har fått tag på en hel och fin då jag haft strul länge som slutligen kan härledas till tändlåskontakten som verkar ha varit sönder och hoptejpad.
Har kollat handboken och jag undrar om det är så enkelt som det verkar eller nån dold elaking?
har fått tag på en hel och fin då jag haft strul länge som slutligen kan härledas till tändlåskontakten som verkar ha varit sönder och hoptejpad.
Har kollat handboken och jag undrar om det är så enkelt som det verkar eller nån dold elaking?
Det var inte särskilt svårt, lossa kåpan under ratten så sitter kontakten med två torx-skruv,
Lycka till, Sven
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Måste ratten bort? Verkar så i handboken.
Nix, du behöver inte lossa ratten. Det är precis så lätt som Sven skriver.
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Det är superlätt! Jag kan ladda upp lite bilder på när jag gjorde det här imorgon när jag kommer till en dator med lossa bara kåpan under fatten så ser du den.
Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.
tack, ser fram mot bilderna!
Hej igen, jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag har suttit helt fast hela dagen!
Här kommer lite bilder på när jag gjorde mitt byte:
Bild 1: Kåpa
fcTB48e.jpg
PÅ ovanstående bild så ser du kåpan som sitter under ratten. Det är bara att skruva av de torx skruvarna som håller fast den. Jag minns inte i huvudet vilken storlek det var men det är ganska standard.
Bild 2: Tändlåskontakt
zrtgCvh.jpg
jag hade ingen bra bild på innan jag skruvade av tändlåskontakten, men jag ringade in de två skruvarna som håller fast den. Du behöver inte skruva ut dem helt utan kan istället låta dem sitta kvar lite så att du inte tappar bort dem. Smidigt och lätt.
Bild 3: Kontakten loss.
bphv9gv.jpg
Nu när du har loss kontakten är det bara att dra ur sladden och göra allt bakvägen. Se till att du får dit kabeln och kontakten ordentligt när du byter ut det så kommer det gå smidigt. Hela processen borde inte ta mycket mer än 15 minuter. Jag köpte min kontakt på skroten för en okej peng, (fick köpa hela låset, inte bara kontakten), men då fick jag med en extra nyckel som jag kan gifta in också. Hoppas det går smidigt för dig och är det något du undrar över så är det bara att fråga.
Med vänlig hälsning,
Pontus.
Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2018-02-19 klockan 21:27.
Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.
tack
kollar i morron kväll, har borta kåporna sen jag bytte tändlåset i fjol
Försvann problemet med nya kontakten?
Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning
Jag bytte denna tändlåskontakt nyligen på våran 9000, då nyckeln inte vreds tillbaka från ON-läget och bilen stod och tuggade på startmotorn. Operationen var, som ovan beskrivet väldigt enkel. Lossa först de två insexskruvarna (storlek 2mm) innan man försöker sig på själva kontakten som man bara behöver trycka in två flärpar på. Jag lossade batterikabeln också för säkerhets skull innan.