Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Saab 9-5 kombi låg i bakände efter byte

  1. #1

    Saab 9-5 kombi låg i bakände efter byte

    Behöver lite bra vetande från kunniga.
    Har bytt dämpare och fjädrar bak. Min bil är en Saab 9-5 Aero Kombi -04.
    Köpte vanliga sportdämpare med Lesjöfors sportchassifjädrar.

    Problemet är att jag upplever att bilen är överdrivet låg i bakänden nu efter bytet, ser nästan konstigt ut.
    Har översatt chassiplåten och vad jag kan förstå levererades bilen med vanliga dämpare bak.
    Rätta mig om jag har fel.
    GA-EF-J-J-6-BJ---

    Dämparna jag tog bort var mycket tjockare än de jag satte dit, kunde dock inte se något nummer på dom.
    Funderar på om man skulle skaffa nivåreglering istället eller förstärkta standardfjädrar bak. Har ni några ideér?

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Låter som att du tagit bort nivåreglering som redan satt där.

    Fjädrarna var väl klenare än dom du satte dit?

    Har du bild eller namn på grejerna du tog bort?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Eftersom bakvagnskomponenterna ofta byts ut under en 9-5as livstid är det ofta det som står på etiketten (och var fabriksmonterat) inte stämmer inte överrens med vad som sitter där idag. T.ex. har min aero numer nivåreglering för sportchassi trots att den inte hade det från fabrik.

    Ofta är eftermarknadsdämpare lite tunnare än orginal. Däremot är nivåreglerande dämpare riktigt biffiga och väsentligt tjockare än standarddämpare. Som RZ säger låter det nästan som att du monterat bort nivåregleringsdämpare.

    Nivåregleringsdämpare finns i två utföranden, för sportchassi och för standardchassi. Respektive variant har sina särskilt anpassade fjädrar som hör till.

  4. #4
    Jo precis men de förklarar ju inte varför den är så låg. Sportchassi utan eller med nivåreglering borde ju inte påverka höjden så här mycket utan last. De gamla dämparna var 2-3ggr så tjocka så biffiga var dom.

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 014
    Medlem#
    3471
    Är den låg bak med nya grejor så börjar man undra om du fått rätt grejor.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Jo precis. Men har kollat originalnumrena och dom verkar stämma. Hur pass bra håller sig nivåregleringsdämparn med åren? Om man ska slänga på dom igen.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    9-5 Combi är riktigt tunga bak.

    Satte på Gula Koni ställbara på min äkta Hirsch combi -02 för längesen, sjönk som tusan vid minsta last.
    Då var det med dom Hirsch-fjädrarna som tillhörde bilen.
    Bytte ut rubbet till nivåreglering och blev nöjd, nyare delar fram oxå.

    Men samma uppsättning som jag tog från Hirschen satte jag på våran sedan -04, underbar väghållning fick den.
    Det var den svarta i min Garaget-länk.

    Så montera tillbaks nivåreglering du om dom fortfarande var hela, tar 30min med mutterknack om du har kompletta fjäderben.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Ja de lutar nog åt de då. Tack för svar

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av raketfarfar Visa inlägg
    Jo precis. Men har kollat originalnumrena och dom verkar stämma. Hur pass bra håller sig nivåregleringsdämparn med åren? Om man ska slänga på dom igen.
    Jag bytte på vår 95 kombi i våras för jag tyckte den blivit lite låg i bakänden. Jag satte då dit nya fjädrar men behöll dom gamla nivåreglerande dämparna eftersom dom inte hade ngt synligt oljeläckage ännu. Dämparna har varit med i 25000 mil! Jag upplever inte att dom är dåliga heller.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av raketfarfar Visa inlägg
    Jo precis men de förklarar ju inte varför den är så låg. Sportchassi utan eller med nivåreglering borde ju inte påverka höjden så här mycket utan last. De gamla dämparna var 2-3ggr så tjocka så biffiga var dom.
    Det är inte dämparna som ska ge bilen rätt höjd. Fjädrarna bär upp vikten. Troligen har du fått fel fjädrar.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Ja fast de är ju inte logiskt. Iomed att jag har sportchassi så borde den ju blivit högre med fel fjädrar. Om jag inte fick fjädrar från en annan bil vilket är långsökt.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Sedanfjädrar kanske?

    Det har väl varit lite dåligt utbud på just sportchassifjädrar til kombi ett tag, iaf eftermarknadsprylarna. Kanske någon ville sälja och var kreativ. Är fjädrarna märkta med något nummer?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Kan ju va så. Har för mig jag kollade numret på fjädrarna, men ska kollas igen när jag river ner bilen.

  14. #14
    Slängde på nivåreglering bak och det blev mycket bättre!

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte av ratt på OG9-5 -00, Vad passar?
    Av saabfanatiker i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-11-20, 21:12
  2. Vibrationer efter byte av automatlåda.Saab 9-5 -04.
    Av Mr Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 10:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •