Tänkte göra en projekttråd här på mitt nya lilla bygge, en del har redan sett delar på det på min FB, men här kommer det bit för bit.
Bilen är alltså en Pontiac Lemans Sport ifrån 1972, med perfekta papper för mitt syfte: En Streetlegal 8,5tagg bil med Saabmotor .
Bilen jag kom över efter ca 1,5års sökande, utan min vetskap en känd racebil ifrån dessutom en mer känd racer. Visade sig nämligen ganska omedelbart att bilen vunnit Stockholm Open samt Birka Cup med föraren Stefan Gustafsson aka Brillko.
Motorn hade jag sedan innan redan preppat för att klara över 1000Hk och kört 1 säsong i min 9000CC med liten turbo (Gtx3582) med vinst på EDPS Emmaboda 2017, så utprovningen att varva 8500rpm med 2,35l och original oljepump redan är klart, samt barnsjukdomar redan avklarade. Det räcker med att bygga en bil med ett fungerade chassie, att ha en oprovad motor på det är rena döden för motivationen när det går emot en.
Och nu är även nästa mål klart för bilen, anmält mig till StreekWeek 2018
Målet är då att köra full effekt 1100Hk i motor på E85
DSC_0126.jpg
Detta är alltså bilen som fick donera motorn efter utprovningen, min första bil, som sedan var på vift några år, men som i ett svagt ögonblick när en kompis kommit över den och insett att han hade för många bilar och var tvungen att sälja den, blev min igen.
Ganska omgående började planerna på en ny motorn som inte går sönder i första taget.
Motorreceptet blev:
B206i med 2.3vev och 153mm smidda stakar samt Wössner kolvar 90,5mm
Borrad 1 överdim, vevaxel balanserad.
O-ringat block
Skruvade frostpluggar
Monterade kolvkylningmunstycken.
Stödgördel
Saab Original Ram/Vevlager med spel i övre regionen
ARP skruv både botten och toppen
Modifierad bröstkåpa med borttagen original oljetrycksreducering, och AN10 oljematning direkt ut till extern reduceringsventil, extern oljefilterhållare med termostat, och matning med olja in i motorn via AN10 i kåpan. Portade kanaler för olja ut ifrån pumpen i kåpan.
Toppen T5 förstärkt med stavar
34/29mm rostfria ventiler med original styrningar.
Catcams solida tryckare med lashcaps
Specialbeställda kammar ifrån CatCams via Robban (NordicTuning Dalarna)
Justerbara kamdrev
Borttagen termostat
Elektrisk vattenpump CW400 ifrån BMW med styrning. (I 9000 körde jag CraigDawies EWP115 men denna räcker inte till riktigt över 700Hk visade det sig)
DSC_0213.jpg
DSC_0214.jpg
DSC_0224.jpg
Sedan vraket som jag hittade och ska ha i Saabmotorn
19551794_10155124627777839_1003244257_o.jpg