Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: LED eller Xenonkonvertera halvljus på NG9-3?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -

    LED eller Xenonkonvertera halvljus på NG9-3?

    Går i banorna att konvertera halv + dimljus på min 2004 9-3ss.

    Är medveten om att det är olagligt och många ogillar det men iom att det sitter linser på halvljuset är jag beredd att prova då original halogen är under all kritik.

    Någon som har erfarenhet av något av alternativen? Läst mycket om strul med båda men vet även att många lyckats.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Jag är egentligen väldigt mycket emot efterkonverterade xenonljus. Men jag tänka mig vissa undantag.

    T.ex är just varianten med halogen och projektorlins en sådan. Dels för att just den kombinationen faktiskt är enbarmligt dålig. Och sedan naturligtvis för att projektorlinsen gör att det inte alls blir samma stickljus som vid konvertering av en ren reflektorarmatur. Om man sedan ser till att verkligen sköta den manuella ljuslängdsregleringen om man har tung last bak, så kan det väl vara ok. Och det blir ju samma sak med LED-lampor.

    Fördelen med LED-lampor är att du inte behöver någon klumpig ballast som direkt avslöjar att original är utbytt. På min ng9-3 gjorde jag aldrig någon sådan operation. Jag har däremot provat xenonkonvertering på en annan bil med H7 halogen + projektorlins. Ljuset blev väl inte fantastiskt bra, men många ggr bättre än stearingljuset som satt där tidigare. I det fallet krävdes ett nytt fästklips att låsa fast lampan med. Det var det enda. Förutom xenon-satsen förståss. Det borde väl vara något liknande på ng9-3.

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Jo det är just projektorlinsen som jag hört skall vara förmildrande.

    Blir nog xenon då lite googling visade att led skall vara rätt värdelöst i jämförelse.

    Återstår att se om jag punga ut 900 för xenonkungens eller kollar runt efter billigt ebaykit som är vettigt.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-28 klockan 17:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    LED ger bra ljus direkt framföre bilen men inte långt bort.

    Ang xenonkit så har jag i många år köpt dom billiga 150-200kr xenonkit man hittar på ebay, funkar helt okej, funkar ungefär et år eller 2 för dom börjar och lägga av, da är det bara at köpa et nytt.

    Man får många ebay xenonkit för tex priset av 1stk från xenonkungen, som egentligen är ungefär, eller samma sak som det från ebay, bara i någon mer fancy låda..
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  5. #5
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    IMO anser jag det vara skamligt att prångla ut skräp som dels är skräp, dels olagligt att använda på offentliga vägar
    och som gör att man måste antingen montera ur dom vid varje besiktning eller vara nervös.

    Förutom ljusbilden där man riskerar att blända mötande trafik riskerar man störningar på bilens elnät.

    Litet läsning i ämnet. På Engelska visserligen men ändå:

    http://www.danielsternlighting.com/t...nversions.html

    2 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Konvertering halvljus 9-3NG

    Vet att det finns åsikter om detta är rätt eller fel men inser att mitt halvljus är bedrövligt och känner inte för att köpa nya strålkastare för 5000 som bara delvis löser problemet.

    Funderar därför på att konvertera, troligtvis till Xenon, verkar enklare och mest prisvärt, eller kanske LED om det finns starka argument för detta.

    Vad jag fått för mig efter att läst runt så kan man få till en hyfsad ljusbild genom linsen och jag tänkte att om man väljer 4300K bör färgen också bli ganska lik en halogen.

    Nu är jag nyfiken på folks erfarenheter, stämmer ovanstående, något jag ska tänka på/se upp för, konkreta tips på produkter som passar bra?

    Erfarenheter från bilprovningen?
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    44
    Jag råkar veta att ett försök av xenonkonventering av halvljuset på en NG9-3 fungerade alldeles utmärkt; både till resultat och hos besiktningen.

    Ballasterna får plats inne i lyktorna så det enda som vittnar om modifikation är kabeln som går in i respektive lykta (man kan säkert gömma denna snyggt) som jag har för mig används för hjälpström vid lampans uppstart. Finns kit utan ovannämnda kabel också, men då rekommenderas användning av relä. Kittet som användes ovan är en sådan 'speedstarter no canbus fault extreme deluxe bla bla'-historia som ändå ger felmeddelande om att halvljuset är ur funktion ganska frekvent.. Det är dock en ganska ok tradeoff med tanke på vilket lyft ljuset får.

    Det verkar som om man är noga med att rengöra lyktorna, ställa ned ljuset med ljusvredet vid last och ser till att ljudbilden är rätt justerad, så bländar det väldigt minimalt. 'du bländar mig'-ljustuten har ej ökat efter konverteringen. Kan utan tvivel säga att en MB w204 med ILS får betydligt mer blinkningar. Det kan väl, å andra sidan, bero på att halvljuset i den är betyyyydligt kraftigare.

    Mig veterligen är det 4300K som gäller för bäst ljus, men också för Iom-look, som iaf jag anser nödvändig.

    Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
    Senast redigerat av RSJ80 den 2018-09-18 klockan 03:38.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Tack, jag beställde ett kit på Xenonkungen, 4300K och 40W. De sa, såklart, ungefär samma sak och det verkar ju väldigt lätt att installera. Likaså ska det vara enkelt att gå tillbaks till halogen om man skulle vilja eller bli uppmanad av bilprovningen.

    Får man ett normalt halvjus som inte bländar andra så ser jag heller inga moraliska problem, detta förbättrar ju situationen för alla i trafiken.

    När jag fått och installerat gör jag en återkoppling här.
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det låter bra det. Blir det före och efter bilder är det ännu bättre
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Det bästa är om man kan låsa kamerainställningarna manuellt mellan gammalt ljus och nytt ljus. Annars kommer kameran att kompensera en del för skillnaden med sin automatik.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Lite ot men jag körde h1r lampa xenon i min 9000 blända inte ett himla alls. Finns även h7r som jag hivat i firmabilen och ingen sagt nåt ännu


  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Ok, här kommer en uppdatering, med några bilder som kanske inte riktigt är så bra som de borde..

    Men som sagt, beställde kitet (art nr 120743) från Xenonkungen och det såg ju ganska ordentligt ut, inkopplingen är mycket enkel, man stoppar i stift i den befintliga kontakten och låter kablarna gå ut om och vända i ballasten, det är det hela. På bilderna nedan ser ni kit, inkopplingsanvisning och lampa-ballast samt en lite närmare bild på den delen som ska sitta i lamphuset. Glöm inte beställa den H7-adapter som behövs till SAAB. Jag ringde och fick tips, telefonhjälpen funkade bra.

    Höger sida kom jag enklast åt genom att ta bort luftfiltret, det lät mig också gömma både ballast och kablar vid sidan om och under luftfiltret, det som syns är kablarna som går ut genom ett uppklippt hål i gummikåpan.

    På vänstersidan ligger det ju naturligt gömt under batterikåpan.

    Så till resultatet, jag är mycket nöjd så här långt, upplever ljuset som nästan i nivå med en nyare bil med xenon, jämför jag med vår MB GLK så är det något sämre men klart bättre än jag hoppats på. Som ni ser på bilderna nedan, mot garageporten, så verkar ljusbilden bli bra, ingen reaktion från mötande bilister ännu. Alla ljusbilder tagna med samma inställningar, tid 1/50 bländare 6,3 ISO3200 och 20mm objektiv.

    Gjorde ett försök att fotografera hur den lyser upp vägen men med halogen blir det i princip bara svart, med Xenon syns vägen i alla fall.

    Ser att bilderna verkar hamna i oordning men jag hoppas ni kan klura ut vad ni ser iaf.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av djac93 den 2018-09-23 klockan 12:34.
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Hur är det med felmeddelande?
    Dyker det upp något eller tycker bilen det är helt OK?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Inga felmeddelanden.

    Under monteringen när jag testade så var det nog lite glapp vid ballasten, lampan tändes då inte och då fick jag felmeddelande, sedan dess inget!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-28 klockan 17:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    LED konvertera halv eller helljus? - ng9-3 ss -07

    Hej, köpte nyss en ng9-3 -07 och håller på att fixa belysningen på den.

    Fick idag hem min ledramp och väntar nu på lampor till följande.
    All innerbelysning,bakluckebelysning,positionsljus och hel/halv.

    Planen från början var att sätta mina Ledson Xtreme focus 2 som halvljus främst då det rent estetiskt ser bättre ut med vitt ljus i halvljuset kombinerat med vitt positionsljus, men också för att jag inte "behöver" det extra ljuset i helljuset pga min led ramp.

    Men efter att ha läst runt lite så verkar det lite riskt stt köra runt led led halvljus då risken att bli stoppad är extremt mycket större.

    Finns det något jag kan göra för att få vita halvljus bara pga det estetiska och sen köra xtreme focus 2 i helljusen ustället?

Liknande ämnen

  1. Led eller xenon konvertera halvljus från halogen OG9-5
    Av Gyllis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2021-10-18, 22:25
  2. Xenonkonvertera NG9-3?
    Av Jake95 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2019-01-03, 22:19
  3. Kan man Xenonkonvertera OG9-5 -00
    Av Olli123 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-01-31, 08:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •