Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Knäppningar i framvagn efter panikbromsning 9000i -88

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Knäppningar i framvagn efter panikbromsning 9000i -88

    Hej,

    För ca tre veckor sedan höll jag på att få ett nytt huvemblem i form av en storälg. Körde ca 70 km/h med tanke på älgfaran och detta var ju på kvällen så den syntes inte sååååå bra dessvärre. När jag fick syn på den på min väghalva så stampade(utan frikoppling innan) jag på bromsen och det blev ju motorstopp. Eftersom det var isig väg fortsatte jag glidandes framåt och bara väntade på att få älgen på huven. Farten var inte hög men det skulle ju bli stora skador ändå. Älgen hade dock det goda omdömet att börja traska ut på andra vägbanan och jag just kunde komma förbi mellan rövhåren och vägkanten. Var ju inte bara bromsspår på isen det blev utan det höll ju också på bli det i kallingarna.

    Efter denna incident så har jag fått knäppningar i framvagnen - dessa fanns inte före min panikbromsning. En fundering som jag har är vad en sån bromsning skulle kunna ha sån inverkan på att det skulle skadas och orsaka dessa ljud?

    Det är distinkta knäppningar från båda sidor - svagare från vänstra sidan jmf med den högra. Inget "kloonk" alltså. När det knäpper till ordentligt från, i min uppfattning, högra sidan känns det t.o.m i ratten. Knäppningarna hörs oftast vid låga farter och ojämnt underlag men inte hela tiden. Det har hörts när jag kört rakt fram utan rattvridning på snedlutande underlag i låg fart. Kan t.o.m höras ibland när man sätter sig i bilen. Oavsett om man kör rakt fram eller svänger. Svänger jag fram och tillbaka så kan jag framkalla svaga knäppningar och det kommer inte direkt när jag svänger utan med lite "fördröjning".

    Eftersom det kom plötsligt på båda sidor efter älgpaniken så verkar det ju inte så troligt att det skulle ha uppkommit av slitage utan mer av nån skada. Jag tänker först på spindelleder men hur troligt är det att båda skadas vid sån inbromsning? Likaså med alla styrlederna? Jag bytte kräningshämmarstagen i julas och en annan tanke är att de inte blev tillräckligt åtdragna(dock till angivet moment) så stagena kan åka fram oxh tillbaka i hålet i länkarmen och på så sätt ge upphov till knäppena om de sprätter fram och tillbaka.

    Några idéer nån?
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

  2. #2
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Jag skulle kolla över bromsarna fram. Något belägg kan ha separerat så att slitdelen lossnat med tanke på att det låter lite i tid och o tid.

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Resterna av lagerstöden mellan subframe och länkarmsbussningen som har ramlat lös kanske i och med den första panikbromsningen och du har således nu ca 8mm glapp mellan subframe och länkarm?

    Lär ge ett stadigt klonk, kolla det

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Skulle oxo börja med att kolla lagerstöden. Speciellt om de är original aluminium och inte är bytta nyligen. Det är inte svårt att kolla.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Jag tackar för tipsen och kollade upp dessa utan att kunna se några defekter. Jag gick vidare med att då byta spindelleden på höger sida där knäppningarna var som kraftigast som jag uppfattade det och si där då försvann ljudet. Har nu kört ca 60 mil utan att höra mer från högra sidan. Vänstra sidan ger ifrån sig svagare knäppningar - kommer att byta leden där också framöver eftersom jag då antar att det är samma fel på den sidan. Verkade ju tämligen osannolikt att panikbromsningen skulle orsaka fel på båda lederna samtidigt men så verkar det ju de facto ha blivit.

    Jag bytte styrleder och spindelleder 2014 på verkstad samt gjorde hjulinställning. Hade fått 2:a på höger sida på glapp spindel- och styrled. Höger sida med Speedparts-delar och vänster sida Mekonomen-delar. Lika bra att byta på bägge sidor då så slipper man bekymra sig om detta på ett bra tag och många tusen mil tänkte jag. Tji fick jag dock - vid besiktning 2015 fick jag 2:a på höger sidas spindelled som då hade gått 1600 mil vilket gjorde att hakan i expressfart ramlade i golvet. Jag satte i en OK Framvagnsdel som nu alltså är bytt efter att ha gått ca 2200 mil. Högra sidans Mekonomen-del har då alltså gått ca 3800 mil. Tre byten av spindelleder på ca tre år blir det alltså i slutändan. Jag kör inte på osedvanligt dåliga vägar utan mest asfaltvägar i OK skick samt har inget rally-körbeteende.

    Nu infinner sig frågan: Är det verkligen så klen kvalité på eftermarknads-spindelleder att man nästan får byta dem samtidigt som man byter olja? Det går ju vägen när man kan byta dem själv då man har kunskap, verktyg och utrymme men det blir ju snordyrt för den som måste lämna in på verkstad.

    Spindelleder som jag bytte på en Golf 81:a gick ca 26000 mil innan byte behövdes och det var originalet som satt där. En kompis Volvo 240 83:a gick ca 25000 innan byte var nödvändigt. När jag googlat så verkar det ju som att man ska vara glad om de utbytta håller 4-5000 mil.

    Vad för märke rekommenderas om man vill ha bra kvalité på såna leder till den här Saaben? Nåt känt problem som kan orsaka den höga spindelledsförbrukningen på den här modellen?
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

  6. #6
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Pirat kan vara hur dåligt som helst även om man handlar av kända butiker och de tar bra betalt. Någon på BMW-forumet köpte de stora bakvagnsbussningarna till e34 på Mekonomen för några år sedan. Bilen blev livsfarlig att köra. Visade sig vid undersökning att de var mjuka som suddgummi och personen som satte på dem visste inte hur de bör vara, annars hade det antagligen upptäckts direkt.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Powerponken Visa inlägg
    Vad för märke rekommenderas om man vill ha bra kvalité på såna leder till den här Saaben? Nåt känt problem som kan orsaka den höga spindelledsförbrukningen på den här modellen?
    Hög spindelledsförbrukning? Jag har inte sett detta.

    Rent allmänt så köper man originaldelar om man inte kan utvärdera kvalitén själv. Jag brukar göra det, eller om jag kan fastställa exakt vilken del Saab skaffat (som genom att leverantörens artikelnummer står på delen), samma del direkt från Saabs leverantör. Vissa saker, som oljefilter, så räcker det inte med att de är från samma leverantör som Saab använder.

    Omärkta delar kommer typiskt från någon Kinesisk fabrik där man gjort delen så billigt som möjligt så är det dumt att tro att de har någon kvalité, men en del med märkesnamn från en tveksam försäljare får man vara uppmärksam på, förfalskade delar märkta t.ex. Bosch och SKF finns det gott om från Kina.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Med den kassa hållbarheten kan man allvarligt överväga att montera begagnade original spindelleder istället.
    Min 9k Aero som också rullar på Jämtlandsvägar har snart 40k på mätaren och den har fått 1 ny spindelled på dom milen.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    F.ö. är original spindelled (#8994212) märkt TRW, men saknar instansad/ingjuten modellbeteckning på godset. Gummipackningen har däremot ingjutet TRW 027-0002-904-009 GERMANY C 252011 1-1 >CR< på en originalled jag har liggande.

    Jag tror att det är samma som TRW säljer som JBJ251.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Mekonomen har (delvis) samma underleverantör som Speedparts, bara 3-4 gånger så höga priser

    Mekonomen har dock ofta olika "kvalitetsnivåer" som sträcker sig från ganska dyrt till svindyrt där ganska dyrt är Kina och svindyrt är OEM/premium

    Märkte det den hårda vägen när jag absolut inte ville ha en renoveringssats till en slavcylinder från ScanTech, kostade ca 40kr på Speedparts och fick pris på ca 150kr hos Mekonomen. Just den delen kom i exakt samma plastpåse, jag tackade och gick utan att köpa den kan jag säga. Inte konstigt de kör kampanjer med 20-25% på hela sortimentet då och då....

    Chassidelar från Kina håller förresten "något" ojämn kvalitet. Jag åker själv runt med spindelleder på min ena 900 som nu rullat 13 000mil av billigaste Kina-modell från Speedparts. Glappfria och fina fortfarande, t om gummidamaskerna har klarat sig!

    Två spindelleder från Biltema höll dock 2år och ~2500mil på en 9000 för några år sedan så... ja.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    F.ö. är original spindelled (#8994212) märkt TRW, men saknar instansad/ingjuten modellbeteckning på godset. Gummipackningen har däremot ingjutet TRW 027-0002-904-009 GERMANY C 252011 1-1 >CR< på en originalled jag har liggande.

    Jag tror att det är samma som TRW säljer som JBJ251.
    Nu har jag kunnat göra en direkt jämförelse mellan Saab #8994212 och en TRW JBJ251.

    Packningen är märkt med samma nummer (i samma font och fontstorlek, dock utan streck mellan siffrorna), men är inte märkt med "GERMANY C 252011". På den platsen står det istället "F". Om man jämför dem så ser de ut att ha kommit från olika tillverkningslinjer, men efter samma spec, med undantag av att locket som försluter har annorlunda form och färg på kaviteten (originaldel = svart med klotformad utpressning, JBJ251 = blank med cylindrisk utpressning). Förslutningslingarna stämmer mycket väl mellan dem.

    Jag tror dock att den del som jag köpt som JBJ251 är tillverkad senare än originaldelen jag har. Det medföljde också bultar i 10.9-stål med JBJ251.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Hög framvagn efter fjäderbyte OG9-3 Aero
    Av montahue i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-09-09, 21:07
  2. Framvagn efter växellådsreparation
    Av Knuud i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 09:30
  3. Vibrationer i framvagn efter lådbyte
    Av Cratzky! i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 19:12
  4. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-01-28, 14:34
  5. Problem efter motortvätt saab 9000i-89 2.0
    Av Mangan25 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •