Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Bil som låter mycket? NG9-3 SS

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -

    Bil som låter mycket? NG9-3 SS

    Har en Saab 9-3 Sportsed 2003 som jag upplever som högljudd. Köpte bilen begagnat i höstas och har gått utan problem sedan dess - men reagerade direkt när den kördes hem att den var överdrivet högljudd. Upplever ett ”trummande” ljud från vad jag tror är däcken - men kan lika gärna vara från datorn. Har haft bilen på besiktning nyligt samt även verkstad (för andra saker) men inte haft något som sagt till.

    Så, jag undrar; är Saab överlag en bil som låter mycket? Är det turbon som höjer ljudet eller är det något knas med däcken? Kanske för dåligt åtdragna exempelvis.

    Har även upplevt att en eller annan kollat när man kört på gatan, så tänker att det kanske även låter utåt - men har dålig koll själv.

    Någon med ett hum om vad det kan vara?

    Tycker att ljudet är svårförklarat, men även sambon anser att den låter mer än andra bilar. Vi körde Volvo tidigare.

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Vilket skick är däcken i? Kan du se någon utbuktning eller gummi som saknas/skador?
    Sitter de med rätt rotationsriktning (om de har någon?)
    Rätt däcktryck? Provat att höja/sänka däcktrycket?
    Vad händer om du sätter framdäcken bak och vice versa?

    Ökar ljudet med hastigheten oberoende på vilken växel som ligger i eller om du frikopplat, eller följer ljudet motorns varvtal?
    Går det att säga från vilken ände du tror att ljudet kommer?
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-02-18 klockan 22:08.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Vilket skick är däcken i? Kan du se någon utbuktning eller gummi som saknas/skador?
    Sitter de med rätt rotationsriktning (om de har någon?)
    Rätt däcktryck? Provat att höja/sänka däcktrycket?
    Vad händer om du sätter framdäcken bak och vice versa?

    Ökar ljudet med hastigheten oberoende på vilken växel som ligger i eller om du frikopplat, eller följer ljudet motorns varvtal?
    Går det att säga från vilken ände du tror att ljudet kommer?
    Det låter oberoende varvtal och inget som påverkas av växling, utan ljudet ökar i takt med att bilen ändrar hastighet. Och då pratar jag inte om själva motorljudet. Vill väl påstå att ljudet kommer bakifrån, men svårt att säga.

    Däcken blev ditsatta innan bilen köptes i höstas, men har inte kollat på dem. Lufttryck är bra. Däremot sa någon annan att det kunde bero på att däcken är dåliga - men kan inte tänka mig att ljudet ska påverkas så mycket av det. Får oftast höja stereon väldigt högt när jag kör, vilket är sådär när ljudet tar över på så vis inuti.

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Det låter som att du inte riktigt har koll på vilket skick de är i. Då kan det ju vara en bra start att kolla på däcken rent visuellt för att utesluta uppenbara fel. Är de konstigt slitna, t.ex. mer slitna på insidan än utsidan, så kan man misstänka att bilens upphängning behöver en översyn (byte av någon bussning t.ex.). Kolla rotationsriktningen också. Har du t.ex. V-format mönster kan det låta en del om de går "baklänges".
    Har du dessutom möjlighet att hissa upp bilen och snurra på däcken för att se om de ser konstiga ut är det så klart bra. Bara att sikta i linje med utsidan på däcken och ge dem en skjuts för att se om de "hoppar" upp och ner.
    Balansering kostar inte så mycket, och det går ju att testa oblanas på däcken genom att flytta runt dem på bilen och se om ljudet följer med.
    En sak till, anliggningsytan mellan fälg och bromsskiva bör vara så ren som möjligt så att däcket inte hamnar snett. Enklast att skrubba rent med en stålborste eller grov rengöringssvamp och lite bromsrengöring som löser upp ev. smuts och olja.

    Sen finns det ju andra saker som slitna bromsskivor, slutkörda bromsbelägg och annat som kan väsnas. Testas enklast genom att lägga foten på bromsen och se om ljudet försvinner eller rent av blir värre.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-02-18 klockan 23:24.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Det låter som att du inte riktigt har koll på vilket skick de är i. Då kan det ju vara en bra start att kolla på däcken rent visuellt för att utesluta uppenbara fel. Är de konstigt slitna, t.ex. mer slitna på insidan än utsidan, så kan man misstänka att bilens upphängning behöver en översyn (byte av någon bussning t.ex.). Kolla rotationsriktningen också. Har du t.ex. V-format mönster kan det låta en del om de går "baklänges".
    Har du dessutom möjlighet att hissa upp bilen och snurra på däcken för att se om de ser konstiga ut är det så klart bra. Bara att sikta i linje med utsidan på däcken och ge dem en skjuts för att se om de "hoppar" upp och ner.
    Balansering kostar inte så mycket, och det går ju att testa oblanas på däcken genom att flytta runt dem på bilen och se om ljudet följer med.
    En sak till, anliggningsytan mellan fälg och bromsskiva bör vara så ren som möjligt så att däcket inte hamnar snett. Enklast att skrubba rent med en stålborste eller grov rengöringssvamp och lite bromsrengöring som löser upp ev. smuts och olja.

    Sen finns det ju andra saker som slitna bromsskivor, slutkörda bromsbelägg och annat som kan väsnas. Testas enklast genom att lägga foten på bromsen och se om ljudet försvinner eller rent av blir värre.
    Bromsskivor och belägg fixades på verkstaden senast, så där ligger inte problemet. Men ska absolut slänga ett öga på däcken. Tack!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Jag gissar på ett hjullager.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Lösa hjulskruvar är också tänkbart. Men det brukar lösa sig med ett fälgkors.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Jag gissar på ett hjullager.
    Är inte det något man borde uppmärksammat vid besiktning eller vid byte av bromsbelägg?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Hade ett dåligt hjullager och det gav ett dovt ljud som blev riktigt tröttsamt i längden. Men så högljutt var det inte (fast det kanske varierar). Jag har också haft snedslitna däck med klackar och det lät mer högljutt och fasligt opremium! Otroligt trist, förstörde hela körupplevelsen. Det var helt underbart att få på nya fräscha däck
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Jkmforsberg Visa inlägg
    Är inte det något man borde uppmärksammat vid besiktning eller vid byte av bromsbelägg?
    Nej, eftersom det inte glappar nånstans.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Jag har hört någon stanns att vissa typer av däckmöster inte passar med saabar, och i o med det låter de som rena rama jävla jet plan och förjävligt(upplevt det i en kompis 9-5 aero, då han hade/har sådanna däck) kommer inte ihåg vad det för däck eller så. Men kan höra mig för.

    Sen ska det tilläggas att jag inte är helt säker om han visste helt exakt vad han pratade om, men källan i botten är en känt bra. Sen kanske infon blev skum på vägen till mig.
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Jag har hört någon stanns att vissa typer av däckmöster inte passar med saabar, och i o med det låter de som rena rama jävla jet plan och förjävligt(upplevt det i en kompis 9-5 aero, då han hade/har sådanna däck) kommer inte ihåg vad det för däck eller så. Men kan höra mig för.
    Det jag har fått lär mig (även själv råkat ut för) är att problemet med däck med riktningsprofil är att OG9-5 inte trivs med sådan. Det bör vara asymmetriska däck. Det finns mycket att läsa om just detta om man söker.
    Sen vet jag inte om samma gäller 9-3 & NG9-5
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Hjullager har du ju fått som tips redan, ett klassiskt ljud.

    Även ett otätt/dåligt ihopsatt avgassystem kan skapa rejält oljud.
    Kan ni prata ostört inne i bilen eller överröstar oljudet konversationen?


    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Det jag har fått lär mig (även själv råkat ut för) är att problemet med däck med riktningsprofil är att OG9-5 inte trivs med sådan. Det bör vara asymmetriska däck. Det finns mycket att läsa om just detta om man söker.
    Sen vet jag inte om samma gäller 9-3 & NG9-5
    Pilformat menar du?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Det jag har fått lär mig (även själv råkat ut för) är att problemet med däck med riktningsprofil är att OG9-5 inte trivs med sådan. Det bör vara asymmetriska däck. Det finns mycket att läsa om just detta om man söker.
    Sen vet jag inte om samma gäller 9-3 & NG9-5
    Se där! då har jag fått svar exakt på varför!
    (jag suger på att googla och sen tycker jag det är roligare att prata med människor för man brukar lära sig mer än vad man frågade om!)
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Det är klart alltid mycket roligare att bolla med människor!
    Yes, det är pilformade däck som varit mycket problem tydligen. Om jag förstått det hela rätt så är det ofta bakvagn med resultat av snedslitna/vibrerande däck.
    Självklart gäller det att bussningar osv är i bra skick men åtminstone OG9-5 är överdrivet känslig mot detta
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  16. #16
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Intressant fenomen!
    Det som är ännu intressantare är ju varför det inte sker på andra däck, och om så är fallet att det gör det. Beror det då på att just pilformen i kombination med något gör att vibrationerna fortplantar sig, Eller hammnar de närmare någon form av självresonans.
    Nåja nåja. Nog med OT drabbel. kan ju starta en annan tråd eller återuppliva något länge dött!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    När jag frågade på en däckfirma så sa han att tystaste däcken fick man med däck med breda längsgående mönster. Inte pilformade däck.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Det finns väl knappt några däck med pilformade mönster kvar att köpa? Designen verkar vara lite utdaterad.

    Det är vanligt att det blir häl-tå slitage på insidan däcken om bakvagnen är sliten och/eller hjulinställningen är fel. Det gäller alla bilar men OG9-5 verkar vara ganska mycket mer känslig än snittet. NG9-3's bakvagn är betydligt mer robust så där är problemen mycket mindre.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Hade snedslitaget på en ng 9-3 som var väldigt litet sliten. Men däcken kanske var usla från första början, minns inte vad det var för några (mindre känt märke). Eller kanske hjulinställningen varit fel. De åkte iaf alla fyra och ersattes med däck som bilen förtjänade. Efter det blev körupplevelsen som den skulle (gick från usel till helskön) Så problemet kanske är litet generellt för ng 9-3, men det kan bli väldigt märkbart när man drabbas av det..
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    9-3 ss är inte världens tystaste bil. Jag hade själv en 2003 förut och den var inte helt tyst.
    Det kan tänkas vara lager eller något annat, men jag hade börjat med att kolla på däcken.
    När jag köpte min bil (2003:an) så hade tidigare ägare bytt samtliga 4 däck, till skräpdäck (billigt, med högljutt och livsfarligt i väta). Nya däck gjorde under.
    Jag tolkar det som att tidigare ägaren (eller en bilfirma?) bytt däcken innan ni köpte bilen? En 9-3 ss från 2003 kostar så lite så det är ju inte troligt att de slängde dit några premiumdäck. De kanske inte ens satte dit nya däck utan bättre begagnade av tveksamt märke.

    Att hjulen (inte däcken) inte skulle vara ordentligt åtskruvade tror jag du kan glömma. Det skulle vara synnerligen märkligt om de först var dåligt åtdragna och sen fortfarande var dåligt åtdragna efter verkstaden bytt bromsarna. Däremot är det ju väldigt lätt att kolla och om du har haft problemet sen i höstas och haft denna fundering så förvånar det mig att du vågat köra bilen överhuvudtaget utan att kolla det.

Liknande ämnen

  1. TOE V: 0mm / H:-5mm = mycket fel?
    Av Mackan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 16:45
  2. Hur mycket hk...??
    Av jörgen i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 21:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •