Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Startproblem 9-3 -02 150hk

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Startproblem 9-3 -02 150hk

    Bilen har börjat gnälla och innan jag går och blir blåst på en verkstad tänkte jag kika här om någon har lite idéer att dela med sig av.

    Startar man bilen kall så går allt kanon, men om man har kört tills bilen blir varm och stänger av den så startar den inte på ca 15-20min.
    Om jag inte får igång den och kör i lite startgas så hoppar den igång nästan direkt om man har nere gasen lite medans man vrider på nyckeln.
    Den har tappat kraft dock, inte marginellt utan kanske 20-30hk.

    Värt att notera är väl att motorlampan har lyst ett tag, kollade på en verkstad var det kunde vara och dom sa att det var nått med lufttrycksensor eller liknande.
    Dock så har detta startproblemet kommit ganska nyligen medans lampan har lyst ett tag.
    Har även gjort ett eget servicebyte på den, köpte helt servicekit från maptunparts med massa olika filter och tändstift.


    Hoppas detta har hänt någon annan och har något att dela med sig av.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    När du provar at starta den, altså när den inte vil gå igång, rör värvmätaren på sig?
    Om inte, vevaxelgivare.

    Ofta när vevaxelgivaren börjar ge upp så startar bilen som kall, men blir svårstartad när den blir varm, inte är det et okänd fel på T7 motorer.
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Du har ju minst en felkod lagrad. Det som orsakar startproblemen skulle mycket väl kunna satt en eller flera felkoder till. Börja med att läsa ut dessa för att få lite mer att arbeta med. En billig obd läsare räcker, 100-400kr beroende på var man köper. Altarnativt skriver du i din profil i vilken stad du huserar så finns det hjälp härifrån att få.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

Liknande ämnen

  1. 9-3 TDI 120hk vs 150hk.
    Av anders76 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2018-02-28, 08:12
  2. Ingen ic på 9-5 2,0t (150hk) ?
    Av kwansa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 19:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •