Ja de är helt andra motorer ju...
Ta en ecu från en T8 motor
Ja de är helt andra motorer ju...
Ta en ecu från en T8 motor
Hårdvaran är densamma för alla T8, alltså 1,8t, 2,0t och 2,0T men inte V6.
Dock behöver du ladda på rätt mjukvara för att passa din bil.
9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
BMW 330e iPerformance -20
SOm jag förstår här fick jag två olika svar. eller har jag fel? Jag vet att mjukvaran inte är samma för de olika motorerna och att rätt mjukvara måste installeras. Det jag undrade och frågade var om själva HÅRDVARAN är samma oavsett om det gäller en 1,8t, 2,0t eller 2.0T eller om det är en bensin eller dieasel motor eller om tom årsmodell spelar roll, typ från 2003 tom 2008 hade Saab en typ av ECU och senare en annan. Det var det jag undrade. Ska jag leta efter en ECU närmare min bils årsmodell (2003) eller kan jag ta tex från en 2011.
STORT TACK amazinjoey och OveS för info
Mvh,
Miro
Det är skillnad på 4-cylindriga bensinmotorer med turbo, 4-cylindriga bensinmotorer utan turbo, dieselmotorer och V6:or. Dom är alla olika system. Men inom familjen 4-cylindriga bensinmotorer med turbo (1,8t, 2,0t & 2,0T), så är det samma hårdvara upp t.o.m 2011. Däremot olika styrprogram eller mappar. En ECU från 1,8t, 2,0t eller 2,0T ska fungera hårdvarumässigt om man laddar rätt program i den.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
VFR, stort tack !
Hej,
jag har en Saab 9-3 ss aero 2003. Min gamla motorstyrdon är sönder och jag hittade en begagnad motorstyrdon. Den nya motorstyrdon moste först avgiftas för att senare giftas in med min bil. Min fråga är följande:
1. För att avgifta den nya motorstyrdon måste jag först koppla in den med min bil och då gifta av den och sen föra in data från min bil, eller hur? Tänker jag rätt?
Vad jag menar är jag kan inte avgifta den nya motorstyrdon om jag inte först kopplar in den på min motor. Man kan inte avgifta en motorstyrdon om den inte är kopplad till bilen. Samma gäller för att gifta in också.
Hoppas ni förstod vad jag ville fråga. Jag kanske ställde min fråga lite konstigt.
STort tack i förväg för all info och hjälp.
Med vänlig hälsning,
Miro HBG
Tech 2 och rätt vin borde räcka.
Jag vill minnas att jag sett något om att den metoden inte går att använda på ng9-3. Men jag ska inte ta gift på det...
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Plocka valfritt T8 styrdon från en 03-06 bil och gift in det.
Det enda som krävs är tech2 och säkerhetsaccess vis globaltis/tis2web eller tis2000.
För att förtydliga, avgiftning/skiljning behövs inte.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Hej,
stort tack till alla er!!!!
Med vänlig hälsning,
Miro
Hej,
jag äger en Saab 9-3 ss aero 2003 årsmodell. Jag är i behov att byta min laddluftkylare. På en bilskrot hittade jag en bra laddluftkylare. Den sitter på en Saab 9-3 ss 1.8t biopower 2007. Skulle någon här kunna bekräfta för mig om denna laddluftkylare passar min bil.
Stort tack i förhand för besked.
Med vänlig hälsning,
Miro HBG
2003 EPC 12788019 B207
2007 EPC 12788019 B207
Så rimligen skall det passa.
//B
Jag har läst här att någon köpt den laddluftkylaren för MY12, kanske kan vara ett alternativ?
Kan någon bekräfta detta?
Finns till hyfsat pris på Speedparts och Saab Parts.
https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...dluftkylare430
Som sagt jag har inte provat själv...
Saab 9-3 CAB AERO -05
Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08
Hej ,
stort tack!
Hej alla,
jag är så glad att jag äntligen efter några falska lösningar äntligen äntligen åtgärdat felet på min Saab 9-3 ss aero 2003.
Problemet med min bil är eller var följande. Jag fick felkod p0101, vilket är luftläckage. KOllade runt på nätet och hittade olika svar på mitt problem. Vissa skrev att det var MAF, MAP, slang som hade gått sönder, några skrev att i deras fall så var det laddluftkylaren osv. Jag hade kollat allt som de skrev och när jag byte MAP så återkom inte felkoden p010 på 2 dagar och jag var glad, trodde att jag hade löst problemet. MEN så kom felet upp igen. När p0101 kommer upp så märker jag direkt att bilen går jättedåligt i 1:a och 2:a växeln. Jag var tvungen att stanna, starta om bilen för att kunna köra igen normalt i första två växlar. Av en slump lyckades jag se en video på Youtube där killen förklarar att han har samma problem med sin Saab och att han hittade var felet var. DET VAR INSUGSSLANGEN som var helt enkelt dålig. Det sakandes plastbitar och det var där bilen tog in tjuvluft. Videon förklarar allt. https://www.youtube.com/watch?v=KrgQeNrvK-A
Jag hoppas verkligen att detta hjälper någon som det har hjälpt mig.
Med vänlig hälsning,
Miro HBG