Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Bil som låter mycket? NG9-3 SS

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Före 2008 (07?) är det ju mindre ljuddämpning i 9-3 och det märks tydligt.

  2. #22
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    715
    Allt gummi som finns i en bil stelnar med tiden. Exvis gummibussningar och (naturligtvis) däck.

    Därefter är det som Bollman skriver om besparingar. Tillverkare gör "konkurrentvagnsanalyser"
    och kollar hur "illa" det är med andra märken. Därefter lägger man sig på en liknande nivå...

    Sedan är det det där med svenska vägar som pga vinterklimatet beläggs med grov asfalt
    vilket inte gör saken bättre.

    Det går ofta att "Eftertysta" en bil. Förutom bussningsbyte är min favorit glasull i täta plastpåsar
    som trycks in i resonansutrymmen som dörrar och under/innanför C-stolparna om man kommer åt
    från bagageutrymmet. Extra filtmattor i bagageutrymmet med tung gummimatta ovanpå.

    Man kan även förbättra genom att kleta på asfalt/Ljuddämpningsmassa i hjulhusen och det fungerar
    ett tag tills även den stelnar. Kommer man åt kan man lägga bitumenmattor ovanpå hjulhusen
    i innerutrymmet. Även dörrarnas plåtar kan beläggas med sådant, men svårigheten är att få det att fastna
    om man inte får plåten ren.

    Man får ner framför allt de högre tonerna i vägljudet på detta sätt. Därefter får man fundera på
    däcksprofilerna/fälgdiametrarna.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Hur gör du för att få glasullspåsarna helt täta?
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Har missat att skriva här. Men nu går det mot att byta till sommardäck efter en lång och överjävlig vinter.

    Många har nämnt hjullager, för en som inte är insatt - har det med bilen i sig att göra eller sitter det i däcket? Nu har jag ej sommardäck till denna utan ska köpa helt nya, så därav frågan.

    Någon annan undrade om vi kunde prata ostört i bilen eller om ljudet överröstade. Beror på, vill jag säga. Ljuder är inte stegrande eller ”låter som ett flygplan”, men tycker att det allmänt är en högljudd bil - men ljudet från vad jag gissar är däcken - uppkommer endast när bilen kommer upp i högre hastigheter. Lite som att den ”trummar på”, som jag nämnt innan.

    Jag har dock överlag dålig koll, så hurvida bra vinterdäcken som är på, faktiskt är, det vet jag inte. Däremot tråkigt att ha köpt nu bil begagnat och sen upptäcker med en massa småfel när man väl fått hem den.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Kolla den här tråd, var Frederik / 1941 har ljuddämpad en SS9-3
    http://forum.saabturboclub.com/showt...disolera-NG9-3
    Jag har gjort samma sak med hatthyllan och det dämpar ljudet ifrån bak. Även dämpad alla fyra dörrar.

    Men min erfarenhet är också att det är däcken som är absolut viktigaste faktor. Når jag testade min innan köp satt där slitna Continental Sport Contact 5. Och jämfört med den og9-3 jag var åkt i till förhandlaren var det ett inferno av ljud i SS9-3:an. Jag krävde nya däck 225/45/18 och där kom nya Continentaler på (dock /40 och inte /45) och när jag hämtade bilen, var en annan tyst bil än den jag testade. Sista år byttede jag Continentalerna till nyare Michelin Sport 3 och då sänktes ljudet igen i kupén.
    SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
    '14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
    STCS medlem nr. 12358

Liknande ämnen

  1. TOE V: 0mm / H:-5mm = mycket fel?
    Av Mackan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 16:45
  2. Hur mycket hk...??
    Av jörgen i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 21:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •