Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 136

Ämne: Lite svårstartad 9-3 2.0T 2010

  1. #41
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Ingen skillnad efter rengöring (sprutade elektronikrengöring i hålet).
    Hängde av batteriet i en timme för säkerhets skull.
    Inte så mycket att ta bilder på heller.
    Får skaffa en ny sensor.

    Gjorde ren sensorn som sitter vid luftfiltret också, den var lite skitig.

    Uppdatering:

    Lossade slangen som går in i backventilen (12791285) för SAI-systemet, det är som en blank burk.
    Där var det lite grått och sotigt på insidan så den kanske inte är helt tät, och avgaser har lyckats ta sig ut bakvägen och sotat ner sensorn (12787705).
    Laga eller plocka bort, vi får se...
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-11 klockan 17:30.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Jag körde några gånger med den felkoden och vill minnas att det stank bensin efter start.

  3. #43
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    I kupén?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #44
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Testat MAP-sensorn, den är trasig. Har matat den med 5 volt och får inget vettigt tillbaka på tredje pinnen.
    EGR-backventilen badar i bromsvätska just nu, den var inte tät när man blåste från avgassidan.
    SAI-pumpen/hårfönen fungerar i alla fall.

    Får jag backventilen tät kan jag sno MAP-sensorn från Turbo X:en tills dess att en bättre begagnad dykt upp.

    Eller, map och map, det är sensorn vid SAI/EGR-ventilen jag pratar om. Men det är väl en trycksensor i alla fall.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-12 klockan 16:07.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #45
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Det här kan väl inte vara normalt...?
    Undrar från vilket håll det kommer.
    Det är kladdigt i slangen hela vägen ner till kylarpaketet.

    IMG_4941.jpg IMG_4947.jpg
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-12 klockan 16:50.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  6. #46
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Får skruva tillbaka allt och köra ett kompprov som föreslogs, så kan man kanske få lite mer information.
    Köpte denna på biltema.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...in-2000022140/
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Det här kan väl inte vara normalt...?
    Undrar från vilket håll det kommer.
    Det är kladdigt i slangen hela vägen ner till kylarpaketet.

    IMG_4941.jpg IMG_4947.jpg
    Det är normalt med lite oljerester i spjällhuset. Såg lite väl grylligt ut hos dig dock.

    När du ändå är där nere och rotar så kan du plocka bort spjällhuset och provtrycka backventilen till vevhusventilationen som sitter i insuget. Har du ordentligt övertryck i motorn kan det förklara varför du har så mycket oljerester i spjället.

    1 användare gillar detta inlägg


    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  8. #48
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Tack för det, började planera för turbobyte och IC-sköljning. Ska kolla backventilen, den har varit på listan över misstänkta.

    Törs man återanvända packningen till spjällhuset?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Tack för det, började planera för turbobyte och IC-sköljning. Ska kolla backventilen, den har varit på listan över misstänkta.

    Törs man återanvända packningen till spjällhuset?
    Jag har bytt spjällhus 2 gånger på min och alltid använt samma packning utan problem. Kolla så den är fräsch bara.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  10. #50
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Den ventilen måste jag byta. Tack för tipset!
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  11. #51
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Spjällhus rengjort, men jag ids inte skruva tillbaka allt innan jag fått tag på en ny backventil, så jag hoppas att den kan komma snabbt från MapTun.
    Får köra knak-gnissel-slammer-TurboX så länge.

    Sen gjorde vi ett kompprov. Inga problem tror jag...? 12,4 är tydligen gränsvärdet enligt WIS.
    13,5
    14
    14
    14
    (kg/cm3)
    Vänster till höger, framifrån sett. Första är nog lite mätfel från min sida, visste inte att man måste trycka så hårt.

    Tror att jag ska passa på att lossa på spridarna och kolla status på dem, men det får bli imorgon. Så jäkla "mysche myj".

    Undrar om man ska göra en projekttråd av detta istället? Kommer bli enbart löpande underhåll. Kanske...
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-12 klockan 22:18.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    En mycket intressant tråd då min bil börjat bete sig på liknande sett. En skillnad är att min tar längre tid på sig att starta... När den sen är igång kan den bete sig underligt några sekunder, men petar jag till gaspedalen så lugnar det sig. Sen märker jag inget mer utan bilen går som den ska. Jag hade min på service i dagarna och mekanikern reagerade på att alla tändstift satt så löst att han kunde lossa de för hand. De såg inte bra ut heller tydligen. Problemet började för 2 veckor sedan, innan dess har jag bara haft problem att starta en gång i vintras då jag nog fick nöta 20 sekunder innan den ville igång. Jag kör i princip endast på E85. Har fyllt på en full tank blyfri95 nu, men har efter cirka 25 mil inte märkt någon skillnad (bortsett från att bilen är lite slöare och de var dyrare att tanka).

    Jag har tyvärr inga möjligheter till avancerade felsökningar eller reparationer, så det blir till att lämna in bilen, men det kan ju vara kul att veta ungefär vad det kan vara innan. Nya spridare känns inte så skoj om samtliga måste bytas. Det låter dyrt. Kan man hoppas på en billig backventil som sitter enkelt till?

    Inga felkoder för mig heller (har dock bara kollat med Mekonomens läsare och min ELM327, inte med Tech-2).
    Bilen startar lättare när den är varm, även om det tar några sekunder även då. Den verkar inte heller dra mer bränsle än normalt.

    Jag följer denna tråd med spänning.

    PS. En liten skillnad är att jag har en Cadillac BLS 2.0t -2008, dvs motorn är som en 9-3 2.0t 2008, vilket kanske skiljer mot 2010?!

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #53
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane Visa inlägg
    En mycket intressant tråd då min bil börjat bete sig på liknande sett. En skillnad är att min tar längre tid på sig att starta... När den sen är igång kan den bete sig underligt några sekunder, men petar jag till gaspedalen så lugnar det sig.
    Exakt så är min också, jag har bara inte fått det på film. Dessutom är det inte alltid det är så. Gissar att det blir värre och värre.
    Har du provat att slå nyckeln till tändning, slå av, och på igen, ett par gånger (utan att starta motorn)?
    Så att bränslepumpen kan bygga upp tryck (den stannar efter några sekunder tror jag, låter så i alla fall).
    Jag upplever att min startar bättre då.

    Felorsaken då..?
    Varje gång jag plockat upp tändstiften har de varit kladdiga i gängorna. Jag *tror* inte att det ska vara så, alla andra bilar jag skruvat har haft torra stift och gängor. Jag kan inte sånt här men kommer uppenbarligen att lära mig.

    Jag tror att spridarna är kladdiga, men det får vi se imorgon, och det hjälper nog inte att backventilen i insuget är trasig. Kanske rent av är orsaken?
    Alternativ två, men det vill jag helst inte tänka på, är att ventilerna i toppen läcker.

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane Visa inlägg
    PS. En liten skillnad är att jag har en Cadillac BLS 2.0t -2008, dvs motorn är som en 9-3 2.0t 2008, vilket kanske skiljer mot 2010?!
    Jag gissar att du inte har SAI-systemet på den, så då kan man kanske utesluta det om vi törs anta att problemet är detsamma för oss båda?
    SAI verkar bara ha funnits på årsmodell 2003 av NG9-3, och på de senare fr.o.m. 2009 eller 2010.
    Kolla om du har en blank burk (EGR-ventilen), snusdose-storlek, mellan motor och batteri.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Exakt så är min också, jag har bara inte fått det på film. Dessutom är det inte alltid det är så. Gissar att det blir värre och värre.
    Har du provat att slå nyckeln till tändning, slå av, och på igen, ett par gånger (utan att starta motorn)?
    Så att bränslepumpen kan bygga upp tryck (den stannar efter några sekunder tror jag, låter så i alla fall).
    Jag upplever att min startar bättre då.
    Det ska jag testa. Återkommer med resultat

    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Jag tror att spridarna är kladdiga, men det får vi se imorgon, och det hjälper nog inte att backventilen i insuget är trasig. Kanske rent av är orsaken?
    Alternativ två, men det vill jag helst inte tänka på, är att ventilerna i toppen läcker.
    Vid ett tillfälle så blev det lite vit rök, så jag fick en otäck känsla av att topplockspackningen kanske hade gett sig, men jag har inte uppmärksammat det vid mer än ett tillfälle. Å andra sidan är det ju svårt att se när man själv startar.

    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Jag gissar att du inte har SAI-systemet på den, så då kan man kanske utesluta det om vi törs anta att problemet är detsamma för oss båda?
    SAI verkar bara ha funnits på årsmodell 2003 av NG9-3, och på de senare fr.o.m. 2009 eller 2010.
    Kolla om du har en blank burk (EGR-ventilen), snusdose-storlek, mellan motor och batteri.
    Ingen aning. Mina mekarkunskaper är minst sagt begränsade, särskilt jämfört med folk här, men en burk av snusdosestorlek mellan motor och batteri borde jag nog kunna se.

  15. #55
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Detta är backventilen och sensorn för SAI.
    sai-egr.jpg

    Kära dagbok, eller hur folk nu brukar uttrycka sig...

    Det ser inte ut att vara något som helst fel på spridarna.
    Det betyder i och för sig inte att de inte läcker, men membranen (?) med hål i ser jättefina ut.

    Nu när jag ändå har dem ute så kanske jag borde göra ett leak-down-test?
    Eller vad säger STCS hjärntrust?

    spridare.jpg
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    67
    Hänger på det här tåget, min 08 visar på samma symptom.

    Det som är märkligt är att cylinder 3 är märkbart smutstigare i hålet än de andra, den bluddrar när man startar osv men är beskonad ifrån smutsigt spjällhus. Om det är till någon tröst
    Upplever också att bilen är svårkörd i stadsmiljö, slö och orkar inte riktigt så brukar få "ta omtag", koppla ur och gasa lite för att den ska vakna till liv igen.. Om det är skillnad mellan bränslen låter jag vara osagt, kommer inte ihåg.

    Det är mest bara roligt med bilar hela tiden!
    SAAB 9-3 2.0t BioPower 2008 med taklucka!

  17. #57
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Okej, men då kollar jag allt lätt så kan ni andra byta bränslepumpar, kolkanistrar, ventilsäten, och diverse andra svåråtkomliga och dyra saker, så ser vi vem som löser problemet?!

    Hur som helst blev EGR-backventilen inte bättre efter bromsvätskedoppet på 30 minuter. Så nu får den ligga i i några dagar tills det är dags att skruva ihop bilen.
    Finns det bågot bättre att använda? Förtunning dunstar ju lätt - lacknafta eller rent av bensin?

    Av en händelse upptäckte jag att det går att spola igenom den med vanligt kranvatten. Kranpipen passar perfekt i hålet där plastslangen från SAI-pumpen går in. Det enda som krävs är lite hushållspapper som packning (som man gör hål i). Sen kan man spola ordentligt genom ventilen med varmvatten. Förhoppningsvis får jag den ren, annars får jag köpa en ny eller be MapTun plocka bort funktionen vid nästa service.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-13 klockan 19:20.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  18. #58
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av jeppanh0e Visa inlägg
    Det som är märkligt är att cylinder 3 är märkbart smutstigare i hålet än de andra)
    Eftersom ingen rättat mig eller talat om i vilken ordning man räknar cylindrarna så vet jag inte riktigt vilken cylinder du menar.
    Är det den tredje från höger eller från vänster, sett framifrån?

    Citat Ursprungligen postat av jeppanh0e Visa inlägg
    Det är mest bara roligt med bilar hela tiden!
    Själva idén för mig med att ha ett gäng bilar är att just ha något att göra på fritiden, skruva lite, fixa lite, lära sig något, som ett avbrott från kontorsstolen.
    Så för egen del tycker jag mest att det är intressant och kul. Vore så klart mindre roligt om det var den enda bilen jag hade tillgänglig - och var beroende av - som krånglade, då hade man väl varit nästan tvungen att serva på verkstad om man inte vill bli stående, så att man åtminstone har lånebil. Men det problemet har jag byggt/köpt bort
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Eftersom ingen rättat mig eller talat om i vilken ordning man räknar cylindrarna så vet jag inte riktigt vilken cylinder du menar.
    Är det den tredje från höger eller från vänster, sett framifrån?


    Själva idén för mig med att ha ett gäng bilar är att just ha något att göra på fritiden, skruva lite, fixa lite, lära sig något, som ett avbrott från kontorsstolen.
    Så för egen del tycker jag mest att det är intressant och kul. Vore så klart mindre roligt om det var den enda bilen jag hade tillgänglig - och var beroende av - som krånglade, då hade man väl varit nästan tvungen att serva på verkstad om man inte vill bli stående, så att man åtminstone har lånebil. Men det problemet har jag byggt/köpt bort
    Som jag förstår det så är det framifrån sett, (kedja)vänster till höger(servo) 1-2-3-4.

    Du har rätt, håller med dig. Det är faktiskt kul att vara ute och lära sig. Ibland känns det dock lite frustrerande då det alltid är något jävulskap.. Men vad vore livet utan lite "krydda" om man får kalla det så

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-3 2.0t BioPower 2008 med taklucka!

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    I kupén?
    Ja, lukten kändes tydligt när jag backade igenom avgaserna direkt efter start.

Liknande ämnen

  1. Lite svårstartad 9-3 NG -03
    Av Dioden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 20:55
  2. Lite bensin = Svårstartad
    Av sondell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 17:06
  3. [LÖST] Lite svårstartad OG9-3
    Av Marcus89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •