Jaja okej, tänkte mer om det var så att EGR-ventilen och röret läckte och du fick in lukten av (kanske) oförbränt bränsle i ventilationen den vägen. Men då är jag med.
Jaja okej, tänkte mer om det var så att EGR-ventilen och röret läckte och du fick in lukten av (kanske) oförbränt bränsle i ventilationen den vägen. Men då är jag med.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Ingen SAI-burk på min vad jag kan se.
Jag har också testat att vrida nyckeln utan att starta ett antal gånger, men det blev ingen skillnad.
Jag tycker att den är lite lättare att starta när motorn är varm, men det räcker med att gå in och handla i 15-20 minuter så är den svårstartad på samma sätt som efter den stått över natten. Ger jag lite gas så startar de oftast lättare.
Min brukar faktist starta rätt bra när den har stått länge.
Kan vara så att du har ett annat fel som ger snarlika symptom...
Backventilen väntas onsdag, senast torsdag hoppas jag. På återseende då.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Alla tips är bra. Då ska jag byta tändstift och försöka göra rent lite där nere i hålen utan att trycka ner skiten i cylindrarna.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Backventilen har kommit.
Men jag får ta mig fan inte bort insuget. Har lossat allt - till och med de två pinnskruvarna i överkanten. Jag känner en 13 mm (?) stor skruvskalle på undersidan av insuget, som sitter i en metallplatta. Men jag kommer inte åt att lossa den eftersom SAI-pumpen är i vägen.
Det blir alltså till att plocka bort SAI-pumpen också. Vilken förbannat dålig eftertanke det fästet till pumpen är alltså. Hade varit så enkelt att stansa ut knappt en halvmåne så att man får dit en hylsa. Är nästan på den med den böjda nyckeln men jag kommer inte i rätt läge eftersom det är så trångt och nyckeln är rätt så lång.
Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-17 klockan 18:32.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Helt otroligt värdelöst trångt.
Men nu är det loss!
victory.jpg
SAI-fästet (svart). Sicket skit. Fick ta i ordentligt med högerhanden och bryta det utåt för att få i nyckeln, sedn kunde man vrida kanske 15 grader innan den tog i generatorn. Lyckligtvis lossnade skruven efter två-tre vridningar och jag kunde därefter skruva ut den med fingerspetsarna.
sai-fäste.jpg sai-skit.jpg
Här är ventilerna i ordning vänster till höger framifrån (cyl 1-4)
På första bilden ser det lite slitet ut upptill? Eller missfärgat kanske är rätt ord. Något som runnit genom ovanifrån?
cyl1.jpg cyl2.jpg cyl3.jpg cyl4.jpg
Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-17 klockan 22:33.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Törs man skruva ihop det med den gamla insugspackningen?
Kom på att det kanske kunde vara bra med en ny, men det har jag ju glömt köpa. Tack och lov kunde Mekonomen i Gävle ta hem en till imorgon, men jag skruvar hellre ihop bilen ikväll om det går, så kan den där ligga på hyllan om det börjar läcka.
Men om det inte är någon idé (dvs återanvända packningar läcker alltid) så väntar jag. Den verkar vara i tunn plåt eller aluminium, lackad svart.
Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-18 klockan 17:11.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Äh, jag satte tillbaka allt. Nu vet jag ju i alla fall hur man gör, så skulle packningen behöva bytas får jag göra det sen.
Provkörd.
Står nu och vilar för att se om felet försvann.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Spännande! Håller tummarna för att det fixar felet Var bytet enkelt gjort (bortsett från den svåråtkomliga bulten/skruven)?
Jag tycker det, det var det mest omfattande jag gjort i alla fall, men det går bra om man är tålmodig och vilar ryggen emellanåt.
Man behöver inga specialverktyg.
- 7 mm hylsa för att lossa slangklämmorna för insugsslangen
- 10 mm hylsa och litet spärrskaft, ibland med förlängare, för att lossa på de flesta skruvarna runt kabelstam, insug, spjällhus, motorstyrdon, oljestickans fäste osv
- 13 mm hylsa för övre skruven till SAI-pumpens fäste, och vinklad ringnyckel av samma dimension för skruven som sitter under insuget och blockeras av det satans fästet.
- Tång med bred näbb, typ kombinationstång, för att lossa på en slangklämma under insuget.
Det är ganska trångt när spridarbryggan ska ut, och jag kom inte på något bra sätt att vika bort kabelstammen förutom att lossa alla buntband som håller fast den, och det ville jag inte. Så det var ganska mycket vinklande och försiktighet som gällde för att få ut den.
Det svåraste, förutom det som SAI-fästet blockerade, var att kränga bort hållaren för kabelstammen från en skruv som sitter på insuget. Man fick dra i den en hel del både när den skulle bort och när den skulle sättas tillbaka.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Videon får tala för sig själv
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Bytte du tändstiften?
-16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
-09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.
Nej, jag har bara BCPR7ES-11 och PRF6H-10 hemma.
Det ska vara PFR6T-10G original, ska kolla med MapTun om de rekommenderar någon annan variant i och med steg 1.
Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-18 klockan 21:20.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Min betedde sig lite som din gör när jag råkade få PFR6T-10G vid en service. Med BKR7ESC-11 startar den klockrent oavsett bränsle och temperatur.
Har dock en -09 så det verkar skilja lite mot din gällande tändstiften.
-16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
-09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.
Då hoppas jag mekonomen har såna när jag hämtar packningen imorgon.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
-16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
-09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.
Ja, absolut.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Tändstift bytta, ingen skillnad!
Då är väl spridarna på tur, men det får nog bli renoverade från Neobrothers i så fall.
För några år sedan kostade nya spridare tydligen ett par hundra styck, nu är de uppe på nästan en tusenlapp styck...
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Tråkigt att varken tändstift eller backventilen gjorde susen..
Om du nu väljer att byta spridare så kanske ett par uppgraderade eftermarknads är ett bättre alternativ? Både billigare och ger lite extra skjuts, kräver dock lite pill på mjukvaran. Iom att du relativt nyligen köpte ditt program hos Maptun, kanske de skulle kunna vara sjyssta och enbart ta ut en liten uppdateringskostnad om du köper spridare genom dem? Vem vet..
Sent from my SM-G935F using Tapatalk