Jag skulle börja med att göra ett kompressionstest med kall motor.
Jag skulle börja med att göra ett kompressionstest med kall motor.
Då ska vi se om jag kan få till ett sådant test.
Har jag tur har brorsan en sådan provare, annars fanns det en billig på Biltema såg jag.
Vet inte om det har med saken att göra, men misständningarna på cylinder 3 fortsätter efter att jag nollade räknaren.
Sist jag kollade var det typ 4 gånger fler på cyl 3 än på de andra, som också hade ackumulerat en del misständningar.
På förra sidan lade jag upp en bild på tändstiften, och ett av dem hade mer sot i gängorna än resten.
Vet inte från vilket håll man räknar cylindrarna, men jag tror att jag lade bilderna i samma ordning som de sitter i motorn (vä till hö).
Om man räknar cyl 1 längst till vänster så är det just cyl 3 som har det skitiga stiftet.
Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-02 klockan 21:07.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Såhär starar min 9-3 2004 2.0t 25.000 mil vid kall motor när den stått över natten eller över en arbetsdag, oavsett utetemperatur. Detta spelades in en varm sommardag, men är ingen skillnad i -15 grader. Är motorn varm så hoppar den igång nästan direkt, tar inte alls lika lång tid. Inga andra problem alls, går som en klocka.
Min gör lite som den vill. Ibland startar den på en gång, ibland dör den nästan innan den kommer igång.
Ska se om jag kan få till en filmning av när det är som värst.
Då liksom nästan stannar den och ligger kvar på "nästan död"-läge i typ 2 sekunder efteratt man släppt nyckeln, för att sedan gå till tomgång.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Filmade nyss. Jag rör inte gaspedalen alls. Inte riktigt så illa som det kan vara, men den tvekar innan den kommer igång.
Oftast tycker jag att det är som värst när motorn är halv-varm (eller halv-kall) och har stått i ca 30 minuter. (Åker hem och käkar på lunchen)
Då ligger den kvar omkring (uppskattningsvis) 4-500 rpm och bluddrar ett litet tag, sen kommer det som syns på filmen, en uppvarvning för att sedan återgå till normal tomgång.
Typ som att den får för lite/mycket soppa eller luft, eller att det är något annat tok som gör att förbränningen inte funkar vid start.
Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-04 klockan 22:44.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08
Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)
De senaste dagarna har jag varit väldigt uppmärksam på när problemet uppstår, och det är när bilen har stått stilla ett tag.
Det blir bättre om man låter pumpen gå i några sekunder, men den bluddrar fortfarande till vid första starten.
För att riktigt jävlas gjorde jag ett startförsök utan att låta pumpen gå. Bilen hade stått i ca 90 minuter.
Och då dog den på första startförsöket!
Motorljudet hörs dåligt, men den bluddrar till och stannar efter att ha nått 500 varv/min.
Andra starten utan problem, och går som ett skott även om jag tycker att den kan tveka lite på morgnarna när den inte blivit varm än.
Känns som att bränsletrycket inte håller i sig, så det kanske läcker från spridarna? BTR är bytt.
Skall låta den stå nu i ca en timme och sedan plocka bort tändstiften och se om jag kan se något blött i cylindrarna.
Brorsan har kompprovare, så det blir ett sådant test till helgen.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Inga felkoder?
Var den så här även före besöket hos MapTun?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Nix.
Jepp.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Hittade ett tändstift som satt löst, gick att lossa för hand utan skaft på förlängaren.
Så hålet var brunt. (Inga kommentarer på det...)
Det satt på cylindern näst längst till vänster om man tittar framifrån. Undrar om det är cylinder 3?
IMG_4854.jpg
Har svårt att tro att det är någon annan än jag själ- jag menar, min privata mekaniker, som orsakat det.
Om nu inte MapTun varit på dem, för att kolla modellen. PFR6D-10G är det fortfarande.
Sen kollade jag bränsletrycket med hjälp av ventilen på inloppsröret till spridarbryggan. När bilen hade stått en timme var det faktiskt ganska mycket som kom ut, gjorde nästan hela papperstussen blöt. Men efter att jag provstartat och sedan tryckte igen så kom det betydligt mindre (typ 10 gånger mindre säkert).
Spontant känns det som att det borde vara högre tryck när bilen nyss har stannat, än när den stått stilla?
IMG_4852.jpg
Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-07 klockan 19:57.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Går den bättre nu då efter fadäsen?
Borde ju varit felet.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Framtiden får utvisa!
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Hoppas att du slipper montera nya 55563529
Med tanke på tändstiftet, eller med tanke på resten?
Uppdatering: Startproblemen kvarstår efter ca 1 timmes stillastående.
Uppdatering 2: Och likadant igen efter nästan en timme till. Start-bludder-bludder-nu-dör-jag-snart-vrooom.
Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-07 klockan 22:22.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Jag tycker min bil beter sig exakt likadant. Jag startar dock aldrig bilen innan kontrollen är godkänd. Är det bensinpumpen som låter när man vrider på tändningen? Tycker den låter lite halvtrött på min bil. Den går dock superfint i övrigt, så det är inget jag direkt stör mig på. Däremot beter den sig superkonstigt på etanol (första starten på dagen). Hoppar upp och ner och hostar.
Följer med spänning din tråd för att se om du hittar någon lösning.
Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08
Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)
Hittade denna tråd:
http://forum.saabturboclub.com/showt...Start-Problems
Som leder till en tråd på (just nu) 17 sidor hos SaabCentral.
http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=578442
Har inte orkat läsa igenom hela tråden.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08
Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)
Ja, och det gör att jag nog kommer att ignorera felet.
Men en liten felkod dök upp idag. Relevant eller ej, det vet jag inte.
"T8 P2432, SAI tryckgivare, avbrott/kortslutning till jord"
Tryckgivaren sitter bredvid styrservobehållaren, till höger på ett rör.
Givaren är kopplad direkt till T8-styrdonet.
Jag rensade koden och körde en sväng, då kom den tillbaka.
Jag lossade kontaktdonet på givaren, mätte de tre kablarna mellan de två kontaktdonen, fann inget fel.
Tryckte tillbaka kontakten, rensade felkoden, tog en sväng.
Ingen felkod än.
Brorsans kompprovare var av fel modell, går inte ner i de långa hålen på B207.
Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-10 klockan 13:32.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
P2432 igen. Nån som vet om det påverkar starten, och hur man kan felsöka givaren. Ska prova rengöring först. Kasst styrdon T8 kanske?
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Hittade Niklas9k:s tråd.
http://forum.saabturboclub.com/showt...ighlight=P2432
Synd på bilderna men jag tar och lossar på lite prylar och fotar nya, så att de finns på forumet igen.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC