindu i alle fall).

    EDIT: ser først nå at du jobber videre med saken . Har du tatt ut sikring #6 og målt i begge punktene i holderen?
    Fönsterhiss fungerar!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av djac93 Visa inlägg
    Fönsterhiss fungerar!
    Och japp, jag mätte i säkringarnas hållare:

    "Ingen spänning på 6, men full spänning på 21.

    Mätte också 7 eftersom den dörren fungerar och där är det c:a 4,5v."
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Her er det noe som "skurrer". #6 og #7 (og 4, 8 og 10) skal alle få spenning fra samme kilde, som er fra batteriet via MAXI-sikring #29 i elsentralen (UEC) i motorrommet. Er målingene dine mot et godt, avisolert punkt på chassis - og med meteret på likespenning (DC)?

    TILLEGG: REC #21 får batterispenningen via UEC #37, så kontrollér også spenningen på #29 og -37 mot batteriets minuspol.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2018-09-16 klockan 13:39. Anledning: Tillegg
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Her er det noe som "skurrer". #6 og #7 (og 4, 8 , 10, 11, 25 og 26) skal alle få spenning fra samme kilde, som er fra batteriet via MAXI-sikring #29 i elsentralen (UEC) i motorrommet. Er målingene dine mot et godt, avisolert punkt på chassis - og med meteret på likespenning (DC)?

    TILLEGG: REC #21 får batterispenningen via UEC #34, så kontrollér også spenningen på #29 og -34 mot batteriets minuspol.
    Väldigt, väldigt märkligt, började om för att bekräfta och nu är där spänning på #6 och nu snurrar också motorn.. jag har faktiskt ingen aning om varför för det enda jag gjorde var att satte mig och läste på i WIS

    Hur som helst, ett steg framåt är det och jag ska nu försöka sätta tillbaks medans det fungerar..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av djac93 Visa inlägg
    Väldigt, väldigt märkligt, började om för att bekräfta och nu är där spänning på #6 och nu snurrar också motorn.. jag har faktiskt ingen aning om varför för det enda jag gjorde var att satte mig och läste på i WIS

    Hur som helst, ett steg framåt är det och jag ska nu försöka sätta tillbaks medans det fungerar..
    Kan det förresten vara att dörrsidan inte var inkopplad när jag testade tidigare?
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  14. #14
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Det skulle man ikke tro. Uten belastning er jo sannsynligheten større for å måle (full) batterispenning, så OM du nå måler batterispenning også på REC #7 peker vel det heller mot målemetode - eller en underlig form for kontaktfeil (glapp).

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det skulle man ikke tro. Uten belastning er jo sannsynligheten større for å måle (full) batterispenning, så OM du nå måler batterispenning også på REC #7 peker vel det heller mot målemetode - eller en underlig form for kontaktfeil (glapp).
    Jag tänkte likadant så därför gjorde jag om testet, när dörrsidans två kontakter inte är inkopplade är det ingen spänning på den relaterade säkringen, #6 i detta fallet, men så snart jag kopplar in dessa så kommer spänningen och låset fungerar då också.

    Norrbagge - TUSEN tack för din hjälp och att du engagerade dig, det var dina ledtrådar som fick mig att gå vidare!

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av djac93 den 2018-09-16 klockan 14:43.
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Kan man få en sammanfattning och ev bilder upplagda?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Kan man få en sammanfattning och ev bilder upplagda?
    Självklart, bra idé, vet dock ännu inte om jag har uppnått målet, det får tiden utvisa.

    Sammanfattningsvis så har jag haft problem med att bilen larmar utan anledning, speciellt under vinterhalvåret, denna fina sommar har problemet varit bort men återkom nu ett par gånger och jag bestämde mig för att försöka fixa.

    Har fått hjälp av forummedlem att med hjälp ev Tech2 konstatera att källan alltid är dörren vänster bak och låst mig till att det förmodligen är glapp i låskistan, bestämde mig därför för att prova att laga denna.

    Jag tittade på denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=cAhoQtGszcY&t=270s
    Följde denna för att reparera låskistan: https://www.saabcentral.com/forums/s...d.php?t=307377

    Att få loss dörrsidan var enklare än jag trodde, ta av täcklisten på handtaget, börja nerifrån och haka av uppåt i den ände som är neråt, därefter gick det ganska lätt. För in något i plast och hitta ett av fästena i nedankant och bänd loss detta, därefter använde jag händerna för att inte riskera skador, bara dra ut tills sidan hänger i ovankant, lyft då av den uppåt.

    Därefter ska man lossa de två kontakterna, i mitt fall satt de ganska hårt men med hjälp av en skruvmejsel gick de att bända av.

    Bakom dörrsidan sitter ett foamskydd, detta är limmat mot plåten med en ganska tjock fog, jag tog en smal hobbykniv och skar i fogen, försöker man dra i foamen går det sönder. Jag tyckte det var ganska enkelt att skära loss den utan att skrapa färgen.

    Följer sedan youtubevideon för att få ut låskistan via dörrhandtagshålet och guiden på Saab Central för att fixa kistan. Detta med ett undantag, den svåraste skruven till handtaget är den översta, i detta fallet överst till vänster. Jag fick inte metoden i videon att funka men kom på att om man tar av den röda reflexen och använder hålet därunder är det möjligt att få in en hylsa på förlängare, dock blir vinkeln lite svår men genom att byta till en 11-hylsa (är en 10a) så kunde muttern röra sig i hylsan och gick på.

    När man sedan monterat ihop kistan ville jag gärna testa så den funkar och där upptäckte jag (som ni säkert sett) att i mitt fall var man tvungen att ansluta dörrsidan för att få ström till kistan.

    Tog mig, med lite utsvävningar på internet, c:a 3 timmar. Skulle jag göra det igen kan man nog räkna med halva tiden.
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Uppdatering

    Operationen lyckades men patienten avled...

    Idag spontantlarmade bilen igen och mao hjälpte inte min renovering av låskistan, blir att hitta en från en skrot, surt.
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  19. #19
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Du er helt sikker på at det er samme døren? . NG9-3 kan være litt «så där» hva gjelder dørlås (også).
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Du har en poäng, nej det kan jag inte vara. Jag har ingen Tech2 men det är bara denna dörren som larmat tidigare så det var mer en bedömning att det inte var så sannolikt att en annan skulle börja samtidigt.
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta låskista bakdörren NG9-3
    Av SirMacke i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-08-06, 14:19
  2. 5 eller 7 -stift låskista NG9-3
    Av Yeel i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-06-13, 16:09
  3. [LÖST] Demontera låskista baklucka OG9-5 SS
    Av Glader9991 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •